سخنگوی سازمان انرژی اتمی: روسیه تحریم نیروگاه‌های 2و 3 بوشهر را اجرا نمی‌کند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه عملیات احداث واحدهای 2 و 3 نیروگاه بوشهر از نظر زمانی حدود 3 تا 4 ماه از زمان پیش‌بینی شده جلوتر است، گفت: روسیه تحریم نیروگاه های2 و 3 ازسوی آمریکا را اجرا نمی‌کند.
بهروز کمالوندی در گفتگو با شبکه خبری العالم درباره اقدامات جدید ایران در قبال برجام گفت: توافق هسته‌ای همانند معادله‌ای است که دو طرف داشت، یک طرف آن محدودیت‌های جمهوری اسلامی ایران و یک طرف هم اقداماتی است که طرف مقابل باید انجام بدهد که عمدتاً در راستای رفع تحریم‌ها است.
معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه کشور تشخیص داده که بخشی از این معادله انجام نشده و واقعیت قضیه هم همین است، اظهار داشت: فکر نمی‌کنم اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها و هیچ کشور دیگری منکر این قضیه باشند که طرف مقابل تعهدات خودش را انجام نداده است.بنابراین بعد از صبر یک ساله، ایران وارد اقداماتی شده است که فعلاً در چارچوب خود برجام صورت می‌گیرد و نقض برجام نیست.
کمالوندی افزود: در بندهای 26، 36 این حق داده شده است که اگر تشخیص داده شود که بعضی از تحریم‌ها دوباره برقرار شده است جمهوری اسلامی ایران می‌تواند کلاً یا بخشی از تعهدات خودش را انجام ندهد با این مقدمه یک ساله و این صبر و تحمل بود که ما وارد استفاده از حقوق خودمان شدیم.


وی اضافه کرد: یک فرصت دوماهه داده شده که اگر طرف مقابل که عمدتاً اروپایی‌ها هستند - چون ما با چین و روسیه مشکلی نداریم و آمریکایی‌ها هم که خارج شدند - تعهدات خودشان را انجام ندهند، بخش دیگری از تعهدات مشمول همین دو موضوعی که الان اعلام شده خواهد شد و در حقیقت ما داریم تعادلی بین تعهداتمان و حقوقمان ایجاد می‌کنیم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه وقتی حقوق کمتر است طبیعتاً تعهدات کمتری هم باید اجرا شود، تصریح کرد: به همین دلیل کشور در مرحله اول دو عدد را در نظر گرفت، یک عدد 130 تن ذخایر آب سنگین در داخل کشور و فروش مازاد بر آن به خارج کشور. به عبارت دیگر جمهوری اسلامی ایران 130 تن بیشتر را نگه ندارد و یکی هم موجودی 300 کیلو اورانیوم غنی شده 3.67 درصد است.
کمالوندی ادامه داد: تعلیق فروش 300 کیلو اب سنگین به این مفهوم نیست ایران اینها را انجام نمی‌دهد بلکه اینها یک دوره دوماهه وقت دارند که اگر تغییراتی در عملکردشان ایجاد شود و نشان دهند که به سمتی می‌روند که شرایط را عوض کنند آن‌وقت جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به وضعیت قبلی برگردد.
وی درباره اقدامات سازمان انرژی اتمی به دنبال دستور رئیس‌جمهور در خصوص کاهش تعهدات برجامی ایران هم ابراز داشت: ما به مجردی که موضوع از طرف ریاست جمهوری مطرح شد، جلساتی را در سازمان انرژی اتمی برگزار کردیم و نحوه اجرای این موضوع، شرایط و زمینه‌های مختلف آن را بررسی کردیم و اکنون آماده هستیم که کار را به انجام برسانیم.
معاون سازمان انرژی اتمی افزود: اگر تا دیروز محدود بودیم که بیشتر از 300 کیلو اورانیوم غنی شده تولید نکنیم، امروز این محدودیت و همچنین محدودیت در اختیار نگه داشتن 130 تن اورانیوم برداشته شده و ما درحال انجام اقدامات خود براساس شرایط جدید هستیم.
کمالوندی درباره مواضع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص تصمیم ایران در زمینه کاهش تعهدات برجامی هم گفت: اینکه ایران محدودیت 300 کیلو یا 130 تن را رعایت کند یا نه، ارتباطی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد، آنچه آژانس انجام می‌دهد این است که وضعیت تولید آب سنگین و اورانیوم غنی شده را گزارش می‌کند که اولین گزارش بعدی آژانس هم چیزی حدود 24 یا 25 روز دیگر خواهد بود.
وی با بیان اینکه به هر حال ما اقدامات خودمان را داریم و آژانس هم به عنوان ناظر و نه قاضی حضور دارد و آنچه را که می‌بیند گزارش می‌کند، یادآور شد: قاضی این موضوع کشورهای توافق هستند و مبنای این قضاوت هم متن برجام.
معاون سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: براساس بندهای 26 و 36 جمهوری اسلامی ایران این حق را دارد. اگر اینها به تعهدات خود عمل می‌کردند طبیعتاً چنین حقی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد نمی‌شد و اگر این حق ایجاد شده به این دلیل است که آنها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و اگر عمل کنند این مساله می‌تواند به شرایط قبلی برگردد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث شده که ایران فروش آب سنگین را متوقف کند؟ عنوان کرد: ما تاکنون چندین بار آب سنگین را به کشورهای مختلف حتی به خود آمریکایی‌ها، روس‌ها و بعضی کشورهای دیگر در اندازه‌های کمتر فروخته‌ایم. منتها آمریکایی‌هاحماقتی را مرتکب شدند که اعلام کردند کشورهای دنیا از آب سنگین ایران نخرند درحالی که ما براساس برجام تعهد داشتیم که مقدار بیشتر از 130 تن را به بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم و چنانچه خریدار باشد آن را تحویل بدهیم وقتی خریداری هم نباشد جمهوری اسلامی ایران لزومی نمی‌بیند که چیزی را عرضه کند.
کمالوندی گفت: در حقیقت اجرای این بند، اول ازسوی خود آمریکایی‌ها با موانع مواجه شد اگر چه ما تعلل اروپایی‌ها را نیز در این زمینه داریم ولی به هرحال به نظر می‌رسد که در این زمینه یک کار کاملاً حساب نشده‌ای ازسوی آمریکایی‌ها انجام شد و این مساله بیشتر توجیه می‌کند که چرا جمهوری اسلامی ایران این تعهدات را انجام نمی‌دهد.
وی یادآورشد: عدم اجرای این بند از یک طرف به خاطر عدم اجرای تعهدات اروپایی‌ها و از طرف دیگر به خاطر موانعی است که آمریکایی‌ها ایجاد می‌کنند و به نظر می‌رسد که هر آدم عاقلی در این موضوع حق را به جمهوری اسلامی ایران می‌دهد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره انباشت آب سنگین در کشور اظهار داشت: ما هم‌اکنون برای کارهای تحقیقاتی، تشخیصی، استفاده در موارد صنایع دارویی و صنایع نفت از آب سنگین استفاده می‌کنیم و از مدت‌ها قبل این کارها را شروع کرده‌ایم.در واقع ما الان مصرف‌کننده آب سنگین هستیم اما در برنامه بلند مدت به دنبال این هستیم که آب سنگین را به صورت خام نفروشیم بلکه از آن در تولید محصولات دارویی و صنعتی استفاده کنیم.
معاون سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: تولید اورانیوم هم برای مصرف داخل بود، اما توافقی انجام شد که ما برای رفع نگرانی آنها و آنها نیز برای رفع تحریم‌ها برای مدت‌های مشخصی که توافق کردیم دو طرف اقداماتی را انجام دهند. طبیعتاً وقتی که این مساله نباشد ما به دنبال استفاده از آب سنگین در حوزه‌های دیگر خواهیم رفت یا از فرصت داشتن اورانیوم بیشتر، در حوزه سوخت استفاده می‌کنیم که فعالیت انحرافی هم نیست کما اینکه اگر این محدودیت‌ها که قرار است در میان مدت و بلند مدت برداشته شود آن وقت ما عملاً به سمت استفاده‌هایی می‌رویم که از قبل پیش‌بینی کرده‌ایم.
سایر اخبار این روزنامه
وزارت نیرو: 86 سد کشور بیش از 90 درصد پر آب شدند معاون اول رئیس جمهور در جلسه بررسی مشکلات مطبوعات و ناشران کتاب: وعده معاون اول رئیس جمهور برای حل مشکل کاغذ انتظامی در پایان جلسه با جهانگیری اعلام کرد ارز کاغذ نشر و مطبوعات 4200 تومانی باقی ماند سخنگوی سازمان انرژی اتمی: روسیه تحریم نیروگاه‌های 2و 3 بوشهر را اجرا نمی‌کند تاکید روسیه و چین بر ضرورت اجرای تعهدات اتحادیه اروپا در برجام افزایش تولید گاز شیرین در فازهای 4 و 5 پارس جنوبی برای ششمین سال پیاپی به عنوان شرکت برتر در رعایت حقوق مصرف کنندگان؛ تندیس طلایی رعایت حقوق مصرف کنندگان به ذوب آهن اصفهان اعظا شد واکنش توییتری ظریف به پیشنهاد ترامپ برای تماس تلفنی با ایران اعلام زمان ثبت درخواست میهمانی و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر در سامانه وزارت علوم هشدار سخنگوی وزارت خارجه ایران نسبت به ماجراجویی عوامل خارجی در خلیج فارس یک قانونگذار دموکرات: کشور 4سال دیگر با ترامپ دوام نمی‌آورد هشدار چین به آمریکا: هرگز تسلیم فشارها نمی‌شویم چراغ سبز غرب به عربستان برای سرکوب مخالفین سیاسی