وزارت نیرو: 86 سد کشور بیش از 90 درصد پر آب شدند

وزارت نیرو اعلام کرد: بارندگی‌های مناسب سال آبی جاری موجب شده تا از میان 178 سد بزرگ کشور در زمان حاضر 86 سد مهم از جمله سدهای شهید رجایی، طالقان، ساوه، البرز و شیرین‌دره بین 90 تا 100 درصد پرآب شده باشند.
به ‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارتخانه یاد شده، میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه 97) تاکنون به حدود 322 میلیمتر رسیده است که این رقم در مقایسه با سال آبی گذشته 114 درصد و در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت 43 درصد افزایش یافته است.

بارندگی‌های مناسب سال آبی جاری موجب شده که ایران یکی از پربارش‌ترین بازه‌های زمانی نیم قرن خود را تجربه کند و همه استان‌های کشور بارندگی فراتر از مدت متوسط بلندمدت را به ثبت برسانند.


میزان آب ورودی به مخزن سدهای کشور نیز تحت تاثیر نزولات جوی بسیار مناسب چندماه اخیر روند صعودی چشمگیری به خود گرفته است به طوری که میزان ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون با رشد 291 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 68.46 میلیارد مترمکعب رسیده است.
میزان آب موجود در مخزن سدهای کشور نیز با رشد 59 درصدی نسبت به سال گذشته به 40.44 میلیارد مترمکعب رسیده است و هم‌اکنون 81 درصد مخزن سدهای کشور پر شده و میزان آب خروجی از سدها نیز به منظور کنترل سیلاب‌های اخیر رشد 211 درصدی نسبت به سال گذشته داشته و به 47.99 میلیارد مترمکعب رسیده است.
اکنون 41 سد بین 70 تا 90 درصد، 21 سد بین 50 تا 70 درصد، چهار سد بین 40 تا 50 درصد و 26 سد کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده دارند.
سدهای ماملو و لتیان در آستانه سرریز شدن
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران هم گفت: بخشی از مخزن سدهای ماملو و لتیان برای کنترل سیلاب‌های احتمالی خالی نگه داشته شده است.
سید حسن رضوی با اشاره به سرریز سد طالقان، گفت: براساس پیش‌بینی صورت گرفته سرریز این سد تا خرداد امسال ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه سدهای ماملو و لتیان آماده سرریز شدن است، ادامه داد: سد ماملو حدود 20 میلیون مترمکعب تا رسیدن به سرریز فاصله دارد که پیش‌بینی می‌کنیم این سازه تا انتهای اردیبهشت به مرحله سرریز برسد. حدود 90 درصد سد لتیان نیز پر شده است و بین 10 تا 15 درصد مخزن آن برای سیلاب‌های احتمالی و ممانعت از بروز مشکل در پایین دست خالی نگه داشته شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران افزود: در سد کرج نیز 50 میلیون مترمکعب از حجم مخزن برای کنترل سیلاب‌های احتمالی اردیبهشت و اوایل خرداد خالی نگه داشته شده است که پیش‌بینی می‌کنیم این سد نیز اواسط خرداد به مرحله سرریز برسد.
رضوی تصریح کرد: در سد لار نیز که بیشترین حجم ذخیره برف در حوضه آبریز این سد واقع شده است پیش‌بینی می‌کنیم امسال بتوانیم بیشترین ذخیره آب این سد را از زمان بهره‌برداری آن داشته باشیم.
تازه‌ترین گزارش دفتر مطالعات پایه آب شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز نشان می‌دهد حجم بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (150.1 میلی‌متر) 114درصد و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (224.9 میلی متر) 43 درصد رشد کرد.سال آبی از ابتدای مهر هر سال آغاز می‌شود و تا پایان شهریور سال بعد ادامه دارد.
کشور ما 6 حوضه اصلی شامل دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم دارد.براساس این گزارش، میانگین حجم بارش‌ها در حوضه خلیج فارس و دریای عمان 526.4 میلی متر بود که نسبت به میانگین سال آبی پارسال (206.3 میلی متر) از 155 درصد رشد برخوردار بوده است و نسبت به میانگین دوره 50 ساله (348.9) رشد 51 درصدی دارد.براساس این گزارش، میانگین حجم بارش‌ها در حوضه دریای خزر در سال آبی جاری 494.7 میلیمتر گزارش شد که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال (314.7) حدود 57 درصد رشد را نشان می‌دهد.
میانگین بارش‌های این حوضه آبی کشورمان در دوره درازمدت 332.9 میلی متر بوده است که با رشدی 49درصدی همراه شده است.میانگین حجم بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه نیز در سال آبی جاری 471.4 میلی متر بود که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال (355.4) حدود 33درصدرشد و نسبت به میانگین دوره 50 ساله (296.2) از رشدی 59 درصدی برخوردار بود.حجم بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه در دوره یازده ساله 287.7 میلی متر بود که رشد 64 درصدی برای آن گزارش شده است.همزمان با افزایش بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه حجم آب دریاچه به 5 میلیارد مترمکعب رسید.
براساس این گزارش، حجم بارش‌های حوضه قره قوم نیز 264.1 میلی متر گزارش شد که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال (109.9) 140 درصد رشد کرد و نسبت به دوره 50 ساله (با 199.3) رشد 32 درصدی داشت.
حجم بارش‌ها در سال آبی جاری در حوضه فلات مرکزی ایران نیز 200.9 میلی متر بود که نسبت به دوره مشابه در سال آبی پارسال (89.8) حدود 124درصد رشد یافت. این درحالی است که در دوره درازمدت این حوضه 151.2 میلی متر بارش با رشد 33درصدی داشته است.براساس این گزارش، حجم بارش‌ها در حوضه مرزی شرق 100.9 میلی متر بود که نسبت به دوره مشابه پارسال (35.9 میلی متر) 181درصد رشد کرد و نسبت به میانگین دوره 50 ساله 5درصد بیشتر شد.
سایر اخبار این روزنامه
وزارت نیرو: 86 سد کشور بیش از 90 درصد پر آب شدند معاون اول رئیس جمهور در جلسه بررسی مشکلات مطبوعات و ناشران کتاب: وعده معاون اول رئیس جمهور برای حل مشکل کاغذ انتظامی در پایان جلسه با جهانگیری اعلام کرد ارز کاغذ نشر و مطبوعات 4200 تومانی باقی ماند سخنگوی سازمان انرژی اتمی: روسیه تحریم نیروگاه‌های 2و 3 بوشهر را اجرا نمی‌کند تاکید روسیه و چین بر ضرورت اجرای تعهدات اتحادیه اروپا در برجام افزایش تولید گاز شیرین در فازهای 4 و 5 پارس جنوبی برای ششمین سال پیاپی به عنوان شرکت برتر در رعایت حقوق مصرف کنندگان؛ تندیس طلایی رعایت حقوق مصرف کنندگان به ذوب آهن اصفهان اعظا شد واکنش توییتری ظریف به پیشنهاد ترامپ برای تماس تلفنی با ایران اعلام زمان ثبت درخواست میهمانی و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر در سامانه وزارت علوم هشدار سخنگوی وزارت خارجه ایران نسبت به ماجراجویی عوامل خارجی در خلیج فارس یک قانونگذار دموکرات: کشور 4سال دیگر با ترامپ دوام نمی‌آورد هشدار چین به آمریکا: هرگز تسلیم فشارها نمی‌شویم چراغ سبز غرب به عربستان برای سرکوب مخالفین سیاسی