پیامک قطع یارانه جعلی است

آرمان: سازمان هدفمندی یارانه‌ها طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد، پیامک‌های مشکوکی که اخیرا به عنوان قطع یارانه برای برخی از شهروندان ارسال شده کذب بوده است. بر اساس این اعلام، دو سایت فیشینگ با هدف کلاهبرداری از مردم با گرفتن اطلاعات هویتی و بانکی افراد، سعی در سوء‌استفاده از آنها دارند. سازمان هدفمندی یارانه‌ها در اطلاعیه خود از هموطنان درخواست کرده است در صورت مشاهده این پیامک از مراجعه به سایت‌های معرفی‌شده در آن خودداری نمایند.
این بار نخست نیست که سودجویان از طریق اخبار مرتبط با یارانه‌ها دست به کلاهبرداری از شهروندان زده‌اند. از زمان اعلام خبر تصمیم دولت مبنی بر قطع یارانه بخشی از افراد تاکنون این روش کلاهبرداری به فهرست سودجویان اضافه شده است. سال گذشته نیز در آستانه ایام تعطیلات جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه، چنین پیامک‌هایی برای برخی از شماره‌ها ارسال شده و در آن خواستار ارائه اطلاعات بانکی از سوی شهروندان شده بودند که با شکایت هموطنان و پیگیری‌های پلیس و وزارت ارتباطات پایان یافت. در این پیامک‌ها آمده بود: یارانه شما قطع شده است و برای فعال‌سازی به لینک yaranehe.com مراجعه کنید. سرهنگ تورج کاظمی- رئیس پلیس فتای تهران بزرگ- در آن زمان اعلام کرده بود که با توجه به تعطیلات چند روزه بهمن‌ماه، هدف کلاهبرداران از ارسال این پیام آن بود که با کشاندن هموطنان به پای دستگاه‌های خودپرداز، اطلاعات حساب آنها را از کاربران دریافت کرده و در پی آن اقدام به تخلیه حساب بانکی افراد کنند.او تاکید کرده بود: کلاهبرداران مطمئن بوده‌اند که تا بازگشایی بانک‌ها به اندازه کافی فرصت برای انجام مقاصد شوم خود خواهند داشت. این بار نیز همزمان با کاهش قدرت خرید مردم و در بحبوبه گرانی‌های پی‌درپی و افزایش نیاز اقشار ضعیف به یارانه‌ها، این اقدام کلاهبردارانه با هدف تخلیه حساب‌های بانکی افراد صورت گرفته و در صورت بی‌احتیاطی شهروندان می‌تواند عواقب بدی به بار آورد.
سایت‌های جعلی
در همین ارتباط سازمان هدفمندی یارانه‌ها روز گذشته طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سامانه‌های ثبت ‌نام و اعلام نیازمندی یارانه نقدی به نشانی yon.ir /foii و kishiha.com سامانه‌های جعلی بوده و با هدف کلاهبرداری از مردم راه‌اندازی شده‌اند. در این اطلاعیه آمده است: این دو سامانه از طریق سرشماره پیامکی ۵۰۰۰۴۳۰۷ به مردم پیامکی را ارسال می‌کنند مبنی بر اینکه در صورت درخواست دریافت یارانه نقدی به این سایت‌ها مراجعه کنند و با پرداخت مبلغ دو هزار تومان و همچنین ارائه اطلاعات بانکی خود در صف دریافت یارانه نقدی قرار می‌گیرند. طبق اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها، این دو سایت از روش فیشینگ برای کلاهبرداری استفاده کرده‌اند. به گزارش ایسنا، سازمان هدفمندی یارانه‌ها اطلاعات این دو سایت را در اختیار مراجع قضائی قرار داده است که البته به دلیل اتمام ساعت کاری در روز گذشته، متوقف کردن آنها به امروز موکول شده بود. این سازمان از طریق این اطلاعیه از همه مردم تقاضا کرده است که در صورت مشاهده این پیامک از طرف سرشماره ذکر شده(۵۰۰۰۴۳۰۷‌) و یا دیدن تبلیغات این دو سایت در فضای مجازی، از مراجعه به آن و در اختیار گذاشتن اطلاعات هویتی و بانکی خود جدا خودداری کنند.


فیشینگ؛ دروازه کلاهبرداری
بر اساس توضیح این اطلاعیه، روش فیشینگ به گونه‌ای‌ست که در حالی که ظاهر سایت مورد نظر کاملا شبیه ظاهر سایت اصلی(در اینجا سایت هدفمندی یارانه‌ها) است، اما در اصل سایت‌هایی برای کلاهبرداری هستند که از این طریق مردم را ترغیب کرده و اعتماد آنان را جلب می‌کنند تا شماره کارت، شماره حساب، رمز دوم، تاریخ انقضای کارت و CVV2 کارت خود را در اختیار این سایت‌ها قرار دهند. پس از آن، گردانندگان این سایت‌ها با سوءاستفاده از اطلاعات به‌دست آمده از این طریق، به راحتی حساب‌های بانکی افراد را تخلیه خواهند کرد. سال گذشته نیز وزارت ارتباطات و پلیس فتا، توانستند به سرعت سایت‌های کلاهبرداری یارانه‌ای را مسدود و از دسترس خارج کنند. در همان زمان، وزیر ارتباطات در توئیتر نوشت: اخیرا پیامکی از سوی کلاهبرداران به ۷۸ هزار نفر ارسال شده که با خبر جعلی قطع‌شدن یارانه، اطلاعات آنها را به سرقت ببرند. محمدجواد آذری‌جهرمی توضیح داده بود: وزارت ارتباطات و پلیس فتا سریعا متوجه این کلاهبرداری شدند و با بستن سرشماره و سایت کلاهبردار، اطلاع‌رسانی‌های لازم پیامکی را انجام دادند. او همچنین تاکید کرده بود: جزای قانونی در انتظار متخلفان است. با پیگیری‌های پلیس فتا و وزارت ارتباطات، سرشماره و سایت کلاهبرداری مسدود شد و پیامکی با این عنوان که «هموطن گرامی، پیامک ارسالی از شماره ۳۰۰۰۴۷۴۷۴۷۶۰۲۴ با عنوان قطع یارانه شما جعلی و به قصد سرقت اطلاعات کارت بانکی شما بوده است، در صورت ورود به سایت سریعا نسبت به تغییر رمزهای کارت خود اقدام کنید» به مشترکان تلفن همراه ارسال شد. بر اساس گفته وزیر ارتباطات در صورتی که هر چه سریعتر فرآیندهای مرتبط با یارانه در دولت همراه، قرار گیرد شاهد این‌گونه کلاهبرداری‌ها نخواهیم بود. اگرچه این عملکرد توسط پلیس فتا و نیز وزارت ارتباطات قابل پیگیری و برخورد خواهد بود اما همچنان هوشیاری هموطنان در برابر چنین اخبار جعلی و خواسته‌های غیرمعقول پیامکی را می‌طلبد. مسئولان امر بارها تاکید کرده‌اند که اگر تصمیماتی مبنی بر حذف یارانه برخی از افراد و اقشار اتخاذ شود، این موضوع از طریق صدا و سیما، مراکز اطلاع رسانی رسمی اعم از خبرگزاری‌ها و حتی رسانه دولت انجام خواهد شد؛ لذا شهروندان نباید به پیام‌هایی از این دست توجه و اعتماد کرده و دروازه کلاهبرداری را بگشایند.