تاکید روسیه و چین بر ضرورت اجرای تعهدات اتحادیه اروپا در برجام

وزیران امور خارجه روسیه و چین بر لزوم اجرای تعهدات اتحادیه اروپا در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید کردند.
به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وان ایی همتای چینی خود در سوچی با اشاره به گفت وگو درباره برجام خاطرنشان کرد: درباره برجام با توجه به وضعیت پیرامون خروج آمریکا از این توافق و اقدامات انجام گرفته گفت وگو کردیم.
وی افزود: ما بر این عقیده‌ایم که اتحادیه اروپا باید به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کند ضمن اینکه روسیه و چین در لزوم حفظ برجام و اجرای آن اتفاق نظر دارند.
وزیر خارجه روسیه گفت: تحریم خرید نفت ایران ازسوی آمریکا را غیرقانونی می‌دانیم و اعلام می‌کنیم که ایران علاقه‌مند به حفظ برجام است و در همین حال اصرار دارد که طرف‌های دیگر در این توافق، به تعهدات خود عمل کنند.


گفتنی است، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در واکنش به اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌ها از توقف فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین برای مدت 60روز خبر داد و گفت: اگر اروپایی‌ها در این مدت به جبران بپردازند ما هم به شرایط امروز برمی گردیم ولی اگر در پایان 60 روز به نتیجه‌ای نرسیم دو اقدام دیگر را در پیش می‌گیریم.
پیش از آغاز سخنان رئیس جمهوری، سفیران کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین و فرانسه به وزارت امور خارجه دعوت و نامه رئیس جمهوری اسلامی ایران ازسوی سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آنها تسلیم شد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز که چهارشنبه گذشته به مسکو سفر کرده بود نامه روحانی درباره تصمیم هسته‌ای ایران را برای ارائه به پوتین به سرگئی لاوروف واگذار کرد.
وزارت امور خارجه روسیه نیز هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برای ساخت نیروگاه اتمی در بوشهر و انطباق تاسیسات فردو برای اهداف دیگر و پروژه‌های مشترک با ایران آماده است وتحریم‌های یکجانبه آمریکا منجر به قطع همکاری‌های تهران و مسکو نمی‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
وزارت نیرو: 86 سد کشور بیش از 90 درصد پر آب شدند معاون اول رئیس جمهور در جلسه بررسی مشکلات مطبوعات و ناشران کتاب: وعده معاون اول رئیس جمهور برای حل مشکل کاغذ انتظامی در پایان جلسه با جهانگیری اعلام کرد ارز کاغذ نشر و مطبوعات 4200 تومانی باقی ماند سخنگوی سازمان انرژی اتمی: روسیه تحریم نیروگاه‌های 2و 3 بوشهر را اجرا نمی‌کند تاکید روسیه و چین بر ضرورت اجرای تعهدات اتحادیه اروپا در برجام افزایش تولید گاز شیرین در فازهای 4 و 5 پارس جنوبی برای ششمین سال پیاپی به عنوان شرکت برتر در رعایت حقوق مصرف کنندگان؛ تندیس طلایی رعایت حقوق مصرف کنندگان به ذوب آهن اصفهان اعظا شد واکنش توییتری ظریف به پیشنهاد ترامپ برای تماس تلفنی با ایران اعلام زمان ثبت درخواست میهمانی و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر در سامانه وزارت علوم هشدار سخنگوی وزارت خارجه ایران نسبت به ماجراجویی عوامل خارجی در خلیج فارس یک قانونگذار دموکرات: کشور 4سال دیگر با ترامپ دوام نمی‌آورد هشدار چین به آمریکا: هرگز تسلیم فشارها نمی‌شویم چراغ سبز غرب به عربستان برای سرکوب مخالفین سیاسی