تشدید تنش آمریکا و کره‌شمالی

آمریکا یک کشتی متعلق به کره شمالی را به بهانه نقض قوانین آمریکا و تحریم‌های بین المللی توقیف کرد. 
به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، وزارت دادگستری آمریکا در حالی در بیانیه ای از توقیف کشتی متعلق به کره شمالی از سوی مقامهای این کشور خبر داد که باتوجه به بالا گرفتن تنشها بین دو کشور بر سر آزمایشهای موشکی کره شمالی، این اقدام آمریکا نیز این تنشها را هر چه بیشتر تشدید خواهد کرد. همزمان با این اتفاقات،دیروز رهبر کره شمالی فرمان آرایش نظامی را صادر کرد.
دادستانهای آمریکا اعلام کردند، این کشتی باری کره شمالی برای صادرات زغال سنگ این کشور استفاده می‌شده است. صادرات زغال سنگ یکی از مهمترین منابع درآمد اقتصاد کره شمالی محسوب می‌شود که پیشتر از سوی آمریکا و سازمان ملل در واکنش به آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی پیونگ یانگ هدف تحریم قرار گرفت. همچنین گفته شد که این کشتی برای وارد کردن ماشین آلات سنگین به کره شمالی نیز مورد استفاده قرار داشته است.
طبق اعلام وزارت دادگستری آمریکا، این نخستین بار است که واشنگتن اقدام به توقیف یک کشتی باری کره شمالی به اتهام نقض تحریم‌های بین‌المللی می‌کند. مقامهای آمریکا مدعی شدند، توقیف این کشتی در راستای یک برنامه کلی اعمال تحریم‌ها علیه کره شمالی و نهایتا افزایش فشار بر کره شمالی به منظور برچیدن برنامه‌ هسته‌ای خود انجام شده است.


این کشتی باری کره شمالی حدود یک سال پیش به اتهام نقض تحریم‌های بین المللی در اندونزی توقیف شده بود.
طبق ادعای مقامهای آمریکا مالک این کشتی (شرکت کشتیرانی سونگی کره) به صادرات و واردات غیرقانونی از جمله در حوزه زغال سنگ مبادرت و برای پرداخت هزینه‌های تعمیر و نگهداری خود از دلار استفاده کرده است و این اقدامات تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و آمریکا علیه کره شمالی را نقض می‌کند. تنش بین آمریکا و کره شمالی پس از دیدار نافرجام سران دو کشور در ماه فوریه افزایش یافته است. ارتش کره جنوبی روز پنجشنبه از آزمایش دو موشک کوتاه برد در شمال غرب پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی، خبر داد. کره شمالی این آزمایش را کمتر از یک هفته از آزمایش چند موشک کوتاه برد دیگر انجام داده است.
«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در واکنش به گزارشهای اخیر در مورد پرتاب آزمایشی دو موشک از سوی کره‌شمالی خطاب به خبرنگاران در کاخ سفید گفت‌، مقامهای آمریکایی «با جدیت فراوان» در حال‌ بررسی پرتاب «این موشک‌های کوتاه برد» هستند. او در ادامه‌ به خبرنگاران گفت‌: «هیچ کس از این موضوع خوشحال نیست.»
ترامپ در ادامه صحبت‌هایش خاطر نشان کرد: «ما باید ببینیم که چه اتفاقی می‌افتد. می‌دانم که آنها می‌خواهند مذاکره کنند، ولی فکر نمی‌کنم که آنها برای مذاکره آماده باشند.»
آزمایش موشکی جلوی 
چشم نماینده واشنگتن
این پرتاب‌های موشکی از جانب کره شمالی ساعاتی بعد از آن در روز پنجشنبه‌ صورت گرفت که استفن بیه‌گون، نماینده ویژه‌ آمریکا برای کره شمالی به منظور مذاکراتی با مقامات کره جنوبی وارد شهر سئول شده بود. ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ظاهرا کره شمالی در این اقدام خود دو موشک کوتاه برد در روز پنجشنبه‌ شلیک کرده است.
مون جائه این، رییس جمهور کره جنوبی نیز این اقدام کره شمالی را یک اقدام «اعتراضی» توصیف کرد.
برطبق بیانیه ارتش کره جنوبی این موشک‌ها از منطقه کوسانگ واقع در استان پیونگان شمالی در خاک کره شمالی پرتاب شده اند و به ترتیب مسافت‌های ۲۷۰ و ۴۲۰ کیلومتر را به سمت شرق  بر فراز کره شمالی طی کرده‌اند. در همین حال خبرگزاری رسمی کره شمالی دیروز (جمعه‌) گزارش کرد، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی «به هدایت آزمایش‌های تسلیحاتی در روز پنجشنبه‌ کمک کرده» و «نسبت به تدابیر مختلف برای حملات دوربرد اطلاع پیدا کرده است». با این حال در این گزارش عنوان نشد که چه نوع موشک‌هایی برای این آزمایش استفاده شده‌اند. در ‌عین ‌حال روزنامه‌ دولتی رودونگ سینمون کره شمالی نیز در شماره‌ای که اخیرا در پیونگ یانگ منتشر کرد، تصاویری را منتشر کرده که در آن کیم جونگ اون همراه با دوربین و لبخندی بر صورتش بر شلیک سلاح‌های توپخانه‌ای و همچنین چیزی که به نظر یک موشک بالستیک کوتاه برد شلیک شده از یک پرتابگر است، نظارت می‌کند. روزنامه‌ رودونگ سینمون در تصاویری که منتشر کرد نشان داد که کره شمالی برای پرتاب‌های موشکی اخیرش از یک پرتابگر مجهز به زنجیرهای متحرک بهره برده است، در حالی که در آزمایش موشکی قبلی که روز شنبه صورت گرفته بود، از یک پرتابگر چرخ‌دار استفاده کرده بود.
دیروز همچنین، خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش داد، کیم جونگ اون بر لزوم افزایش هر چه‌ بیشتر قابلیت‌های واحدهای دفاعی در منطقه خط مقدم و جبهه غربی به منظور اجرای ماموریت‌های رزمی و حفظ آرایش رزمی کامل مطابق با هر گونه وضعیت اضطراری تاکید کرده است. این خبرگزاری در ادامه نوشت: «کیم جونگ اون تاکید کرده است که صلح و امنیت واقعی برای کشور او تنها از طریق نیروهای فیزیکی قدرتمند که قادر به دفاع از حاکمیت کشور باشند، تضمین می‌شود.»  همچنین طبق این گزارش او یک سری ماموریت‌های مهم برای افزایش هر چه‌ بیشتر قابلیت‌های رزمی را تعیین کرده است.