نمایشگاه بین‌المللی قرآن افتتاح شد


سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه قرآن با‌ اشاره به اینکه ریشه‌های انقلاب اسلامی با قرآن گره خورده است، گفت: اکنون در دهه پنجم و گام دوم انقلاب قرار داریم و باید رجعت‌هایی به آنچه که از دل آن برخواسته‌ایم، داشته باشیم. بازگشت به سفره‌های انقلاب این عظمت را به وجود آورد که در این راستا باید مساجد، محافل، مدارس و کلاس‌های قرآنی به همان شیوه سنتی پیش بروند. خوشحالم از اینکه امسال شعار نمایشگاه قرآن «قرآن؛ معنای زندگی» قرار گرفت و باید با این نگاه، دهه پنجم انقلاب اسلامی را شروع کنیم.
وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی، فعالیت‌های بسیار زیادی در زمینه قرآن کریم در کشور انجام شده است، اظهار کرد: در دهه پنجم و گام دوم انقلاب اسلامی، نقطه تأسیس انقلاب نیازمند خط اتصالی بین قرآن و زندگی است. قرآن کریم آمده است تا ناپاکی‌ها را از وجود ما پاک کند. امیدواریم این حرکت عظیم قرآنی در کشور به شکل احسن تداوم داشته باشد و رویدادهایی مانند برپایی نمایشگاه قرآن کریم محدود به زمان نباشد و در طول سال و ایام مختلف ادامه داشته باشد و ما بتوانیم نسبت‌های قرآنی خود را در حوزه فردی و اجتماعی بیشتر کنیم.
همچنین عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ‌بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با بیان اینکه توجه خاصی به جنبه‌های بصری و نمایشگاهی انجام شده است، اظهار کرد: امسال تلاش کردیم تا با تحدید فضای نمایشگاهی و کوچک‌سازی فضا، به سمت کیفی‌سازی بیشتر حرکت کنیم. اگر چه‌ اندکی از فضای نمایشگاه کاسته شده است، ولی در عمل استفاده بهینه‌ای از این فضا می‌شود و امسال ۳۸ هزار متر مربع فضای مفید در ۱۴ بخش در نظر گرفته شده است.
وی با ‌اشاره به اینکه حدود ۷۰۰ طرح جدی برای ارائه و اجرا در نمایشگاه بررسی شد، تصریح کرد: از این تعداد، ۱۲۶ طرح بررسی شده مصوب و نوآورانه اجرا خواهد شد. نمایشگاه امسال از فردا پذیرای علاقمندان خواهد بود و تا شب ۱۹ ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.


رئیس ‌بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن اظهار کرد: امسال سعی بر این داشته‌ایم تا نهادهای مشارکت‌کننده در نمایشگاه را افزایش دهیم. همچنین زمینه حضور موثر نمایندگان رسمی کشورهای اسلامی در کنار مؤسسات برگزیده حوزه قرآن و عترت سایر کشورها فراهم شود که در این راستا نمایندگان ۱۰ کشور در نمایشگاه برنامه‌های مفصلی را ارائه می‌کنند.
فقهی‌زاده بیان کرد: امسال نشست‌های تخصصی را به صورت محدود‌تر، ولی با کیفیت بیشتر در کنار کارگاه‌های مختلف برگزار می‌کنیم. همچنین برای دومین‌بار برگزاری نشست‌های تخصصی تحت وب را تجربه خواهیم کرد.
وی در پایان به ویژگی‌های برجسته نمایشگاه بیست و هفتم ‌اشاره کرد و افزایش مشارکت، ملی‌تر و بین‌المللی‌تر برگزار شدن نمایشگاه، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، عملیات الکترونیکی در حوزه اجرای نمایشگاه و... را از جمله این ویژگی‌ها دانست.