نخست‌وزیر سوریه آغاز عملیات آزادسازی ادلب را رسما اعلام کرد


«عماد خمیس» دیروزدر پارلمان سوریه اعلام کرد، آزاد سازی استان ادلب آغاز شده است. وی تصریح کرد: ادلب علیرغم حضور گسترده تروریست‌ها (در این شهر و استان) و با وجود توطئه‌های شرورانه غرب، آزاد می‌شود.
ارتش سوریه 16 اردیبهشت جاری عملیاتی را در جنوب استان ادلب و شمال غرب استان «حماه» آغاز کرده بود و این عملیات همچنان ادامه دارد. تاکنون کسی نمی‌دانست که هدف اصلی ارتش ، شهر و استان ادلب است.
خمیس در‌باره مناطق تحت‌اشغال آمریکا و تروریست‌ها در شرق سوریه نیز گفت: برخی مناطق شرقی کشور هم که از کنترل دولت خارج هستند، به زودی تحت سیطره ارتش سوریه در می‌آیند.
نخست‌وزیر سوریه در ادامه صحبت‌های خود، به جنگ اقتصادی غرب علیه کشورش‌اشاره کرد و گفت: غرب به سرکردگی آمریکا جنگ اقتصادی تمام عیاری را علیه سوریه آغاز کرده و می‌خواهد از این طریق، اقتصاد کشور ما را ویران کند، اما با بازگشت امنیت، ثبات و شروع فعالیت شمار زیادی از کارخانه‌ها، وضعیت اقتصادی کشور بهبود یافته است.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ، وی ادامه داد: تحریم غرب و آمریکا علیه اقتصاد سوریه به نوبه خود یک نبرد است و می‌طلبد که برای رویارویی با آن، اقداماتی فوری و بلندمدت اتخاذ شود.
سوریه هم اکنون با بیش از 20 بسته تحریمی از سوی آمریکا و اروپا مواجه است. به موجب یک بند از این تحریم‌ها، هرکس یا هرنهادی که با دولت سوریه مبادله تجاری و اقتصادی داشته باشد، شامل تحریم آمریکا و کشورهای غربی خواهد شد. گفته می‌شود که هم اکنون 146 هزار تروریست که برخی از آنها سوری هستند و شمار زیادی از آنها ملیت 60 کشور جهان را دارند، در استان ادلب ، شمال حماه و غرب حلب حضور دارند.
ارتش سوریه هفت ماه قبل قصد داشت عملیات آزاد سازی ادلب را آغاز کند، ولی با مخالفت آمریکا، ترکیه و کشورهای اروپایی مواجه شده بود.
آزادسازی 8 شهرک
ارتش سوریه در ادامه پیشروی‌های خود در شمال غرب حماه و جنوب غرب استان ادلب، توانست میان تروریست‌های این دو استان فاصله بیندازد.
به گزارش فارس، نظامیان ارتش سوریه همچنین موفق شدند پس از درگیری با تروریست‌ها، شهرک‌های «هواش» ، «الجابریه» ،«الشیخ ادریس» و «التوبه» را در شمال غرب حماه آزاد کنند.
علاو بر شهرک‌های فوق، چهار شهرک‌ «باب الطاقة»، «الشریعة»، «العریمة» و «میدان غزال» هم تحت کنترل ارتش در آمد و نظامیان در بخش شمالی «قلعه المضیق» هم خود را به نزدیکی شهرک‌های «الصهریه» و «قیراطه» در نزدیکی مرز استان‌های حماه و ادلب رساندند.
این پیشروی‌ها بخشی از عملیات بزرگی است که ارتش سوریه برای آزاد سازی استان ادلب آغاز کرده و نخست‌وزیر سوریه نیز خبر آن را داده است.
واکنش منفی تروئیکای اروپا
وزرای خارجه سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه پس از برگزاری نشستی در «بروکسل» بلژیک، طی بیانیه‌ای از مبارزه سوریه با تروریست‌ها در ادلب ابراز نگرانی کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، در بیانیه مشترک سه کشور اروپایی موسوم به تروئیکا، بدون‌اشاره به مبارزه بی‌امان دمشق با تروریست‌های مصنوع محور غربی- عبری- عربی آمده است: این تشدید تنش‌ها باید متوقف شود.
این موضع گیری نشان می‌دهد که با شروع مبارزه دمشق با تروریست در شمال غرب سوریه، غرب بار دیگر قصد دارد جلوی ریشه‌کن شدن تروریسم در سوریه را بگیرد.