گام مجلس برای اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی و همسران خارجی

گروه اجتماعی- سرانجام پس از سال ها مجلس گام جدی خود را برای اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی برداشت و کلیات اصلاح این لایحه دیروز با188رای تصویب شد.در صورت تبدیل این لایحه به قانون، از این پس فرزندان پدران خارجی و مادران ایرانی‌، تابعیت ایرانی خواهند داشت. گزارش خراسان حاکی است، آمار رسمی و دقیقی درباره تعداد این ازدواج ها در کشور وجود ندارد اما برخی منابع این ازدواج ها را  حدود 150هزار مورد برآورد کرده اند. همچنین آمارها درباره تعدادفرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی نیز متفاوت است. برخی تعداد این فرزندان را  500هزار نفر می دانند و برخی همچون طیبه سیاوشی نماینده تهران «کودکان فاقد هویت و بدون شناسنامه» در کشور را یک میلیون نفر اعلام  می کنند.
شورای نگهبان سال91 رد کرد
رضا شیران نماینده مشهد و از موافقان این لایحه پیش از این گفته بود: در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ مجلس طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی علاوه بر حق اقامت دایم در ایران از حق تحصیل و بهداشت و درمان، تامین اجتماعی و یارانه برخوردار باشند. اما این طرح از سوی شورای نگهبان در ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ به دلیل مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی رد شد.
موافق چه گفت؟


رحیمی جهان آبادی نماینده تربت جام و ازموافقان این لایحه گفت: باید تصمیم بگیریم که زن با مرد در انتقال تابعیت به فرزند مساوی و برابر است؛ زن در گذشته به عنوان کالا در کشور خرید و فروش می شد، اما در کشور اسلامی که زنان به عزت و کرامت رسیده و پست های کلیدی را در دست گرفته اند، دولت و مجلس و طیف های سیاسی متحد و یکپارچه در این روزها برای احیای حق مسلم تاریخی زنان کشور تلاش می کنند. درباره این لایحه کار کارشناسی انجام  شده و از تلاش های مرکز پژوهش های مجلس تشکر می کنیم؛ شش کشور تابعیت مادر را قبول ندارند در حالی که جمعیت آن ها کمتر از 10 میلیون نفر است و بیش از 92 کشور تابعیت مادر را قبول دارند و ما نیز باید به آن ها بپیوندیم.
دیدگاه مخالف چه بود؟
کواکبیان نماینده تهران و از مخالفان این لایحه گفت: ایجاد تابعیت بدون برنامه ریزی ممکن است پس از یک تا دو دهه نزدیک به 50 میلیون مهاجر در ایران به وجود بیاورد که همگی نیز مدعی ایرانی بودن هستند بنابراین معتقدم تصمیم گیری و مسئولیت اجرایی این دستورالعمل حتما با وزارت امور خارجه باشد.
به تصویب این لایحه نیازمندیم
جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور نیز تصویب این قانون را یک نیاز جدی دانست. بنابر خبر ایسنا و خانه ملت، او درباره ایراد مخالفان به مسائل امنیتی این لایحه  گفت: در این اعطای تابعیت مسائل امنیتی موضوعیتی ندارد چون می‌خواهیم برای تابعیت فرزندان حاصل ازدواج زن ایرانی با مرد غیر ایرانی با سن کمتر از ۱۸ سال اقدام کنیم که مسئله امنیتی ندارد. ان‌شاء‌ا... بعد از تصویب کلیات، دستورالعمل اجرایی تابعیت بر عهده وزارت امور خارجه گذاشته شود.گزارش خراسان حاکی است، هفته گذشته  ۱۷۰  استاد دانشگاه در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس خواستار تعیین تکلیف فرزندان حاصل از این ازدواج ها شده بودند.