پیاز، مرغ و تخم مرغ در سرازیری قیمت

حمیدی/ قیمت مرغ و تخم‌مرغ در مشهد که در روزهای پایانی سال گذشته به سقف قیمتی 15 هزار تومان برای مرغ و 10 هزار تومان برای تخم‌مرغ رسیده بود، روز گذشته به پایین‌ترین نرخ خود طی پنج ماه گذشته رسید و قیمت هر کیلو مرغ روز گذشته در مشهد 8 هزار و 700 تومان و هر کیلوگرم تخم‌مرغ 6 هزار و 500 تومان بود.همچنین گزارش میدانی خبرنگار ما  از مناطق مختلف سطح شهر نشان می دهد که قیمت پیاز نیز از حدود ۸ هزار تومان به ۵ هزار و ۸۰۰  تومان تا ۶ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یافته است .
به گزارش خراسان رضوی، بعد از نوسانات قیمتی گوشت قرمز و مرغ  که از نیمه دوم سال گذشته شروع شد ،  در روزهای پایانی سال گذشته و ایام عید قیمت مرغ به اوج  خود و قیمت 15 هزار تومان هم رسیداما بعد از پایان تعطیلات نوروز قیمت مرغ در سرازیری ارزانی قرار گرفت.مشاهدات میدانی خبرنگار خراسان رضوی از برخی بازارها و فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی مناطق مختلف مشهد نشان‌دهنده آن است که قیمت هر کیلوگرم مرغ روز گذشته در بازار عمده پروتئین مشهد یعنی بولوار استقلال کیلویی 8 هزار و 500 تومان برای مرغ شهرستان و 8 هزار و 700 تومان برای مرغ کشتار روز مشهد تعیین‌شده است. قیمت گوشت قرمز نیز با کاهش جزئی نسبت به دو ماه گذشته روبه رو بوده است. قیمت مرغ و تخم‌مرغ در دیگر مناطق مشهد نیز رویه کاهشی داشته است، به گونه ای که قیمت هر کیلو مرغ کشتار روز در بولوار حر عاملی مشهد به کیلویی 8 هزار و 800 تومان و قیمت تخم‌مرغ به پایین‌ترین حد خود طی یک سال گذشته یعنی کیلویی
 6 هزار و 500 تومان رسیده است. درحالی‌که طی ماه پایانی سال گذشته قیمت هر کیلو تخم‌مرغ در مشهد به کیلویی 10 و 11 هزار تومان نیز رسیده بود.همچنین قیمت مرغ در بولوار قرنی به کیلویی 8 هزار و600 تومان هم رسیده است. یکی از فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ درباره دلیل کاهش قیمت مرغ گفت: عرضه مرغ زیاد شده است و توان خرید مردم کمتر؛ درنتیجه عرضه بالا و تقاضای کم باعث کاهش قیمت مرغ شده است. این فروشنده مدعی است قیمت تخم‌مرغ درب مرغداری‌ها به کیلویی پنج هزار و 500 تومان رسیده است.از سوی دیگر مشاهدات میدانی در چهارراه میدان بار مشهد نشان دهنده آن است که قیمت خرما در این بازار عمده خشکبار و مواد غذایی مشهد از کیلویی 16 هزار تومان تا 32 هزار تومان متغیر است. هر کیلو خرمای سراوان حدود 16 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.  هر کیلو خرمای ممتاز صادراتی نیز قیمت 18 تا 20 هزار تومان داشته است. علاوه بر این قیمت هر کیلو خرمای مضافتی بین 22 تا 24 هزار تومان بوده است. اگرچه برخی  خرماهای خاص دربسته بندی‌های کوچک‌تر کیلویی 30 تا 32 هزار تومان نیز قیمت‌گذاری شده است.یکی از فروشندگان عرضه‌کننده خرما در این بازار می‌گوید: قیمت خرما طی یک ماه گذشته هیچ تغییری نداشته است و تمام این فضاسازی‌ها درواقع فرصت سوءاستفاده را به برخی فروشگاه‌های خرده‌فروشی در سطح شهر داده است.اگرچه قیمت خرما نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اما این که ادعا می‌شود قیمت خرما بیش از 30 هزار تومان است ادعای درستی نیست تنها برخی برندهای خاص قیمت خاص داشته‌اند.
افزایش عرضه دلیل کاهش قیمت


معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان درباره علت کاهش قیمت مرغ و تخم‌مرغ در استان به خراسان رضوی گفت:  مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت مرغ در استان افزایش عرضه و جوجه ریزی مرغ گوشتی در استان است. علاوه بر این در روزهای پایانی و ایام نوروز مردم مازاد بر نیاز خود مرغ خریداری کرده‌اند به همین دلیل هم اینک تقاضا برای خرید مرغ کاهش پیداکرده است. درواقع اکنون مرغدار مرغ خود را با کیلویی 2 هزار تومان ضرر به بازار عرضه می‌کند.سعادت علی نیا درباره دلیل کاهش قیمت تخم‌مرغ نیز گفت: تولید مازاد تخم‌مرغ در استان و ممنوعیت صادرات آن‌یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت تخم‌مرغ در استان است. البته باید توجه داشت قیمت مرغ و تخم‌مرغ به‌صورت کشوری با کاهش مواجه شده و قیمت این دو محصول در استان خراسان رضوی همیشه پایین‌تر از میانگین کشور بوده است. در همین زمینه اداره کل پشتیبانی امور دام استان برای حمایت از مرغداران اقدام به خرید مرغ از مرغداران کرده است.