سؤال از وزیر کشور درباره تجمعات قم و مشهد علیه رئیس جمهوری



دیروز در جلسه علنی مجلس سؤال مصطفی کواکبیان نماینده تهران و تعدادی از نمایندگان دیگر از وزیر کشور با موضوع اینکه آیا تجمعات قم و مشهد علیه رئیس جمهور دارای مجوز بوده است، اعلام وصول شد.
 این سؤال ناظر به تجمعات مردادماه و اسفند سال گذشته در دو شهر قم و مشهد است.مخالفان دولت سال گذشته در شهر قم در دو مقطع مردادماه و اسفندماه در مدرسه فیضیه دست به اعتراض زدند که هر دوی این تجمعات حاشیه ساز شد. تجمع مردادماه بابت حمله رحیم‌ پورازغدی به حوزه‌های علمیه در سخنرانی‌اش و پلاکارد «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت.» تجمع اسفندماه نیز بابت بیانیه پایانی تجمع کنندگان که در آن به رؤسای قوای سه گانه حمله کرده بودند و طی آن رئیس جمهوری را فردی «خائن» و بدون «کمترین پیشینه علمی و سابقه حوزوی» توصیف کردند. در آن بیانیه همچنین دولت و حامیان دولت به «مروجان اسلام امریکایی و غربگرایان وطن‌فروش» تعبیر شده بودند که مشغول نفاق و خیانت در کشور هستند. آن بیانیه همچنین علی لاریجانی، رئیس مجلس را هم فردی بدون «لیاقت و صلاحیت» عنوان کرده بود. درخصوص هر دوی این تجمعات نه تنها استانداری قم بلکه «محمدحسین نبوی» معاون تبلیغ حوزه علمیه قم نیز از صدور مجوز برای معترضان ابراز بی‌اطلاعی کرده بودند.


در مردادماه سال گذشته همچنین تجمعی حاشیه‌ساز در مشهد برگزار شد. تجمعی که بعد از دعوت علنی آیت الله علم‌الهدی، امام جمعه این شهر در خطبه‌های نماز جمعه بر پا شد. او در خطبه‌های روز 12 مرداد توصیه کرده بود که «با دولت و مجلس تماشاچی، شما مردم باید به صحنه بیایید.» مخالفان دولت هم خیلی زود و پس از پایان همین خطبه‌ها در مقابل حرم امام رضا(ع) تجمع خود را برقرار کردند و شعارهایی علیه مجلس و دولت هم داده شد. آنها همچنین در شعارهای خود تأکید کردند که گرانی بهانه‌ای در دست دولت برای مذاکره با امریکا است. این تجمع هم بنا به توضیحات استانداری خراسان رضوی بدون کسب مجوز انجام شده بود.
البته بهمن‌ماه سال قبل هم شهر مشهد شاهد تجمع بدون مجوز دیگری بود که توسط دانشجویان مخالف دولت و علیه لوایح چهارگانه مرتبط با FATF ترتیب داده شده بود. در آن تجمع هم دولت و دستگاه دیپلماسی به وطن فروشی و فعالیت بر اساس منافع غربی‌ها متهم شده بود. البته اعتراض‌های دی ماه سال 96 هم از مشهد و به تحریک مخالفان دولت آغاز شده بود.