گام اوّل

بازتاب جهانی اعلامیه شورایعالی امنیت ملی در سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از برجام که تصمیمات زمان‌بندی شده ایران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا و بی‌عملی سایر طرفهای برجام را اعلام کرد، نشان داد رفتار و عملکرد صبورانه و در عین حال مدبرانه ایران پس از یکسال اقدامات مسئولانه و اتمام حجت با تمامی طرفها، کمترین زمینه‌ای برای اعتراض و مخالفت با عملکرد ایران باقی نگذاشته است. این نکته حتی در جریان پرسش و پاسخ خبرنگاران با «برایان هوک» مسئول ستاد عملیات ضدایرانی در وزارت خارجه آمریکا هم عیناً انعکاس داشت بطوری که وی قویاً مورد سوال قرار گرفت که چرا ایران علیرغم عدم بهره‌مندی از منافع برجام باید به آن پایبند بماند؟
بنیان استدلال متین و منطقی ایران اگرچه تازگی ندارد ولی مبتنی بر اصول روشنی است که قاعدتاً به دور از پیشداوریها و مواضع مغرضانه، قابل قبول و پذیرفتنی است. ایران تصریح می‌کند پایبندی به تعهدات برجامی باید منافع مصرّحیه در برجام از جمله در زمینه نفتی و بانکی ایران را نیز تامین کند. علیرغم این تعهد، طرفهای برجام کمترین اقدام عملی و قابل ذکری را انجام نداده‌اند که خسارات ناشی از خروج یکجانبه‌ آمریکا از برجام را جبران کند. طبعاً پذیرفتنی نیست که فقط ایران هزینه‌های استمرار برجام را به تنهائی بپردازد تا مراتب پایبندی ایران به برجام برای 14 بار متوالی به تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برسد. تصمیم اخیر نظام اگرچه گام اول است ولی ظرافت قضیه در اینست که حتی تصمیمات اخیر ایران هم دارای یک جدول زمانی معین است که به محض تامین و تضمین منافع مورد انتظار از برجام برگشت‌پذیر خواهد بود تا ضامن اجرای کامل، دقیق و جامع برجام باشد. همین تصمیمات ایران هم برگرفته از مواد 26 و 36 برجام است یعنی استناد به آنها و اجرائی کردن چنین تصمیماتی نیز دقیقاً در چارچوب مفاد برجام است و نشانه نقض آن محسوب نمی‌شود.
کاملاً قابل درک و فهم است که شرایط کنونی به ویژه واکنش متین و منطقی ایران برای کسانیکه انتظار شورش مردم سلحشور ایران و پایان انقلاب و سقوط نظام را داشتند که حتی چهلمین سالگرد انقلاب هم برگزار نشود، طبعاً از شکست و ناکامی خود به شدت خشمگین شده‌اند ولی باز هم عربده می‌کشند.
برجام اگر استمرار می‌یافت و هنوز هم اگر استمرار یابد و به درستی و به طور کامل اجرائی شود، یک پیروزی بزرگ برای دیپلماسی جهانی تلقی می‌شود. ولی قرار نبوده و نیست که نقض، تحریم و تهدیدها بی‌هیچ واکنشی از جانب ایران به گستاخی فزاینده طرف خطاکار منجر شود و دیگران بی‌هیچ اقدام جدی و عملی، صرفاً به تشویق ایران برای ادامه پایبندی به برجام بپردازند. چرا که این امر دقیقاً مغایر با مواد 26 و 36 برجام است و با وجود این مکانیزم، در واقع راهکار خروج یکجانبه، نقض یا تخطی از مفاد برجام، پیشاپیش منتفی و با آن مقابله شده است و در عین حال برای سایر طرفها نیز تعهدات الزام‌آوری تعبیه شده که عدم اجرای آن را می‌توان به حساب همراهی با طرف خطاکار گذاشت. آشکار است که ادامه چنین روندی قابل پذیرش نیست و اگرچه حفظ برجام برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت فراوانی برخوردار است لکن منافع ملی و مصالح نظام بر آن اولویت دارد و ایران در چارچوب معیارهای منطبق بر امنیت ملی و منافع خود به برجام و حفظ آن می‌اندیشد و عمل می‌کند.


در سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از برجام، ترامپ تحریم‌های جدیدی را در مورد صنایع ذوب‌آهن، مس و... برقرار کرده است. این اقدام ترامپ یکبار دیگر صحت و درستی تصمیم ایران در راه تلاش برای تصحیح عملکرد سایر طرفهای برجام را ثابت می‌کند و نشان می‌دهد که چه بسا در انجام تصمیمات و اقدامات متقابل تاخیر هم شده است و می‌بایست بسیار زودتر از اینها دست به کار شده بودیم.
اگر مقامات واشنگتن هنوز هم تصور می‌کنند با خصومت علیه ملت ایران و فرافکنی برای توجیه شکست‌های خود در منطقه می‌توانند گرهی از مشکلات خود بگشایند، همچنان دچار یک اشتباه استراتژیک شده‌اند و با توسل به این شیوه‌های خصمانه فقط به خشم و نفرت ملتها علیه خودشان دامن می‌زنند و راه بازگشت به یک شرایط مطلوب را با خراب کردن پلها در پشت‌سر خود همچنان مسدود می‌سازند. دور جدید تحریم‌ها مربوط به فلزات در واقع تکرار اشتباهات گذشته واشنگتن است.
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزیر اقتصاد: بدهی دولت به بانک‌ها امسال تعیین تکلیف می‌شود وزیر اقتصاد: فعالیت بازار متشکل ارزی از هفته جاری آغاز می‌شود مخالفت روسیه و چین با تصمیمات یکجانبه آمریکا علیه ایران انتقاد ظریف از بیانیه برجامی اتحادیه اروپا: اروپا به تعهداتش عمل کند جمع‌آوری 10 میلیون امضا برای استیضاح ترامپ روسیه: بر سر ونزوئلا معامله نمی‌کنیم اعتراف آمریکا به شکست ائتلاف سعودی-اماراتی در یمن رئیس جمهور در دیدار صمیمی با فعالان و دست‌اندرکاران امداد و نجات و سیل: مرمت ساختمان‌ها در مناطق سیل زده تا پایان تیرماه سال جاری انجام شود نام 516 مسجد در مصر تغییر کرد راهپیمایی سراسری مردم روزه دار در حمایت از تعلیق برخی تعهدات برجامی ایران حضور 180 هزار نمازگزار در قدس در نخستین جمعه رمضان اصول مبارزه با قلدری آمریکا آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران را بار دیگر تحریم کرد با صدور بیانیه‌ای صورت گرفت؛ حمایت نخبگان بسیجی از اقدام دولت دربرابر بدعهدی‌ طرف برجام مقام بنیاد حامیان دانشگاه تهران: خیرین 7 میلیارد تومان به دانشگاه تهران اهدا کردند گام اوّل