انتقاد ظریف از بیانیه برجامی اتحادیه اروپا: اروپا به تعهداتش عمل کند

محمدجوادظریف وزیر امور خارجه ایران در پیامی توئیتری اعلام کرد: اتحادیه اروپا به جای درخواست از ایران برای پایبندی یکجانبه به برجام به تعهدات خود عمل کند.
به گزارش ایرنا، ظریف در صفحه شخصی در توئیتر نوشت: بیانیه اتحادیه بیانگر این است که چرا برجام به اینجا رسیده است؛ ایالات متحده یک سال است برای اروپا – و بقیه دنیا - قلدری کرده و اتحادیه اروپا تنها می‌تواند ابراز «تاسف» کند.
اتحادیه اروپا به جای آنکه ازایران بخواهد که به طور یکجانبه به یک توافق چندجانبه پایبند باشد، باید به تعهدات خود ازجمله عادی سازی مناسبات اقتصادی عمل کند.
بیانیه اتحادیه اروپا در پاسخ به تصمیم برجامی ایران


اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد: اعضای این اتحادیه همچنان از توافق هسته‌ای با ایران حمایت به عمل می‌آورند اما هر گونه اولتیماتوم را در مورد برجام رد می‌کنند.
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه اروپا؛فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای اعلام کردند: از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنیم و تبعیت ایران را تحت تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.
این بیانیه می‌افزاید:هرگونه اولتیماتوم را در مورد برجام رد می‌کنیم.
در متن بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: ما با نگرانی زیاد بیانیه ایران را در مورد تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای مشاهده می‌کنیم. ما به طور کامل متعهد به حفظ و اجرای کامل توافق هسته‌ای هستیم؛ توافقی که یک دستاورد کلیدی در ساختار عدم اشاعه هسته‌ای جهانی و به نفع امنیت همه ماست. قویا از ایران می‌خواهیم که همچنان به اجرای کامل تعهداتش تحت برجام ادامه دهد و از برداشتن گام‌های تنش‌زا امتناع کند.
در ادامه این بیانیه آمده است: ما هرگونه اولتیماتوم ازسوی ایران را رد می‌کنیم و تبعیت ایران از توافق هسته‌ای را براساس عملکرد آن و معاهده ان پی ان مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. در این راستا ما نقش سازمان بین‌المللی انرژی اتمی را در نظارت و راستای آزمایی اجرای تعهدات ایران یادآور می‌شویم.
ما همچنین به دنبال این هستیم تا ایران همچنان از فرمت‌ها و مکانیزم‌های تعیین شده تحت برجام از جمله کمیسیون مشترک برجام تبعیت کند.
در عین حال ما تعهدات قوی و محکم مان را در قبال برجام یادآور می‌شویم که در این راستا به تلاش‌ها برای لغو تحریم‌ها به نفع مردم ایران اشاره می‌شود. ما از اعمال دوباره تحریم‌ها توسط آمریکا علیه ایران به دنبال خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای متاسف هستیم.
در پایان این بیانیه عنوان شد: ما مصمم به تداوم اقدامات برای ادامه تجارت قانونی با ایران از جمله از طریق عملیاتی کردن ابزار ساز وکار ویژه مالی ایران و اروپا(اینستکس) هستیم. ما از کشورهای غیرعضو در توافق هسته‌ای می‌خواهیم تا از انجام هرگونه اقدامی که مانع از توانایی طرف‌های باقی مانده برای اجرای کامل تعهداتشان می‌شود، جلوگیری کنند.
ازسوی دیگر شبکه خبری دویچه وله آلمان روز پنجشنبه به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرد که اقدام ایران برای به توقف بخشی از تعهدات خود در توافق هسته‌ای ایران (برجام) به منزله خروج از آن نیست و اروپا هم همچنان بدان پایبند است.
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزیر اقتصاد: بدهی دولت به بانک‌ها امسال تعیین تکلیف می‌شود وزیر اقتصاد: فعالیت بازار متشکل ارزی از هفته جاری آغاز می‌شود مخالفت روسیه و چین با تصمیمات یکجانبه آمریکا علیه ایران انتقاد ظریف از بیانیه برجامی اتحادیه اروپا: اروپا به تعهداتش عمل کند جمع‌آوری 10 میلیون امضا برای استیضاح ترامپ روسیه: بر سر ونزوئلا معامله نمی‌کنیم اعتراف آمریکا به شکست ائتلاف سعودی-اماراتی در یمن رئیس جمهور در دیدار صمیمی با فعالان و دست‌اندرکاران امداد و نجات و سیل: مرمت ساختمان‌ها در مناطق سیل زده تا پایان تیرماه سال جاری انجام شود نام 516 مسجد در مصر تغییر کرد راهپیمایی سراسری مردم روزه دار در حمایت از تعلیق برخی تعهدات برجامی ایران حضور 180 هزار نمازگزار در قدس در نخستین جمعه رمضان اصول مبارزه با قلدری آمریکا آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران را بار دیگر تحریم کرد با صدور بیانیه‌ای صورت گرفت؛ حمایت نخبگان بسیجی از اقدام دولت دربرابر بدعهدی‌ طرف برجام مقام بنیاد حامیان دانشگاه تهران: خیرین 7 میلیارد تومان به دانشگاه تهران اهدا کردند گام اوّل