ترامپ، یک قمارباز بازنده

کاخ سفید همچنین به استراتژی خود در برابر کره شمالی نیز با عبارت «فشار حداکثری» اشاره کرده است اما پس از آنکه تنش‌های میان این دو کشور در نخستین سال ریاست جمهور ترامپ به اوج خود رسید، این رئیس جمهور تلاش کرد به توافق هسته‌ای خود دست یابد. او با تجدید نظر در رویکردی که درباره ایران داشت، با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به توافقی هسته‌ای رسید و این دو رهبر جهانی در ژوئن سال گذشته برای نخستین بار در سنگاپور در نشستی دوجانبه حضور یافتند.
این نشست با تعهداتی همچون محدود کردن و توقف مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی و توقف آزمایش‌های موشک‌های دوربرد کره شمالی، آزادی زندانیان آمریکایی، آغاز انحلال پایگاه‌های نظامی و بازگرداندن باقیمانده اجساد برخی از سربازان آمریکایی که در دهه ۱۹۵۰ میلادی در جنگ کره کشته شده بودند، همراه بود.
با این حال از زمان دومین دیدار کیم جونگ اون و ترامپ در ماه فوریه که این بار در هانوی، پایتخت ویتنام برگزار شد، دیپلماسی میان این دو کشور به طرز علنی کُند پیش می‌رود.
بسیاری از کارشناسان امیدوار بودند که در نشست دوم سران آمریکا و کره شمالی، توافقی میان این دو رهبر که یکدیگر را تحسین می‌کردند، به دست آید اما ترامپ زودتر از زمان مقرر از این مذاکرات کنار کشید و هیئت کره شمالی بولتون را مسئول پایان زودهنگام این نشست دانست؛ کسی که گزارش شده است با ورود به این مذاکرات خواستار اقداماتی سختگیرانه‌تر علیه برنامه تسلیحات کشتار جمعی پیونگ‌یانگ شده و این گفتگو را از مسیر خود منحرف کرده است.


طی ماه‌های پس از نشست هانوی، روند امیدوارکننده‌تر برای ایجاد صلح میان دو کره در حال متوقف شدن است، واشنگتن و پیونگ‌یانگ برنامه خود را برای تسهیل بازگشت اجساد سربازان متوقف کرده‌اند و کره شمالی دو موشک کوتاه برد را آزمایش کرده که با اینکه با آزمایش‌های موشک‌های بالستیک قاره‌پیما در سال ۲۰۱۷ قابل مقایسه نیست، اما بار دیگر هراس‌هایی را از بروز مجدد بحران در منطقه برانگیخته است.
اریکا فین، مدیر پشتیبانی پژوهشکده «پیروزی بدون جنگ» در این باره می‌گوید: تاکتیک‌های مذاکره‌ای ترامپ موجب شکست او می‌شوند و از امنیت همه ما می‌کاهند. از هر زاویه‌ای که به او نگاه می‌کنید، ناامید و گیج به نظر می‌آید، نه قدرتمند و مطمئن. تلاش برای «حضور قدرتمند» در هانوی موجب شد که هیچ توافقی به دست نیاید؛ با اینکه تعهدات محسوسی از سوی کره شمالی مطرح شد که می‌توانستند آمریکا را در وضعیت بهتری قرار دهند.
پیش از آشتی شکننده ترامپ و کیم، یکی از راه‌های کاخ سفید برای رسیدن به کره شمالی، متحد اصلی آن یعنی چین بود. «سخت گرفتن» به پکن یکی از نخستین تعهدات ترامپ در کمپین انتخاباتی‌اش بود؛ تعهدی که مستقیماً آمریکایی‌های طبقه کارگر را مد نظر داشت که به گفته رئیس جمهور آمریکا از کسری تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان آسیب می‌بینند اما او تلاش کرد از روابطش با شی جینپینگ، رئیس جمهور چین برای اعمال فشار بر کیم جونگ اون استفاده کند.
در حالی که روابط ترامپ و کیم جونگ اون در نهایت با بهبود همراه بود، روابط کاخ سفید با شی جینپینگ رو به وخامت گذاشت. مسائل اقتصادی بار دیگر میان این دو کشور ایجاد شکاف کرد و راهکار ترامپ اعمال تعرفه‌های سال گذشته میلادی بود که جنگی تجاری را به راه انداخت و نه تنها پکن، بلکه متحدان واشنگتن در سراسر جهان را خشمگین کرد.
این درگیری اقتصادی میلیاردها دلار برای آمریکا و چین هزینه داشت اما این دو رقیب بارها به میز مذاکره بازگشتند و به دنبال راهی برای کاهش تنش‌های اقتصادی گشتند.
با این وجود همزمان با اعلام اعزام‌های نیروی دریایی آمریکا به خلیج فارس به عنوان هشداری علیه ایران، ترامپ در رسانه‌های اجتماعی لفاظی‌های تازه‌ای علیه چین به راه انداخته و همزمان با اینکه چین وارد فاز دفاعی شده و بازارهای سهام لطمه دیده‌اند، در توئیتر تهدید کرده است که بار دیگر تعرفه‌ها را بالا خواهد برد.