تغییر معادله در منطقه

بسم‌الله الرحمن الرحیم
ژنرال تومربار فرمانده نیروی هوائی رژیم صهیونیستی طی مصاحبه با روزنامه معاریو برخی مسائل پشت پرده حوادث اخیر درگیری نظامی رژیم تل‌آویو با مقاومت غزه را فاش کرد و اعتراف نمود اوضاع کنونی هرگز مانند عملیات نظامی گذشته نبود. اوضاع به‌شدت وخیم شد و تقریباً کار از دست ما خارج شده بود و نهایتاً به جائی رسید که ارتش دستورات جدیدی را دریافت کرد که با «تغییر اصول عملیاتی» به هر قیمت ممکن درگیری‌ها را مهار کند. فرمانده نیروی هوائی رژیم صهیونیستی که در واقع توسط خبرنگار محاکمه می‌شد تا علت عدم کارآئی و انفعال ارتش را تشریح کند، توضیح داد که اسرائیل عملاً در آستانه یک جنگ تمام عیار و فراگیر قرار گرفت چون برد حملات موشکی از غزه تا جنوب تل‌آویو در منطقه غوش دان هم رسیده بود.
ژنرال در پاسخ به سوالات مکرر خبرنگار که قانع نمی‌شد، پا را فراتر گذاشته و به وی گوشزد کرد که حماس و متحدانش دست ما را خوانده بودند. آنها می‌دانستند چه می‌کنند ولی ما در دست حماس آویزان بودیم چون معادله به کلی تغییر کرده بود و ما ابتکار عمل را از دست داده‌ بودیم. اگرچه انتشار این چنین اعترافاتی برای مقامات صهیونیستی بسیار تلخ و ناگوار است ولی آنها این روزها برای آرام کردن فضای ملتهب جامعه ناچارند وخامت اوضاع را تشریح کنند و به همه بفهمانند که چاره‌ای جز عقب‌نشینی و پذیرش آتش‌بس نداشته‌اند.
عناصر و گروههای تندرو‌تر از نتانیاهو از این فرصت‌ها برای فضاسازی علیه دولت حاکم بیشترین بهره‌برداری را کرده‌اند و مشخصاً آویگدور لیبرمن وزیر دفاع سابق که از متحدین سیاسی نتانیاهو بود، همه جا دولت و نظامیان را به باد انتقاد می‌گیرد و آنها را به ناکارآمدی و بی‌برنامگی در سرکوب و مهار غزه متهم می‌کند.


موضوع مهمتری که اهمیت مضاعفی دارد ولی تعمداً کمرنگ و بی‌ارزش جلوه کرده و تعمداً در تبلیغات و رسانه‌ها به فراموشی سپرده شده، تاثیرات منفی «سپر دفاعی گنبد آهنین» است که فریاد شهرک‌نشینان و سایر صهیونیستها را به اوج رسانده است. منشا اعتراضات اینست که سپر دفاعی گنبد آهنین به یک عامل تهدید و تخریب تبدیل شده و نه‌تنها مانع قابل اعتمادی برای مهار موشکهای فلسطینی محسوب نمی‌شود، بلکه در موقع اصابت به زمین، ابعاد ویرانیها را بیشتر می‌کند و باعث تخریب دوباره می‌شود. شهرک‌نشینان از مقامات نظامی خواسته‌اند از فعال کردن سپر دفاعی گنبد آهنین در مقابل موشک‌ها بپرهیزند تا بلکه ابعاد و ویرانیها کمتر شود.
تا اینجای قضیه محرز است که صهیونیستها حداقل این‌بار دریافته‌اند که در عملیات سنگین و تهاجمی علیه غزه به‌شدت ضربه پذیرند و ابعاد آسیب‌پذیری آنها تا اعماق خاک فلسطین اشغالی به‌خاطر افزایش برد موشک‌های مقاومت غزه، به‌شدت گسترش یافته است. لکن با اینکه در حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به غزه در سال گذشته هم تقریباً همین جمع‌بندی باعث شتاب رژیم تل‌آویو برای قبول سریع و فوری آتش‌بس شد ولی چرا بازهم شاهد حملات هوائی و توپخانه‌ای ارتش صهیونیستی به نوار غزه بودیم؟ پاسخ این سوال اگرچه روشن است ولی به‌خاطر شکست عملیات سنگین و تهاجمی صهیونیست‌ها علیه غزه، امروزه کسی در سرزمین‌های اشغالی در این باره سخن نمی‌گوید.
نتانیاهو و دستیارانش امیدوار بودند با یک عملیات برق‌آسا و تهاجم سنگین و پر حجم علیه غزه بتوانند مقاومت اسلامی فلسطین را غافلگیر کنند و حتی با نفوذ در عمق سرزمین غزه به بازداشت و یا قتل مقامات ارشد مقاومت بپردازند. فرمانده نیروی هوائی اسرائیل اکنون اعتراف می‌کند که حماس از پیش آماده بود و حتی دست آنها را خوانده بود و بارانی از موشک را به عمق خاک فلسطین اشغالی تا جنوب تل‌آویو سرازیر کرد و همه را وادار به عقب‌نشینی و پذیرش آتش‌بس نمود.
تصادفی نیست که ساعاتی پس از هشدار جدی دفتر عملیات مشترک نیروهای مقاومت در غزه پیرامون افزایش برد موشک‌ها، اصرار صهیونیست‌ها برای برقراری فوری آتش‌بس به التماس تبدیل شده. این «تغییر معادله» و تغییر موازنه قوا، می‌تواند برای اشغالگران صهیونیست و حتی برای سایر قدرتهای شیطانی از جمله آمریکا در منطقه درس‌آموز باشد و به آنها ثابت کند که زمان به زیان آنها به پیش می‌رود و دیگر افسانه شکست‌ناپذیری آنها برای همیشه باطل و بی‌اثر شده است. البته این پدیده محدود به غزه و صهیونیست‌ها نیست. اگر در تهاجم اسرائیل به لبنان برای زورآزمائی با حزب‌الله لبنان به 33 روز فرصت احتیاج بود تا اسرائیل به زانو درآید و آتش‌بس را بپذیرد و اگر در جنگ علیه غزه به 22 روز فرصت احتیاج بود تا صهیونیست‌ها ناکام شوند، امروزه این زمان به 2 روز و حتی کمتر از 2 روز تقلیل یافته است. رمز و راز این اقتدار مقاومت و ضعف اشغالگران شرور را باید در توان روزافزون مقاومت در مرحله مقابله به مثل و آسیب‌پذیری دشمن جستجو کرد.
اینکه در تهاجم اخیر صهیونیست‌ها به غزه، اشغالگران شرور به التماس افتاده بودند که آتش‌بس نه از فردا که همین امروز عملیاتی شود نشانگر تغییر معادله قدرت است و نکات کلیدی فراوانی را به قدرت‌های شیطانی گوشزد می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
مدیرکل امور مالی تامین اجتماعی: پرداخت مستمری اردیبهشت بازنشستگان تامین اجتماعی آغاز شد رئیس جمهور در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی: مطالبات از دولت باید با اختیارات دولت همخوانی داشته باشد یک عکس و هزار حرف؛ بهزاد نبوی و احمد توکلی رئیس جمهور در دیدار صمیمی با خانواده دولت: هیچ توطئه داخلی و خارجی نمی‌تواند عزم و روحیه مسئولین دولت را برای خدمت رسانی به مردم بشکند تولید نفت در مناطق سیل زده خوزستان به حالت عادی بازگشت اقدامات شرکت فولاد خوزستان برای رسیدگی به سیل‌زدگان حال ناخوش رسانه ملی تغییر معادله در منطقه مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران: خودکفایی در تولید گندم امسال هم تکرار می‌شود عقب‌گرد این‌بار ازسوی وزیر خارجه آمریکا پمپئو: کاخ سفید از فرصت مذاکره با تهران استقبال می‌کند تظاهرات اعتراضی در برلین علیه فروش سلاح به عربستان و امارات خاورمیانه محروم از سیاستمداران مصلحت‌گرا پاسخ دندان شکن انصارالله به نیروهای ائتلاف سعودی در جنوب یمن ارسال دومین محموله از کمک‌های دفتر حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی به مناطق سیل‌زده خوزستان