عقب‌نشینی حوثی‌ها از بنادر استان الحدیده یمن تحت نظارت سازمان ملل آغاز شد گام اول انصارالله در مسیر توافق صلح

همدلی| گروه جهان: جنبش انصارالله یمن، عقب‌نشینی از بنادر الحدیده تحت نظارت سازمان ملل را کلید زد. این اقدام در راستای توافقاتی انجام می‌شود که برای برقراری آتش‌بس در این منطقه و با حمایت سازمان ملل به دست آمده بود و بناست ادامه داشته باشد.
ایرنا به نقل از اسپوتنیک می‌نویسد، یک مقام بلندپایه سازمان ملل اعلام کرده جنبش انصارالله یمن قصد دارد در چهار روز آینده، نیروهای خود را از سه بندر اصلی خارج کند. این مقام بلندپایه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز خاطرنشان کرد که خروج انصارالله از این بنادر باعث
تقویت نقش سازمان ملل در کمک به سازمان بنادر دریای سرخ برای اداره بنادر یمن خواهد شد.
به گزارش یورونیوز فارسی، سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای این اقدام حوثی‌ها را نخستین قدم جدی در برقراری آتش‌بس در یمن ارزیابی و تاکید کرده است که طرفین باید با اقدامات شفاف و در چهارچوب توافق سوئد به برقراری آتش‌بس در یمن کمک کنند.


ایسنا از شبکه الحدث نقل کرده است، کمیته هماهنگی استقرار مجدد یمن در این راستا بیانیه‌ای صادر کرده است. طبق این بیانیه، عقب‌نشینی حوثی‌ها (انصارالله) به سازمان ملل اجازه می‌دهد فعالیت موسسه بنادر دریای سرخ و عملیات تفتیش کامیون‌ها را بهبود ببخشد. در این بیانیه آمده است، هیئت سازمان ملل روند عقب‌نشینی را تا پایان تحت کنترل خواهد داشت و این اولین گام در مسیر اجرای توافقنامه صلح است و باید گام‌های الزام‌آور دائمی دیگری از جانب دو طرف برداشته شوند.
انصارالله کنترل بخش اعظمی از این شهر را در دست دارد در حالی که نیروهای دولت مستعفی بر حومه جنوبی و شرقی این شهر تسلط دارند و آرامش شکننده‌ای بر این شهر از ۱۸ دسامبر سال گذشته حکم‌فرماست. محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در توئیتی نوشت: عقب‌نشینی یکجانبه ارتش و کمیته‌های مردمی از بنادر الحدیده، الصلیف و راس عیسی به دلیل مخالفت کشورهای متجاوز ائتلاف عربی با اجرای توافق‌نامه استکهلم است. این عقب‌نشینی نشان می‌دهد که دلیل کارشکنی در اجرای توافق استکهلم کشورهای متجاوز ائتلاف هستند و این کشورها مانع صلح می‌شوند.