تلاش برای صادرات پادزهر نیش عقرب به کشورهای همسایه

 محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور علاوه بر آنکه موفق به تولید واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک مانند گوسفند و بز شدند، پادزهرهای عقرب زدگی و مارگزیدگی را به بازار عرضه کردند و امیدوارند کل سبد مشتق از پلاسمای کشور را تکمیل کنند.
محمد امین قبادی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه شتاب‌دهنده پرسیس ژن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان شتاب دهنده زیست فناوری پزشکی کشور در سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کرد، گفت: زمینه فعالیت این شتاب‌دهنده، زیست فناوری پزشکی (دارو و تجهیزات) و طب بازساختی (سلول‌های بنیادی) است.
وی ادامه داد: پس از آنکه محصولات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان در مرکز شتاب دهنده پرسیس ژن به محصول قابل دفاع تبدیل شود، به مرکز رشد این شتاب‌دهنده برای استقرار معرفی خواهند شد و ما نیز با خارج شدن از این شتاب دهنده در این مرکز رشد مستقر شدیم و کارخانه ساخت محصولات مشتق از پلاسما را راه‌اندازی کردیم.
قبادی با اشاره به فعالیت این شرکت فناور، خاطر نشان کرد: سایت تولیدی این شرکت ظرفیت خالص‌سازی ۱۰ هزار لیتر پلاسما در سال را دارد و می‌تواند انواع محصولات مشتق از پلاسما و سرم‌های درمانی را تحت شرایط GMP تولید کند. وی با بیان اینکه تمام تجهیزات این سایت تولیدی از منابع داخلی تهیه شده است، خاطر نشان کرد: داروی ضد زهر عقرب با عنوان «اسکوفب» از جمله محصولات تولیدی ما است که برای درمان مصدومین عقرب‌گزیدگی در ایران استفاده می‌شود. این محقق، تولید داروی ضد زهر مار با عنوان «اسنافب ۶» را از دیگر محصولات این شرکت نام برد و یادآور شد: اسنافب ۶، ویال پنج ظرفیتی ضد مارگزیدگی است که برای درمان مصدومین مارگزیده با گونه‌های «افعی» و «کبری» تجویز می‌شود.


قبادی، با ابراز امیدواری از صادرات این دو محصول، اظهار کرد: در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا گونه‌های عقرب مشترکی داریم؛ از این رو می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم و این محصول را به‌ویژه به کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و پاکستان و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر کنیم.
وی داروی PPR را از محصولات دانش‌بنیان تولید شده در شتاب دهنده پرسیس ژن دانست که به عنوان واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد و ادامه داد: طاعون بیماری بسیار ویروسی شدید با واگیر و انتشار سریع است که عمدتاً نشخوارکنندگان کوچک (گوسفند و بز) را مبتلا می‌کند و اکنون واکسن این بیماری با سرمایه ۲۲ میلیارد تومانی بخش خصوصی، تولید شده است.
به گفته این محقق، این بیماری در گله‌هایی که سابقه واکسیناسیون یا ابتلاء به بیماری را ندارند، می‌تواند ۸۰ تا ۹۰ درصد دام‌ها را مبتلا کند و ۵۰ تا ۸۰ درصد مبتلایان را به کام مرگ بکشاند و همچنین سبب کاهش تولیدات دامی نیز خواهد شد. مجری طرح با بیان اینکه در گام اول داروهای «اسکوفب» و «اسنافب» را وارد بازار کردیم که به عنوان پادزهر عقرب و مار به شمار می‌روند، یادآور شد: هدف این است که به زودی کل سبد مشتق از پلاسمای کشور را تکمیل کنیم.
به گزارش ایسنا، این شرکت دانش‌بنیان با تولید محصولاتی همچون «پنتافب» (پادزهر مار ۵ ظرفیتی)، «هگزافب» (پادزهر مار ۶ ظرفیتی) و «اسکوفب» (پادزهر عقرب) زمینه اشتغال مستقیم ۵۰ نفر از متخصصان به صورت مستقیم و بالغ بر ۱۵۰ نفر به صورت غیرمستقیم را فراهم آورده است.