راز 224 بار تجدید چاپ «مفاتیح الحیاة»

یکی از مباحثی که همواره مورد توجه مؤمنان قرار می‌گیرد، ثواب و عقاب اعمال است؛ موضوعی که رفتار‌های فردی و اجتماعی آن ها را هدفمند می‌کند و رویکردهای مؤمنان را به امور جاری و اتفاقاتی که در اطرافشان به وقوع می‌پیوندد، سازمان می‌دهد. کتاب ارزشمند «مفاتیح‌الحیاة»، گنجینه‌ای ارزشمند از آیات و روایات است که در قالب موضوعات مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد، طبقه‌بندی شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است؛ کتابی که در آن از بیش از 300 آیه قرآن کریم و حدود دو هزار و 500 حدیث، برای تدوین بیش از 15 هزار عنوان موضوع، استفاده شده است. «مفاتیح‌الحیاة»، تحت اشراف و نظارت آیت‌ا... جوادی آملی تألیف شد و در سال 1391، در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. از آن زمان تا امروز، این کتاب ارجمند در زمره پرطرفدارترین کتاب‌ها بوده است و چاپ‌های پی در پی کتاب، نشان از اقبال عمومی به این اثر دینی و معرفتی دارد. در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر یدا... مقدسی، مدیر پروژه «مفاتیح‌الحیاة» و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت، مدرس حوزه علمیه مشهد، به بررسی ویژگی‌های این کتاب و دلایل علاقه مردم به آن پرداختیم. این دو کارشناس دینی، توجه به نیازهای روز و نظارت آیت‌ا... جوادی آملی را از عوامل مهم در توجه افکار عمومی به این کتاب، برشمردند.
مفاتیح الحیاة، از ایده تا عینیت
حجت‌الاسلام مقدسی با اشاره به طرح ایده تدوین «مفاتیح‌الحیاة» از سوی آیت‌ا... جوادی آملی در جلسات درس و سخنرانی‌های عمومی، گفت: حضرت آیت‌ا... جوادی آملی در بیاناتشان، مکرراً به ضرورت تدوین چنین اثری اشاره می‌کردند؛ اثری که بتواند در تغییر سبک زندگی مردم و منطبق کردن آن با آموزه‌های اسلامی مؤثر باشد. بر اساس ایده آیت‌ا... جوادی آملی، گروهی از شاگردان ایشان، طرح را آماده و خدمت استاد تقدیم کردند. ایشان نیز، پس از مداقه در طرح، نظراتشان را به ارائه کنندگان انتقال دادند و کار، آغاز شد. مدیر پروژه «مفاتیح‌الحیاة» درباره رویکرد متن و تقسیم بندی مطالب اثر توضیح داد: انتخاب آیات و روایات در این کتاب، بر مبنای ثواب و عقاب رفتارهای انسان در ابعاد مختلف زندگی اوست. برای این منظور، پنج بخش در نظر گرفته شد که محتوای همه این بخش‌ها، بر تلاش انسان برای «سیر الی ا...» تأکید دارد. بخش نخست درباره ارتباط انسان با خود اوست. بخش دوم، به تعامل انسان با همنوعان، بخش سوم به تعامل مردم و نظام اسلامی، بخش چهارم به تعامل انسان با حیوان و بخش پنجم، به تعامل انسان با خلقت زیست‌محیطی اختصاص دارد. حجت‌الاسلام مقدسی تصریح کرد: برای تهیه و تدوین سرفصل‌ها، از بیش از 300 آیه قرآن کریم استفاده و دو هزار و 500 روایت، از میان شش هزار روایت جمع‌آوری شده، گزینش شد. وی درباره علل گرایش و اقبال عمومی به این اثر نیز، گفت: برای این رویکرد، می‌توان به سه دلیل اشاره کرد؛ نخست، نَفَس قدسی حضرت آیت‌ا... العظمی جوادی آملی و جهان‌نگری و اخلاص عمل ایشان که باعث شد با نظارت بر گروه، اشکالات کار برطرف و در بسیاری از مباحث با ارائه نظر و طریق ایشان، مشکلات به وجود آمده، رفع شود. دوم، فعالیت مخلصانه‌ای که اعضای گروه برای تدوین اثر داشتند؛ به طوری که حتی در شب های قدر نیز، دست از مطالعه و تلاش برای کامل کردن «مفاتیح‌الحیاة» بر نداشتند و سوم این‌که کتاب، برگرفته از آیات و روایات اسلامی است و مردم ما، علاقه‌مند و معتقد به این آیات و روایات هستند.
اثری برای عرضه محتوایی مغفول


حجت‌الاسلام محمدجواد نظافت نیز، ضمن اشاره به نقاط قوت «مفاتیح‌الحیاة» و نیاز جامعه امروز به تدوین چنین اثری، گفت: فکر می‌کنم یکی از دلایل مهم اقبال به این کتاب، شخصیت علمی و معنوی آیت‌ا... جوادی آملی باشد؛ ضمن این‌که، اعتبار روایات نیز، توسط گروهی متخصص، مورد سنجش قرار گرفته است. مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) تصریح کرد: محتوای «مفاتیح‌الحیاة»، محتوای مورد نیاز جامعه است. شاید در کمتر جایی بتوان کتابی را با چنین جامعیتی، همراه با توضیحات عالی و ترجمه روان مطالب به فارسی یافت. اسلام دین زندگی است و تمام ابعاد زندگی را مورد توجه قرار می‌دهد و شایسته نیست که مؤمنان و متدینان، از چنین محتوای ارزشمندی محروم بمانند. برخی از افراد، در عبادات فردی متوقف مانده‌اند و از این موضوع مهم غفلت می‌کنند که تمام این اعمال فردی، مقدمه‌ای برای تعالی انسان در عرصه اجتماع نیز هست؛ موضوعی که در کتاب «مفاتیح‌الحیاة» به آن توجه شده است و این امر، یکی دیگر از دلایل اقبال عمومی به این اثر ارزشمند محسوب می‌شود.
 
   خبر مرتبط
مدیر مرکز توزیع و فروش انتشارات «اسرا»، ناشر کتاب «مفاتیح الحیاة»، در گفت‌وگو با خراسان، آمار در خور توجهی درباره شمارگان این کتاب و نوبت‌های چاپ آن ارائه کرد. علی ابوالقاسمی گفت: کتاب «مفاتیح‌الحیاة» از سال 1391 تا کنون، 224 بار تجدید چاپ شده است که شمارگان هر تجدید چاپ، پنج هزار نسخه است و این تنها مربوط به انتشار کتاب در قطع وزیری اثر است. وی از انتشار «مفاتیح‌الحیاة» با قطع جیبی و اقبال علاقه‌مندان به آن نیز، خبر داد و افزود: این اثر تا کنون، 13 بار و در شمارگان پنج هزار نسخه، در قطع جیبی، به چاپ رسیده است. بر مبنای گزارش مدیر مرکز توزیع و فروش انتشارات «اسرا»، می‌توان تعداد نسخه‌های انتشار یافته کتاب «مفاتیح‌الحیاة» را بالغ بر یک میلیون و 185 هزار نسخه برآورد کرد؛ یعنی به طور متوسط، سالانه حدود 170 هزار نسخه از این کتاب، توسط علاقه‌مندان خریداری شده است.