سرویس‌دهی دیوار به ازدواج ساندویچی

فرهیختگان: نوربالا داد، به مدل ماشین نمی‌خورد که مسافرکش باشد، حدس می‌زدم مثل خیلی دیگر از اوقات سوالی دارد و آدرسی می‌پرسد، نزدیک ماشین شدم و شیشه را پایین داد، سوالی در کار نبود و راننده یکی از دوستان دوران دبیرستان بود. بعد از پنج سال همدیگر را می‌دیدیم، حتی نام کوچک هم را هم فراموش کرده بودیم، هم او و هم من، مقصد را که گفتم، مسیرمان یکی بود، سوار شدم و سرصحبت باز شد. بعد از سلام و احوالپرسی‌های ابتدایی و سوالات کلیشه‌ای، از شغل هم گفتیم، دبیرستان را با هم بودیم و بعدش هم که هر دو دانشجو شده بودیم. اما در همین دانشجوشدن ماجرایمان متفاوت شد، می‌گفت حقوق می‌خواند که انصراف داد و حالا دوباره به یکی از دانشگاه‌های پیام نور
رفته، من هم که فارغ‌التحصیل شده بودم. کار هردویمان تقریبا ارتباطی با رشته‌ای که می‌خواندیم و خوانده بودیم، نداشت. او در یک مشاور املاک حوالی تهرانپارس مشغول کار بود و من هم که روزنامه‌نگار.
حسابی کیفش کوک بود، البته می‌گفت بستگی دارد که کجا و در کدام املاکی کار کنی، جای قبلی خوب نبود اما این جایی که حالا هستم، معاملات به نصف روز کشیده است، صبح ملکی را ثبت می‌کنیم و تا شب هم یا می‌فروشیم یا اجاره می‌دهیم. اینطور وقت‌ها و بعد از شنیدن این موفقیت‌ها تقریبا همه به دنبال راهی برای سرمایه‌گذاری می‌گردند، خصوصا وقتی به گفته کاسبانش اوضاع بازار خیلی هم بد نباشد. من هم مثل همه پرسیدم اگر فلان‌قدر پولی داشته باشم، چه می‌شود کرد؟ ملک و املاک می‌شود تهیه کرد؟ سودش چقدر است و... بی‌معطلی گفت دلالی خیلی خوب است اما اگر پول بیشتری داشته باشی می‌توانیم با شراکت هم یک آپارتمان بگیریم و خانه‌ها را ساعتی و روزانه اجاره بدهیم. پول خوبی دارد، بسته به محله و... پول خوبی می‌گیریم. روزانه 300هزار تومان هم اجاره بدهیم، سر ماه 9 میلیون درآمد داریم، اگر هم روزی خالی باشد، از آن طرف مشتریانی هستند که ساعتی اجاره می‌کنند و اجاره یک روز را کامل می‌دهند.



 یک کارت ملی کافیه
جالب بود و البته پیشنهادی نسبتا تکراری، قبلا هم در ارتباط با این نوع اجاره‌خانه‌ها شنیده بودم، مرجع این جست‌وجو‌ها برای من سایت و نرم‌افزار دیوار است. سایت را باز می‌کنم و ذیل پنجره اجاره روزانه موارد متعدد و مختلفی یافت می‌شود. قیمت‌ها هم همانطور که دوستم گفته بود بسته به محله و خیابان و محدوده متغیر بود، با هر قیمتی می‌شود روزانه و ساعتی و... خانه‌دار شد. تلفن را برداشتم و به نوبت به چندتایی از این آگهی‌ها زنگ زدم.
با اولین آگهی‌دهنده که در محدوده سیدخندان بود، تماس گرفتم. - سلام
+ سلام، بفرمایید.
- عذر می‌خوام برای آگهی اجاره روزانه خونه که توی سایت دیوار گذاشتید، تماس گرفتم.
+ بله درخدمتم.
- برای یک هفته اقامت تخفیفی دارید؟
+ بله حتما، تقریبا روزی 50‌هزار تومن کمتر از کرایه‌های روزانه می‌شه.
- ممنونم، ما دو نفریم، یک خانم و یک آقا.
+ مشکلی نیست درخدمت شما هستیم.
- مدارک چی؟ چه مدارکی لازم دارید؟
+ کارت ملی باشه کفایت می‌کنه.
- همین؟
+ بله.
با دومین آگهی‌دهنده در محدوده غرب تهران تماس گرفتم.
- سلام، خسته نباشید.
+ سلام، ممنونم، بفرمایید.
- در ارتباط با آگهی سایت دیوار مزاحم‌تون شدم.
+ بله، درخدمت شما هستم.
- عذر می‌خوام آقا هزینه اجاره هفتگی خونه به چه صورته؟
+ از دومیلیون به بالا هست.
- چطور مگه فرق می‌کنه؟
+ بله بستگی به لوکیشن خونه داره.
- مدارک چی لازم هست؟ من و یک خانم هستیم.
+ کارت ملی باشه کافیه.
با سومی و چهارمی و پنجمی هم گفت‌وگو کردم و محتوای تمام مکالمات همین‌هایی شد که با بقیه هم بود.

 سرعت دسترسی به ثانیه رسیده است
در ارتباط با سرعت دسترسی به مواد احتمالا چیزهای زیادی شنیدید. از چند ساعت و نیم‌ساعت و هفت دقیقه و... که مثلا اگر کسی در تهران اراده کند که مواد مخدر مصرف کند، فاصله بین اراده او تا زمان دسترسی به مواد چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد. حالا این موضوع به خانه سرایت کرده است. کافی است اراده کنید که نیاز به مکانی است که یک ماه، یک هفته، یک ساعت را در آن بگذرانید به هر دلیلی، دسترسی به آن خانه و مکان بیش از چند ثانیه طول نمی‌کشد تا سایت دیوار را باز کنید، شماره آگهی‌دهنده‌های خانه‌های روزانه را بردارید و تماس بگیرید و راهی شوید. البته این دسترسی‌ها و این امکان فقط در سایت دیوار فراهم نیست و چه بسیار صفحه‌های مجازی و اینترنتی که این امکان را فراهم می‌کنند تا بدون هیچ مشقت خاصی بتوان یک مکانی را تهیه کرد و پولش را داد.
آمار‌های عجیب و غریبی از وجود و تعداد خانه‌های خالی در مناطق مختلف کشور خصوصا تهران وجود دارد. خانه‌ای که توسط بسازو‌بفروش‌ها و سرمایه‌داران ساخته شده است و حالا به هر دلیلی خالی از سکنه هستند. بسیاری از این خانه‌ها در زمره خانه‌هایی هستند که به صورت روزانه و ساعتی اجاره داده می‌شوند و این رویه ذیل عدم نظارت روزبه‌روز بیشتر از گذشته می‌شود.
سوالی هم که در انتها به وجود می‌آید نظر به این موضوع از منظر قانونی است که آن هم طبیعتا با این مدل و شیوه پذیرش ساعتی مستاجران در مکانی که مجوز خاصی را از نهاد خاصی ندارد و تاییدیه قانونی ندارد، خصوصا وقتی اخباری می‌رسد که بسیاری از این اجاره‌دهنده‌ها حتی همان کارت ملی را هم طلب نمی‌کنند و صرف دریافت پول به راحتی خانه را به فرد متقاضی اجاره می‌دهند.