اهمیت رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی برای خانواده‌ها و اهالی سینما مرور شد ورود زیر 18 سال ممنوع

گروه هنر - پس از جنجال‌ها و حواشی فیلم «رحمان 1400» و مطرح شدن موضوع نامناسب بودن برخی شوخی‌های این فیلم و فیلم‌های مشابه برای برخی رده‌های سنی، حدود 10 روز پیش آیین‌نامه جدیدی برای درجه‌بندی سنی فیلم‌ها در سینما توسط سازمان سینمایی ابلاغ شد، آیین‌نامه‌ای که بسیاری از اهالی سینما معتقدند باید پیش از این اجرایی می‌شد.
چندین سال است که سینمای کودک و نوجوان کمتر از گذشته روی پرده نقره‌ای نقش می‌بندند. به همین دلیل خانواده‌ها بیشتر تماشای فیلم‌های کمدی در حال اکران را برای یک تفریح فرهنگی خانوادگی انتخاب می‌کنند. اما در این میان موضوع شوخی‌های نامتعارف و ناهنجار در سینما گاهی صدای اعتراض را بلند می‌کرد. گاهی هنگام پخش این صحنه‌ها در حالی که صدای خنده سالن را پر می‌کرد، کودکان با لبخندی از سر همراهی و نگاهی متعجب از والدین خود، دلیل خنده تماشاگران را جویا می‌شدند. حواشی اکران فیلم «رحمان 1400» دوباره موضوع اهمیت وجود رده‌بندی سنی برای فیلم‌ها را بیش از پیش پررنگ کرد. به همین دلیل حدودا 10 روز پیش سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، آیین‌نامه‌ای را به سینما‌ها، تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌ها ابلاغ کرد که در آن چگونگی اجرایی شدن درجه‌بندی سنی فیلم‌ها و نحوه برخورد با خاطیان مشخص شده بود. این آیین‌نامه از 10 اردیبهشت هم لازم‌الاجرا بود. بنابراین آیین‌نامه برای فیلم‌های 9+، 12+ و 15+ به ترتیب حضور کودکان و نوجوان زیر 9، 12 و 15 سال توصیه نمی‌شود اما ورود افراد زیر 18 سال برای تماشای فیلم‌هایی با برچسب 18+ در سینما‌ها ممنوع است و مدیران سینما مکلف هستند که از ورود این افراد جلوگیری کنند.
این آیین‌نامه اما تقریبا در بسیاری از کشورها، خصوصا کشورهای توسعه‌یافته مدت‌ها است که اجرایی می‌شود. سیدغلامرضا موسوی، عضو هیئت رئیسه شورای‏عالی تهیه‌کنندگان با اشاره به همین موضوع و اجرای این قانون از سال 1968 در آمریکا به ایسنا گفت: با این طرح خانواده‌ها اطمینان بیشتری برای بردن اعضای خانواده به سینما پیدا کردند به همین دلیل هم در همه کشورها این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا خانواده‌ها می‌دانند کدام فیلم‌ها را می‌توانند با فرزندان‌شان ببینند.
او گفت: با اجرای رده‏بندی سنی، خانواده‌ها برای دیدن فیلم‌ها اطمینان پیدا می‌کنند و می‌دانند کدام فیلم برای کودک، نوجوان یا جوان‌شان مناسب است و علاوه بر آن، اعضای شورای پروانه نمایش فیلم‌ها با دست بازتری عمل می‌کنند.


او با بیان اینکه رده‌بندی سنی فیلم‌ها باید زودتر اجرا می‌شد، خاطرنشان کرد: اگر رده‌بندی سنی زودتر اجرا می‌شد قطعاً فیلم «خانه پدری» کیانوش عیاری فقط مجوز نمایش در گروه هنر و تجربه را به دست نمی‌آورد اما با سیستم درجه‏بندی سنی قطعاً می‌توانست با اعلام برای سن زیر ۱۸ مناسب نیست اکران عمومی پیدا کند.
او در ادامه با اشاره به اهمیت اجراکننده این آیین‌نامه افرود: اینکه رده‏بندی سنی توسط چه کسانی اجرا شود، نیز مهم است. بهتر است شوراهایی در خانه سینما تشکیل شود که شامل ۲ یا ۳ گروه ۳۰ نفره باشد و قبل از شورای پروانه نمایش آنها فیلم‌ها را ببینند و اعلام رده‏بندی سنی کنند. این افراد باید از نهادهای مردمی باشند افرادی از دانشگاه‌ها، انجمن اولیا و مربیان، روانشناسان، کارشناسان علمی و مدیران مدارس باید از اعضای این گروه‌های رده‏بندی فیلم باشند. رده‌بندی سنی برای سینمای ما بسیار لازم است اما دولت نباید در آن دخالتی داشته باشد و نهادهای اجتماعی مانند خانه سینما با دعوت از کارشناسان مختلف و آگاه باید مشارکت داشته باشند زیرا دخالت دولت شائبه به وجود آمدن سانسور را پیش می‌آورد.
پوران درخشنده، کارگردان و فیلم‌سازی که در کارنامه خود آثاری چون «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» و «زیر سقف دودی» و آثار اجتماعی بسیاری که مخاطب‌شان افراد بزرگسال هستند، درباره اهمیت رده‌بندی فیلم‌ها گفت: در همه جای دنیا این ویژگی برای فیلم‌ها وجود دارد. مخصوصاً تاکید بسیار زیادی بر روی شناسایی فیلم‌های خانوادگی است و به این ترتیب مشخص می‌کنند که چه فیلمی را چه کسی می‌تواند ببیند. اگر ما هم چنین چیزی داشته باشیم قطعاً شرایط بهتری از نظر سلامت روانی برای مخاطبان لحاظ می‌شود.
او ادامه داد: بارها برای من به عنوان یک فیلمساز پیش آمده است که مخاطبان به من گفته‌اند به دلیل عدم آگاهی از محتوای فیلمی، با خانواده به تماشای آن رفته‌اند اما در هنگام نمایش فیلم به دلیل محتوای خاصش متوجه شده‌اند که نباید به طور مثال فرزندشان را برای تماشای این اثر می‌آوردند. براین اساس باید زودتر از اینها به اجرای چنین آیین‌نامه‌ای پرداخته می‌شد اما با این حال اکنون اگر این موارد برای هر اثری که روی پرده می‌رود مشخص باشد خیال خانواده‌ها نسبت به سینما بیشتر جمع می‌شود و طبیعتاً این حق آنها است که بدانند محتوای فیلم برای چه گروه سنی مناسب است.
نائب رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران با اشاره به تاثیر این آیین‌نامه بر فیلمسازان نیز توضیح داد: با اجرای چنین قوانینی فیلمساز هم متوجه می‌شود مخاطب خاص اثرش چه کسی است و با توجه به آن، نکات لازم معیارها و انگاره‌ها را رعایت می‌کند. طبیعتاً وقتی فیلمساز بداند برای چه کسی فیلم می‌سازد، فیلمش سمت و سوی خاص خودشان را می‌گیرد و با کیفیت‌تر و پژوهشی‌تر عمل خواهد کرد و اینچنین شاید برای آنکه تعداد مخاطب بیشتری جلب کند و فیلمش فروش بیشتری داشته باشد به معیارها توجه ویژه‌ای بکند.
رئیس مرکز توسعه سینمای کودک با بیان اینکه «با اطلاع‏رسانی‌هایی که در این خصوص انجام می‌شود حق انتخاب به خانواده‌ها داده می‌شود»، گفت: وقتی که سردر سینما یا روی پوسترها، هنگام اکران و تبلیغات فیلم نوشته می‌شود این اثر مخصوص چه گروه سنی است و چه کسانی نمی‌توانند آن را ببینند، از اینجا به بعد بار حقوقی بر دوش خود خانواده قرار می‌گیرد که می‌خواهد فیلم را ببیند یا خیر. اگر این آیین‌نامه با چنین نیتی ابلاغ شده که هر فیلمی مخاطب خودش را داشته باشد و از آن طرف مخاطب هم بداند پای دیدن چه فیلمی نشسته، می‌تواند اتفاق مثبتی باشد. من به شخصه به عنوان یک فیلمسازی که در حوزه اجتماعی کار می‌کنم تاکید بسیار زیادی بر روی مشخص شدن فیلم‌های خانوادگی از دیگر آثار دارم.
این کارگردان با اشاره به تاثیر اجرای این آیین‌نامه بر ممیزی کمتر در فیلم‌ها افزود: به نظر من کسانی مانند روانشناسان، جامعه‌شناسان و متخصصان سینمایی می‌توانند در تعیین گروه سنی موثر باشند. درجه‌بندی سنی برای فیلم‌های سینمایی یک کار تخصصی و نیازمند یک نگاه کارشناسی است. مخصوصاً برای فیلم‌های کودک و نوجوان باید از جامعه‌شناس، روان‌شناس و نویسنده سینمای کودک و نوجوان استفاده کرد زیرا این نوع فیلم‌ها و مخاطبانشان حساسیت بیشتری نسبت به دیگر گروه‌های سنی دارند. این متخصصان علاوه بر نکاتی که گفته شد، باید به‏روز باشند به این معنی که شناخت دقیق و درستی از مسائل روز جامعه داشته باشند. در نهایت این نوع نگاه باعث می‌شود فیلم‌ها دچار ممیزی نشوند زیرا از نگاه کارشناسی درستی در زمان تولید و سپس نمایش برخوردار بوده‌اند.
گرچه تا پیش از این هم گاهی شاهد برچسب‌هایی برای رده‌بندی سنی فیلم‌های ایرانی بودیم اما خانواده‌ها چندان توجهی به آن‌ها نشان نمی‌دادند. باید دید حالا با اجرا شدن این آیین‌نامه پس از چند ماه چقدر خانواده‌ها اهمیت رعایت آن را جدی می‌گیرند و از سوی دیگر چقدر سینماداران به اجرای آن استمرار می‌ورزند.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه کشور گفتمان‌های انقلابی را تقویت کنید محمدعلی وکیلی هنوز کارتی رو نکرده‏ایم دلایل عبور جریان‌ها و احزاب سیاسی از انتخابات یازدهمین دوره مجلس بررسی شد سایه 1400 بر انتخابات مجلس چرا سازوکارهای تامین مالی ترک اعتیاد ناکارآمد هستند؟ اعتیاد، بیماری بدون بیمه کوپن الکترونیکی به بازار کالاهای اساسی ثبات می‌دهد؟ کالابرگ در راه اقتصاد ایران کوپن الکترونیکی به بازار کالاهای اساسی ثبات می‌دهد؟ کالابرگ در راه اقتصاد ایران چرا بازار تاریخی تبریز طعمه آتش شد؟ تاریخ تبریز در آتش سوخت اهمیت رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی برای خانواده‌ها و اهالی سینما مرور شد ورود زیر 18 سال ممنوع همزمان با پاسخ برجامی ایران و افزایش تنش‌ها، دونالد ترامپ بار دیگر پیشنهاد مذاکره را مطرح کرد احمد مازنی در گفتوگو با «ابتکار» مطرح کرد استفاده از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی برای رفع موانع برجام سخنگوی شورای نگهبان: بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات در شورای نگهبان ادامه دارد رئیس سازمان بازرسی کل کشور مطرح کرد ارسال گزارش تخلفات بازار خودرو به رئیس قوه قضائیه رئیس سازمان بازرسی کل کشور مطرح کرد ارسال گزارش تخلفات بازار خودرو به رئیس قوه قضائیه آزمون سخت اروپا