چشم‌انداز مبهم درگیری کنگره با ترامپ

گروه بین الملل: موضوع استیضاح یا محاکمه ترامپ به سوژه داغ رسانه‌های آمریکایی تبدیل شده است. اگرچه همه نگاه‌ها به تقابل تیم جنگ طلبان کاخ سفید با کره‌شمالی، ونزوئلا و درنهایت ایران دوخته شده است اما جنگ دیگری هم در دل واشنگتن درحال وقو است. دموکرات‌های دوآتشه همچنان به دنبال عزل رئیس جمهوری آمریکا هستند و رسانه‌های منتقد نیز آنها را همراهی می‌کنند. فعلا 10 میلیون آمریکایی طومار استیضاح ترامپ را امضا کرده‌اند. براساس نتایج نظرسنجی اخیر، تعداد آمریکایی‌هایی که خواهان استیضاح دونالد ترامپ هستند به ۴۵ درصد رسیده است.
به‌ گزارش رویترز، این‌ در حالی است که در اوایل ماه آوریل نتایج نظرسنجی پایگاه نظرسنجی Iposos و خبرگزاری رویترز نشان می‌دهند که میزان حمایت از استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ۴۰ درصد بود. در این میان ۴۲ درصد اعلام کرده‌اند که ترامپ نباید استیضاح شود و دیگران نیز هیچ نظری در این زمینه نداشتند.
براساس آخرین نظرسنجی‌ انجام شده، حمایت از استیضاح ترامپ بیشتر در میان طرفداران دموکرات و مستقل‌ها است.
۵۷ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که تحقیقات درباره رئیس جمهوری آمریکا باید درباره امور دیگر مهم دولتی نیز انجام شود.


نتایج این نظرسنجی در حالی منتشر می‌شود که به تازگی فعالان آمریکایی به همراه دو قانونگذار دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا اقدام به تحویل امضای ۱۰ میلیون نفر در پای عریضه‌های درخواست آغاز روند استیضاح دونالد ترامپ به کنگره کردند.
از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده است که تحقیقات رابرت مولر، بازرس پرونده تحقیق درباره ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه نشان دهنده این است که او از اتهاماتش تبرئه شده است.
اما دموکرات‌ها بر این باور هستند که با این حال تحقیقات مولر نشان می‌دهد که احتمالاً ترامپ در برخی از موارد مرتکب ممانعت از اجرای عدالت شده است. این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۳۲ نفر از اعضای کنگره بر این باور هستند که گزارش مولر منصفانه بوده است اما ۴۷ درصد مخالفت خود را با آن اعلام کرده‌اند.
میزان محبوبیت ترامپ در این نظرسنجی همانند نتایج نظرسنجی ماه گذشته است. ۳۹ درصد از شرکت کنندگان اعلام کردند که آنها ترامپ را تایید می‌کنند و ۵۵ درصد نیز مخالف آن هستند.
هشدار واشنگتن پست
روزنامه واشنگتن پست آمریکا در گزارشی تحلیل می‌کند، در صورتی که مجلس نمایندگان آمریکا درگیری با دونالد ترامپ بر سر انتشار گزارش مربوط به تحقیقات رابرت مولر درباره ارتباط کمپین انتخاباتی ۲۰۱۶ ترامپ با روسیه را به دادگاه بکشاند، با ریسک صدور رأی دادگاه به نفع دولت ترامپ مواجه شده و در این صورت این مناقشه به نفع ترامپ تمام شده و می‌تواند جایگاه او را قدرتمندتر از قبل سازد.
به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در این تحلیل خود با اشاره به اظهار تمایل کاخ سفید و رهبران دموکرات کنگره آمریکا برای ادامه مناقشه مربوط به انتشار گزارش کامل تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده تحقیقات ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه در دادگاه‌ها می‌نویسد: «مجلس نمایندگان آمریکا با تداوم رویارویی با ترامپ بر سر ادعاهای گزافش با ریسک متحمل شدن یک شکست دائمی که حتی ریاست جمهوری ترامپ را قدرتمندتر خواهد ساخت روبه‌رو است.»
واشنگتن پست در ادامه با شرح اختلافات ماه‌های اخیر رهبران دموکرات کنگره با ترامپ بر سر انتشار نسخه کامل این گزارش از جمله رأی اخیر کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا به توبیخ ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا به سبب «سرپیچی» از درخواستهای کنگره نوشته است: «ترامپ برای نخستین بار در ریاست جمهوری‌اش مدعی برخوردار بودن از امتیاز محرمانه نگه داشتن اسرار قوه مجریه و استفاده از این اختیار برای جلوگیری از انتشار تمامی اسناد درخواست شده از سوی مجلس نمایندگان آمریکا شده است. ترامپ در واکنش به اقدام کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، با ذکر اختیارات ریاست جمهوری، مانع انتشار بخش‌های سانسور شده گزارش مولر شده است. این پاسخ ترامپ عملاً تضمین می‌کند، این درگیری در ادامه به دادگاه‌های فدرال و پس از آن به آسانی به دادگاه عالی کشیده خواهد شد.»
واشنگتن پست با شرح مناقشه‌های مشابه مربوط به دولتهای سابق آمریکا با کنگره وقت این کشور در گذشته، برخی موارد مربوط به صدور رأی دادگاه عالی به نفع رؤسای جمهور سابق آمریکا را متذکر شده و می‌نویسد: «رؤسای جمهور سابق آمریکا سابقه زیادی در استفاده از حق محرمانه نگه داشتن اطلاعات مورد نیاز قوه مجریه برای عملکرد مؤثر دولت بر طبق قوانین آمریکا را دارند. دادگاه عالی آمریکا نیز در تلاش برای حفظ تعادل میان امتیازات و اختیارات قوای تفکیک شده در نظام آمریکا اعلام کرده که هر سه شاخه قوای تفکیک شده حق محرمانه نگه داشتن ارتباطاتشان را دارند.»
واشنگتن پست در انتهای این تحلیل خود نتیجه‌گیری می‌کند: «در درگیری‌های مربوط به دولتهای سابق آمریکا بر سر استفاده از امتیاز محرمانه نگه داشتن اطلاعات از سوی قوه مجریه، کنگره و کاخ سفید عموماً وارد مذاکراتی طولانی شدند که در نهایت اغلب منجر به دستیابی به اطلاعات مربوطه البته با حفظ برخی شرایط برای حفاظت از منافع شاخه اجرایی شد. هنگامی که کنگره به دلیل شکست در مذاکراتی این چنینی، اقدام به صدور احضاریه‌هایی برای مقامهای دولت در راستای دستیابی به اطلاعات مد نظرش کرده، معمولاً چند ماه برای رسیدن به هدفش درگیر مناقشه بوده و فرآیندهای دیگری نیز در پی داشته است.
در نهایت کنگره می‌تواند همواره در صورت استفاده از قدرت قانونگذاری‌اش و اختیارات کنترلی خود به آنچه که می‌خواهد دست یابد. اما مجلس نمایندگان آمریکا با صرف نظر از فرآیند کُند و آهسته تعاملات سیاسی ممکن است در تله‌ای که خودش ساخته گرفتار شود. قانونگذاران دموکرات با شتاب در به راه انداختن یک رویارویی با دولت در دادگاه‌ها ممکن است در نهایت به جایی برسند که دادگاه عالی تصمیم به اعتبار بخشیدن به ابعاد گسترده‌تری از اختیارات و امتیازات برای قوه مجریه بگیرد و یا حتی یک نتیجه متحمل‌تر نیز این خواهد بود که دادگاه‌ها خودشان را از مداخله در مناقشه‌ میان رئیس جمهور و کنگره بر سر موضوع نظارت و محرمانه نگهداشتن اطلاعات خارج سازند. در این صورت این شتاب کردن مجلس نمایندگان برای یک پیروزی سیاسی کوتاه مدت در نهایت می‌تواند به یک پیروزی بلند مدت برای ترامپ و ریاست جمهوری او تمام شود.»