اعلام یک تحریم برای سومین بار!

رئیس جمهور آمریکا در حالی چهارشنبه شب، طی دستوری اجرایی، بخش فلزی و معدنی ایران را مشمول تحریم اعلام کرد که این بخش پیشتر در 15 مرداد 97 نیز مشمول تحریم شده بود. علاوه بر آن یک بار دیگر برخی شرکت های فلزی-معدنی در فهرست تحریمی آمریکا قرار گرفته بودند. موضوعی که نشان می دهد، آمریکا در صحنه واقعی گزینه دیگری برای فشار بر کشور ندارد و سعی می کند با اعلام  متعدد یک تحریم، فضای روانی علیه کشور ایجاد کند.
به گزارش فارس، ترامپ در این دستور اجرایی اعلام کرد: «با هدف کاهش درآمدهای ایران از جمله درآمدهای ناشی از صادرات محصولاتی نظیر آهن، فولاد، آلومینیوم و مس که ممکن است برای تامین مالی و حمایت از توسعه سلاح‌های کشتار جمعی، گروه‌ها و شبکه‌های تروریستی و توسعه نظامی استفاده شود، گام‌هایی در نظر گرفته شده است.»
بر این اساس، اموال و منابع شخصیت‌هایی که در بخش آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران فعالیت  می کنندیا معامله بزرگی در این حوزه انجام می دهند یا برای بازاریابی این محصولات اقدام کنند، از سوی خزانه داری آمریکا مسدود خواهد شد.
 این در حالی است که در فهرست تحریمی وضع شده از نیمه مرداد 97 صریحا فلزات وجود داشت، به طوری که «فلزات خام یا نیمه‌خام مانند آلومینیوم و آهن، زغال‌سنگ و نرم‌افزارهای مورد استفاده از سوی صنایع ایران» جزو این اقلام بود.
جالب است که آمریکا بعد از آن چندین نهاد و شرکت از جمله فولاد مبارکه اصفهان را مشمول تحریم کرده بود. این شرکت بورسی بعد از این اقدام آمریکا رسما اعلام کرد: «تحریم های بین المللی موضوع جدیدی نیست و فولاد مبارکه از سال ها قبل همچون دیگر بخش های اقتصادی کشور با آن روبه رو بوده است». گفتنی است ارزش سهام این شرکت در بورس از مردادماه سال گذشته تاکنون دو برابر شده است و میزان تولید ، فروش و سود هم رشد کرده است.به نظر می رسد دولت ترامپ سعی دارد با تکرار این خبر سوخته،  عملیات روانی انجام دهد و به بازار شوک وارد کند. این در حالی است که برخی کارشناسان بورسی و اقتصادی هم درباره این تحریم ها گفته اند که حتی در صورت تشدید سخت گیری آمریکا، در نهایت با مقداری تخفیف، مشکل رفع خواهد شد و مانند سال 97 و همچنین دور قبلی تحریم ها مشکلی برای حجم و مقدار فروش ایجاد نخواهد شد.