ترامپ به سفارت سوئیس شماره تلفن داد و به مردم ایران سوژه‌ای برای تفریح


 
  سرویس سیاسی- در شرایط کنونی با دود شدن هفت تریلیون دلار هزینه‌کرد آمریکا در غرب آسیا، مخفیانه سفر کردن ترامپ به عراق، به گل نشستن کشتی جنگی آمریکا و شکست تاریخی آن از جبهه مقاومت به رهبری ایران، ترامپ راهی جز مذاکره با ایران پیش روی خود نمی‌بیند. او با اینکه بارها سیگنال مذاکره فرستاده است اما با اقدام حداقلی ایران در کاهش تعهدات برجامی و خروج از روند انفعال، علاقه خود را برای مذاکره تنها با ژست دیپلماسی و سیگنال مذاکره نشان نمی‌دهد، این بار ترامپ شماره تلفن داده است!
پس از آنکه ترامپ شامگاه پنج‌شنبه و درپی آغاز روند اقدام متقابل ایران نسبت به برجام، مجددا برای مذاکره با ایران ابراز علاقه کرد، یک دیپلمات آمریکایی خبر داده که کاخ‌سفید شماره تلفنی در اختیار سوئیس قرار داده تا دولت ایران بتواند با استفاده از آن با آمریکا تماس بگیرد.
وبگاه شبکه «سی.ان.ان» به نقل از «دیپلماتی مطلع» که نامش را فاش نکرد، نوشت: «سوئیس احتمالا تا زمانی که ایرانی‌ها مشخصاً درخواست نکنند، شماره تلفن را در اختیار آنها نمی‌گذارد. البته گمان می‌رود که آنها (ایران) چنین کاری نیز نخواهند کرد.» کاخ سفید به سؤال سی.ان.ان درباره صحت ارائه شماره تلفن ویژه به سوئیس پاسخ نداده است.


ترامپ شامگاه پنج‌شنبه طی گفت‌وگو با خبرنگاران در کاخ‌سفید ضمن ابراز علاقه مجدد برای مذاکره با مقامات ایران گفت: «می‌دانید دوست دارم درباره ایران چه اتفاقی بیفتد؟ دوست دارم به من زنگ بزنند. می‌دانید که جان‌کری با آنها زیاد صحبت می‌کند. جان کری بهشان می‌گوید که زنگ نزنند. این نقض قانون لوگان است و او باید بابت این تعقیب قضایی شود، ولی اعضای تیم من نمی‌خواهند کاری کنند که.... فقط دموکرات‌ها از این جور کارها انجام می‌دهند.»
اقدام جدید ترامپ در راستای تنها گزینه‌ای که در برابر اقتدار روزافزون ایران پیش‌رو دارد، دستمایه تفریح و طنزپردازی در فضای مجازی شد که گزیده‌ای از آن در ذیل آمده است:
ـ ترامپ هی پتوشو می‌زنه کنار سر می‌چرخونه می‌گه ملان زنگ نزدن؟
ـ گوشی و‌بردار تا صدااااات یه ذره آرومم کنه
این نفسای آخره دلم داره جون میکنه
همش دارم فکر می‌کنم دست کِری تو دستته
دارم میمیرم‌ای خدا فکر می‌کنم حقیقته
ـ من جای ترامپ بودم منتظر نمی‌شدم ایرانیا زنگ بزنن خودم زنگ میزدم ایران می‌گفتم آقا مثل اینکه تماس گرفته بودید، جانم بفرمایید!
ـ آآآی ترامپ! مارو از چی می‌ترسونی؟ ما ناو تو گذاشتیم تو اینترنت برای فروش! زود بجنبی بتونی به قیمت بخری وگرنه تو سد اسمال باید دنبال قطعاتش باشی!
ـ ترامپ میگه نمی‌دونم چرا کسی از ایران به من زنگ نمی‌زنه. فکر کرده تلفن مفته. تو زنگ بزن خب. درآمدت به دلاره.
ـ تصویر اینکه روحانی زنگ بزنه‌ به موبایل ترامپ، ترامپ بگه وایسا من الان از خونه می‌گیرمت، بعد قطع کنه داره دیوونه‌ام میکنه!
ترامپ بر خلاف تمایل ظاهری برای مذاکره با ایران، شامگاه چهارشنبه با صدور دستوری اجرایی، تحریم‌های جدیدی علیه ایران و این بار در حوزه صادرات فلزات از جمله آهن، فولاد، آلومینیوم و مس اعمال کرد.
در پاسخ به اقدامات خصمانه آمریکا که مشخصاً از یک سال پیش با خروج از برجام آغاز شده، شورای عالی امنیت ملی ایران هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۸ با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داد و به کشورهای باقیمانده در توافق ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را اجرا کنند و در غیر این‌ صورت تهران گام‌های بیشتری برخواهد داشت.
حدود یک سال پیش (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) دولت آمریکا به دستور ترامپ، از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شد و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه ۹۰ و ۱۸۰ روزه مجددا اعمال کرد.
به گزارش فارس این، تنها اقدام ضدایرانیِ کاخ‌سفید طی یک سال گذشته نیست. دولت ترامپ هر هفته تحریم‌ها یا محدودیت‌های جدیدی علیه ‌اشخاص و نهادهای ایرانی یا غیرایرانی مرتبط با تهران اعمال کرده است. اتحادیه اروپا نیز با اقدامات ضدایرانی تقریبا مشابهی، واشنگتن را در این مسیر همراهی کرده است.