کارت زرد به وزیرآموزش‌و‌پرورش

آرمان: وزیر آموزش و پرورش که بعد از ظهر دیروز به خانه ملت رفت تا پاسخگوی سوالات نمایندگان باشد با سوالات متعددی در خصوص موسسات آموزشی، ارتقای شغلی معلمان و انتصابات وزارت آموزش و پرورش مواجه شد که به هر کدام در جایگاه خود پاسخ مقتضی را داد. محمد بطحایی در بخشی از پاسخش به نماینده زنجان که وی را به دروغگویی متهم کرده بود گفت:« شما اختیار را به وزیر دادید که بر اساس تشخیص و مصلحت جابجایی را انجام دهد. من با مجمع نمایندگان هم صحبت کردم و آنها هم به این موضوع تاکید داشتند. گزارش‌ها هم از بازرسی گرفتم پس با زبان روزه به بنده اتهام دروغگویی نزنید.» در نهایت نمایندگان از پاسخ وزیر در خصوص موسسات آموزشی قانع نشدند و وزیر آموزش پرورش از نمایندگان کارت زرد گرفت.
سوال از وزیر
روز گذشته مجلس میزبان وزیر آموزش و پرورش بود و محمد بطحایی برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به بهارستان رفته بود. نمایندگانی که دغدغه‌های فراوانی نسبت به بحث آموزش و پرورش و ضعیت شغلی معلمان و ... داشتند. در ابتدا نمایندگان سوال کننده یک به یک در جایگاه قرار گرفته و به نطق پرداختند. ایسنا نوشت، ابتدا سیده فاطمه ذوالقدر نماینده تهران پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به گردش مالی مؤسسات آموزشی خصوصی گفت: این مؤسسات بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند؛ در حالی که بودجه کل آموزش و پرورش ۵۰هزار میلیارد تومان است. متأسفانه اقدام عملی برای برخورد با این مؤسسات انجام نگرفته است. بهتر نیست به جای زانو زدن در برابر این مؤسسات برای برخورد با آنها از ظرفیت‌های قانونی که در اختیار وزارتخانه است استفاده کنید؟ پس از وی نوبت به نماینده نیشابور رسید که پشت تریبون قرار گیرد؛ هاجر چنارانی در جریان طرح سوالش از وزیر آموزش و پرورش در خصوص ارتقای جایگاه آموزش و پرورش اظهار کرد: در حال حاضر فاصله حقوق معلمان و پزشکان ۴۰ برابر است و دریافتی یک دندانپزشک برای سه ساعت کار به اندازه حقوق یک ماه یک معلم است. امروز چه فرقی بین هیأت علمی، استاد دانشگاه و آموزگاری است که با دانش آموزان مقطع ابتدایی کار می‌کند؟ علی وقفچی دیگر نماینده‌ای بود که برای سوال از وزیر پشت جایگاه قرار گرفت و در توضیح سوالش درباره دلایل عزل و نصب‌های مدیران از جمله مدیر کل آموزش و پرورش زنجان گفت: قطعا برای انتصاب مدیران در وزارت آموزش و پرورش شاخصه‌هایی نیاز است اما سوالم این است که آقای نعمت اللهی به عنوان قائم مقام پارلمانی و رئیس دفتر وزیر چه سابقه استخدامی در وزارتخانه داشته است که دو ماه پیش ایشان بدون هیچ سابقه‌ای منصوب شد؟ وی با اشاره به موضوع جابجایی مدیر کل آموزش و پرورش زنجان افزود: این خانم بدون هیچ توضیحی جابجا شده است. در عرض هشت ماه که ایشان سر کار بود حتی یک توبیخ نداشت و در مقابل هفت تشویقی به او دادند. خانمی که ۲۴ ساعته برای ارتقای ملت و فرهنگ کار کرد اما کمترین توجهی به خواسته‌های وزیر داشت. شما این خانم را بدون کوچک‌ترین تودیع و معارفه عزل کردید و گفتید که موضوع امنیتی دارد، اما معاونت حراست وزارت در حضور شما اعلام کرد که این خانم مشکل حراستی و امنیتی ندارد. درد من این نگاه‌ها و اتفاقات است که چالش بزرگی است.
پاسخ وزیر


وزیر آموزش و پروش در جلسه علنی نوبت عصر دیروز مجلس در پاسخ به سوال نماینده تهران در خصوص اقدامات وزارت آموزش و پرورش برای مقابله با رشد بی رویه آموزشگاه‌های علمی آزاد و کتابهای کمک آموزشی بیان کرد: در گام اول ما باید به سمت گفتمان سازی در سطح جامعه برویم. امیدوارم طرح این سوال در این زمینه به ما کمک کند. یکی از مشکلاتی که امروز برای جلوگیری از گسترش این آموزشگاه‌ها و کتاب‌های کمک درسی وجود دارد خود جامعه است که با استقبال از این مؤسسات و کتب‌ها جلوی سالم سازی فضا را می‌گیرد. محمد بطحائی گفت: مجوز کتابهای کمک درسی از سوی وزارت آموزش و پرورش صادر نمی‌شود. وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش با تمام قوا در تلاش است تا جلوی گسترش این آموزشگاه‌ها و کتب کمک درسی که ما را از اهداف عالی آموزش و پرورش دور کرده است، بگیرد. وزیر در پاسخ به سوال نماینده نیشابور در خصوص اقدام این وزارتخانه برای ارتقای جایگاه آموزش و پرورش اظهار داشت: مهمترین برنامه ما اجرا و استقرار سند تحول بنیادین است که با جامعیت خود همه ارکان و اجزا و بخش‌های نظام آموزش و پرورش را در بر می‌گیرد. بنابراین پس از اجرای آن هر قدر بیشتر پیش برویم ارتقای جایگاه آموزش و پرورش هم محقق می‌شود. بطحایی اضافه کرد: همین جا از کمیسیون آموزش یا اجتماعی مجلس نیز درخواست می‌کنم جلسه‌ای تشکیل دهند و از آقای انصاری به عنوان عضو مؤثر شورای عالی اداری دعوت کنند و من هم مدافع اعمال مدرک تحصیلی معلمان دراین جلسه خواهم بود تا بتوانیم موانع ارتقای شغلی و حرفه‌ای معلمان را برداریم. عضو هیأت دولت در پاسخ به نماینده زنجان با اشاره به جابجایی مدیرکل آموزش و پرورش زنجان بیان کرد: بعد از جلسات متعدد و بررسی‌ها با همکارانم و استماع اشکالات و همچنین هماهنگی با استاندار و مجمع نمایندگان این جابجایی صورت گرفت. قطعاً بنده بنا به وظیفه‌ام هماهنگی‌هایی را با مجمع نمایندگان زنجان کرده و اقدام به جابجایی نمودم. بطحایی خطاب به وقفچی گفت: شما اختیار را به وزیر دادید که بر اساس تشخیص و مصلحت جابجایی را انجام دهد. من با مجمع نمایندگان هم صحبت کردم و آنها هم به این موضوع تاکید داشتند. گزارش‌ها هم از بازرسی گرفتم پس با زبان روزه به بنده اتهام دروغگویی نزنید.
کارت زرد به وزیر
در جلسه علنی نوبت عصر دیروز سه‌شنبه مجلس سوال سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران از وزیر آموزش و پرورش در خصوص رشد بی رویه آموزشگاه‌های علمی آزاد و کتابهای کمک آموزشی و اقدامات انجام شده از سوی وزارتخانه برای مقابله با آن مطرح شد که پس از شنیدن پاسخ وزیر، نماینده مردم تهران در مجلس از پاسخ وی قانع نشد. سپس سوال به رای نمایندگان گذاشته شد، در نهایت نمایندگان مجلس با ۸۳ رای موافق و ۱۱۴ رای مخالف از پاسخ وزیر آموزش و پرورش در این خصوص قانع نشدند. همچنین سوال هاجر چنارانی نمابنده نیشابور نیز درباره اینکه چه اقدامی در راستای ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی انجام شده در دستور کار قرار گرفت پس از پاسخ های وزیر چنارانی قانع شد. از طرفی نمایندگان با ۱۱۰ رأی موافق، ۷۰ رأی مخالف و چهار رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر در خصوص عزل و نصب مدیران قانع شده‌اند.