رئیس قوه قضاییه: داوری دراختلافات خانوادگی را احیا می‌کنیم

گروه اجتماعی- منابع رسمی هرسال آمار طلاق را همراه با هشدار درباره افزایش آن اعلام می کنند. قدیم تر ها طلاق به این سادگی نبود. بزرگ ترها ریش سفیدی و حکمیت می کردند و با توجه به تجربه هایی که داشتند کمتر پیش می آمد که زوج ها به حرف و توصیه ریش سفیدها بی اعتنایی کنند. دقیقا همین حکمیت و داوری را قانون هم پیش بینی کرده است؛ قانونی که البته امروز چندان رعایت نمی شود و رئیس جدید قوه قضاییه اعلام کرده است که قصد دارد در دوره جدید حکمیت و داوری را در اختلافات خانوادگی احیا کند.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در جمع حقوق دانان به نقل از میزان چنین گفته است: «معتقدیم راهکار اختلافات خانوادگی حکم دادگاه نیست و باید موضوع حکمیت و داوری را در این اختلافات  احیا کنیم.   در مسائل خانوادگی و دادگاه‌های خانواده اعتقاد داریم که روش مبنایی حل مشکل خانواده دادگاه نیست؛ اگر محبت و مودت در خانواده آسیب ببیند راهکارش حکم دادگاه نیست یعنی در قضیه خانواده رابطه حقوقی اساس کار نیست بلکه اساس کار مودت و رحمت بین زوج است که اگر آسیب دید، راهکارش حکمیت است. »
شلوغی دادگاه ها و بی توجهی به قانون
در این باره به سراغ دیدگاه های اللهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس رفتیم. او درباره غفلت از این امکان قانونی به نکته قابل تاملی  اشاره می کند. متأسفانه در فرایند رسیدگی به پرونده های خانوادگی و طلاق، مسئله حکمیت و داوری  که درماده ۲۸ قانون حمایت از خانواده بر آن تصریح شده، مغفول مانده است و این مسئله بر افزایش آمار طلاق در کشور اثر گذاشته است. متاسفانه هم‌اکنون به دلیل تعدد پروند‌ه ها و فضای شلوغ دادگاه‌ها چندان توجهی به موضوع داوری نمی‌شود .


داور 10 هزار تومانی!
  این گزارش حاکی است، در ماده ۲۸ قانون حمایت از خانواده  تصریح شده پس از صدور قرار ارجاع امر به داوری، هریک از زوج مکلفند ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ یک نفر از نزدیکان متأهل خود را که حداقل 30 سال داشته و آشنا به مسائل شرعی و خانوادگی و اجتماعی باشد به عنوان داور به دادگاه معرفی کنند. با این حال «مهری قنبرنیا»وکیل پایه یک دادگاه  به خانه ملت چنین می گوید:  برخی از متقاضیان طلاق افرادی را از بیرون بدون این که خویشاوند شان باشند، به دادگاه معرفی می‌کنند، این افراد با دریافت 10هزارتومان، داور می‌شدند و قاضی هم نمی‌توانست ایراد بگیردکه جزو بستگان درجه دو وسه طرف ها هست یا نه چون وقتی برای این کار ندارندکه پرس و جو کنند و احراز شود که داورصوری است.