کره شمالی یک بار دیگر در دریای ژاپن آزمایش موشکی انجام داد دست پوتین درآستین کیم؟

اِی‌پی گزارش می‌دهد، موشک‌های آزمایش‌شده شبیه به موشک‌های روسی هستند
همزمان آمریکا یک کشتی باری کره شمالی را ضبط کرده است
همدلی| گروه جهان: مقامات کره جنوبی اعلام کردند، کره شمالی دو موشک کوتاه‌برد دیگر را به دریای ژاپن، شرق شبه‌جزیره کره، شلیک کرده است؛ اما این بار کارشناسان، نقش روسیه را در این اقدام پررنگ می‌بینند. طبق بیانیه ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، بعدازظهر پنج‌شنبه گذشته به وقت محلی این موشک از سمت کره شمالی شلیک شده و به ترتیب ۴۲۰ کیلومتر و ۲۷۰ کیلومتر پرواز کردند و در دریای ژاپن فرود آمدند. کارشناسان می‌گویند این موشک‌ها ظاهراً موشک‌های روس هستند.
وزیر دفاع کره جنوبی در این باره به سی‌ان‌ان گفت که این دو موشک از کوسانگ در شمال غرب کره شمالی شلیک شدند و در ارتفاع ۵۰ کیلومتری پرواز کردند.


کی‌سی‌ان‌اِی، آژانس خبری دولتی کره شمالی گزارش داد، کیم جانگ اون رهبر کره شمالی خود بر فرایند شلیک موشک‌ها نظارت کرده است. طبق این گزارش این آزمایش برای آزمودن توانایی «واکنش سریع» ارتش کره شمالی طراحی شده بود. رهبر کره شمالی از این مانور ابراز رضایت کرده و روی «نیاز به افزایش بیشتر ظرفیت» نیروهای مسلح کره شمالی تاکید کرده است.
آزمایش جدید کره شمالی کمتر از یک هفته پس از آزمایش قبلی این کشور در همین دریای ژاپن انجام می‌شود. شنبه گذشته کره شمالی آزمایش موشکی گسترده‌تری را در دریای ژاپن انجام داد که اولین نمونه از این آزمایش‌ها بعد از گذشته دو سال بود و حالا به فاصله پنج روز این آزمایش به شکل دیگری تکرار شده است.
از دید بسیاری از ناظران، تکرار این اقدام نشانه مشخصی است از نارضایتی کره شمالی از روند پیشرفت مذاکرات با ایالات متحده است که آخرین بار در هانوی و با خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نیمه‌تمام و ناموفق رها شد. مون جائه این رئیس‌جمهور کره جنوبی مستقیماً همین نارضایتی را دلیل اقدام مجدد کره شمالی خواند. او گفت آزمایش جدید احتمالاً تلاش کره شمالی است برای اعمال «فشار» جهت «پیش‌راندن مکالمات خلع سلاح هسته‌ای به سمتی که می‌خواهند». او همچنین تلاش برای تسریع حرکت طرف مقابل به گفت‌وگوهای مجدد را از انگیزه‌های همسایه شمالی خواند.
سی‌ان‌ان می‌نویسد، کوسانگ پیشتر هم محل انجام آزمایش‌های موشکی بوده است. در سال ۲۰۱۷ نیز یک موشک میان‌برد از همین محل به دریای ژاپن شلیک شده بود.
آزمایش جدید کره شمالی در حالی انجام می‌شود که رئیس‌جمهور آمریکا پس از آزمایش شنبه در توییتی با لحنی دوستانه کیم جانگ اون را به صبر توصیه کرد و نوشت «کیم می‌داند من با او هستم».
این بار رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به این آزمایش موشکی احتمال موفقیت در مذاکرات را ضعیف‌تر قلمداد کرده است. او گفت: «فکر نمی‌کنم آن‌ها برای مذاکره آماده باشند. ما خیلی جدی به موضوع نگاه خواهیم کرد. هیچ کس از این کار خوشحال نیست».
از سوی دیگر همزمان خبر می‌رسد آمریکا یک کشتی باری کره شمالی را به اتهام نقض تحریم‌ها علیه کره شمالی ضبط کرده است. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد این کشتی از کره شمالی ذغال‌سنگ به دیگر کشورها منتقل می‌کرده است. ایالات متحده و سازمان ملل کره شمالی را متهم کرده‌اند از فروش ذغال‌سنگ برای تامین هزینه‌های تسلیحات هسته‌ای استفاده می‌کند.
از گزارش‌ها به نظر می‌رسد اقدام جدید کره شمالی روند مذاکرات هسته‌ای این کشور با آمریکا و نیز مذاکرات صلح با کره جنوبی را دچار چالش کرده باشد اما آسوشیتدپرس خبر از پیچیدگی تازه‌ای می‌دهد که به روند تعاملات اضافه شده است. اِی‌پی می‌نویسد، کره شمالی در طول هفته گذشته سه موشک جدید را آزمایش کرده است که از دید کارشناسان، بسیار شبیه به موشکی روسی هستند. طبق این گزارش، موشک استفاده‌شده یعنی موشک اسکندر را روسیه در سوریه به کار برده بود و در سال‌های اخیر در حال تلاش برای فروش آن بوده است. این موشک، کوتاه‌برد و دارای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای است و بیش از یک دهه است که روسیه آن را در اختیار دارد. مارکوس شیلر، کارشناس موشک‌های کره شمالی که در آلمان ساکن است می‌گوید رد پای فناوری روسیه در تمام این آزمایش‌ها دیده می‌شود.
این گزارش در حالی می‌رسد که دو هفته پیش کیم جانگ اون به روسیه سفر کرده بود و در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با گلایه از رویکرد آمریکا در مذاکره، درخواست کمک سیاسی و اقتصادی کرده بود.
آزمایش‌های موشکی توسط کره شمالی، با استفاده از سلاح‌های روسی، پس از سفر رهبر کره شمالی به روسیه می‌تواند معنای مهمی داشته باشد و آینده گفت‌وگوها بین کره شمالی و آمریکا را تحت تاثیر جدی قرار دهد. به نظر می‌رسد پوتین قصد ورود جدی‌تری به منازعه کره دارد.