تصویب اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان مادران ایرانی در مجلس

دیروز مجلس کار خود را با جلسه غیرعلنی آغاز کرد. مهمان جلسه سرلشگر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. سردار سلامی اخیرا طی حکمی از سوی فرمانده کل قوا در این پست منصوب شد.
علی لاریجانی، رئیس‌مجلس شورای اسلامی درباره محتوای جلسه غیرعلنی توضیحات کوتاهی به این شرح ارائه داد: «از ساعت ۹ صبح امروز جلسه غیرعلنی با سردار سرلشکر سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌داشتیم. بعد از آنکه وی مسئولیت فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برعهده گرفت لازم دانستیم این جلسه را برگزار کنیم تا با دیدگاه‌های وی درباره مسائل آینده سپاه و به ویژه تقویت سپاه پاسداران آشنا شویم.»
رئیس‌مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «در این جلسه بر ضرورت استفاده از بدنه وسیع برای بهبود شرایط داخلی کشور تأکید و مباحثی در این باره مطرح شد و نیز تحلیل‌هایی از شرایط منطقه مطرح شد که استفاده کردیم. همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این جلسه اظهاراتی را مطرح کردند.»
ماجرای 2 طرح و 2 نامه


در جلسه علنی دیروز مجلس بررسی اولویت طرح خط مشی، اداره و نظارت بر صدا و سیما در دستور کار صحن علنی قرار گرفت. علی مطهری نماینده تهران و نایب‌رئیس‌مجلس به عنوان طراح، گفت: «نظارت بر صدا و سیما باید قانونمند شود، آخرین قانون در مورد صدا و سیما مربوط به سال ۶۸ است.»
وی خواستار موافقت نمایندگان برای اولویت بررسی این طرح در صحن علنی مجلس شد. موضوع قابل تامل در این باره این است که متاسفانه طیف موسوم به اصلاح‌طلب هرگاه رای جامعه را موافق با خود ببیند با لبخند رضایت آن را «تبلور جمهوریت» می‌نامند که جدیدترین شاهد آن یادداشتی به قلم حق شناس در روزنامه سازندگی است یکی دو روز قبل منتشر شد و هرگاه رای جامعه را موافق با خود نبیند روی ترش کرده و جامعه را در مسیر انحطاط می‌انگارد و حتی ممکن است کار به لشکرکشی خیابانی نیز بینجامد.
همچنین این طیف هرگاه قانونی را در جهت اهداف حزبی خود نبیند و خوشایندش نباشد چنان وانمود می‌کند که انگار در آن موضوع یا محدوده هرج و مرج و بی‌قانونی حکم فرما است! مصداق این موضوع را جامعه در مورد صداوسیما به وضوح دیده است.
برای نمونه در موضوع انتقادهای صداوسیما به وضعیت مراکز تولیدی و کاهش آمار‌اشتغال و معیشت مردم آن‌قدر این طیف اصلاحات در روزنامه‌های خود به رسانه ملی هجوم بردند و از طرفی دیگر بودجه این سازمان را محملی برای فشار بیشتر به آن قرار دادند تا این رسانه را به انفعال بکشند. برنامه‌های خوب و انتقادی رسانه ملی با شکایت‌های دولتمردان تعطیل شد گواه این موضوع است.
ادیانی: این طرح
 مملو از مغایرت است
در ادامه، علی ادیانی راد نماینده قائمشهر در مخالفت با اولویت بررسی این طرح، گفت: این طرح مملو از مغایرت با قانون اساسی، برنامه ششم و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است. طرح‌ها و لوایح مهم‌تری در دستور کار مجلس قرار دارد که باید با اولویت بررسی شود و این طرح دارای اولویت نمی‌باشد.
در پایان نمایندگان با بررسی اولویت‌دار این طرح مخالفت کردند اما حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان به موضوع مهمی‌اشاره کرد.
پژمانفر گفت: «هم بنده و هم آقای مطهری طرح‌های جداگانه‌ای را در مورد صداوسیما تهیه کرده بودیم. البته طرح‌های ما از دو زاویه متفاوت به موضوع رسانه ملی پرداخته بود.»
پژمانفر: مدعیان قانونمند کردن
 به قانون پایبند نیستند
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه اظهار داشت: «من و آقای مطهری طرح‌های خود را به هیئت‌رئیسه ارائه دادیم اما تاریخ اعلام وصول طرح بنده که 75 امضا داشت پیش از طرح آقای مطهری که 35 امضا داشت، بوده است و لذا طبق آئین نامه داخلی مجلس باید طرح بنده زودتر در دستور کار قرار می‌گرفت.»
پژمانفر تاکید کرد: «اما با کمال تاسف دیدیم که طرح آقای مطهری را قبل از طرح بنده در دستور کار گذاشته‌اند. باید بگویم که اینها نه نوبت را رعایت کردند و نه احترام به 75 امضا را و برعکس ادعای اصلاح‌طلبانه شان در مورد دموکراسی، بسیار خودرای هستند.»
وی گفت: «دو بار به هیئت‌رئیسه نامه زدیم که این حق کشی و عدم پایبندی به قانون بررسی شود اما متاسفانه چون خود آقای مطهری در هیئت‌رئیسه است نگذاشتند این طرح بررسی شود و شبیه این موضوع قبلا نیز اتفاق افتاده و نمونه دیگر آن انتخاب نماینده ناظر در پارالمپیک بود که آنجا نیز آقای مطهری خلاف آیین نامه دو رای را پس از اعلام اتمام وقت پذیرفت و وقتی هم که با اعتراض ما رو‌به‌رو شدند آقای ابراهیمی را مجبور کردند که استعفا دهد.»
پژمانفر در پایان تاکید کرد: «طنز تلخ ماجرا آنجاست که آقایان که خود پایبند قانون داخلی مجلس نیستند، اولا مدعی بی‌قانونی در صداوسیما می‌شوند و ثانیا می‌خواهند آن را قانونمند کنند.»
این رفت وآمدها
چیز جدیدی نیست!
بهروز نعمتی نیز در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه غیرعلنی، گفت: «با توجه به انتصاب سردار سلامی به عنوان فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نمایندگان به دنبال آن بودند که ارتباطاتی را با فرمانده جدید سپاه داشته باشند. ابتدا قرار بود که فراکسیون‌های مجلس جلساتی با فرمانده سپاه پاسداران داشته باشند اما در نهایت قرار بر این شد که سردار سلامی در مجلس حضور یابد و دیداری بین نمایندگان و فرمانده سپاه صورت گیرد.» سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس با اشاره به اینکه در این جلسه موضوعات متعددی مطرح شد، تصریح کرد: «در وهله اول مباحثی درباره همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نمایندگان مطرح شد و سپس موضوعاتی پیرامون نیازمندی‌هایی که سپاه از لحاظ تقنینی و هزینه‌ای دارد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»
نعمتی با بیان اینکه در این جلسه درباره بسیج و کمک‌های این نهاد برای حل مشکلات داخلی کشور مباحثی مطرح شد، گفت: «همچنین سردار سلامی تحلیلی از شرایط منطقه و جنگ روانی که آمریکایی‌ها در منطقه به راه انداخته‌اند ارائه کرد و ۵ نفر از نمایندگان هم در این جلسه صحبت کردند. همچنین در این جلسه بیان شد که رفت و آمدهای آمریکایی‌ها در منطقه موضوع جدیدی نیست و همواره این مسئله بوده است.»
نعمتی با اشاره به نشست مشترک مجلس با رئیس‌ قوه قضائیه گفت: «پس از انتصاب آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس‌ قوه قضائیه به دنبال آن بودیم که این نشست مشترک را برگزار کنیم و بر این اساس، این دیدار از ساعت ۱۷ تا ۱۹ امروز (یکشنبه) در محل قوه قضائیه برگزار می‌شود.»
خبر خوب  برای فرزندان مادران ایرانی
در جلسه علنی، بررسی لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. نمایندگان با اکثریت آرا این لایحه را به تصویب رساندند.
در صورت تصویب جزئیات این لایحه، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی قبل از رسیدن به سن ۱۸ سال به درخواست مادر ایرانی به تابعیت ایران درمی‌آیند. جلیل رحیمی جهان آبادی در موافقت با کلیات این لایحه، گفت: «مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی که به صحن علنی ارائه کرده است موافقت خود را با این لایحه اعلام داشته است.»
وی همچنین اظهار داشت: «حجت‌الاسلام نصرالله پژمان فر و امیرحسین قاضی زاده نیز قصد داشتند در موافقت با این لایحه صحبت کنند.»
اما کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد بود این مسئله، مسئله‌ای حقوقی است و شرعی نمی‌باشد و نیروی انتظامی و وزارت امور خارجه دغدغه‌هایی روی این موضوع دارند. وی گفت: «در صورت تصویب نهایی این لایحه، بعد از دو دهه ۴۰ تا ۵۰ میلیون مهاجر وارد ایران خواهند شد.»
چنانکه گفته شد در نهایت اما کلیات طرح اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان مادران ایرانی در مجلس به تصویب رسید.