صادرات فرآورده‌های نفتی قابل تحریم نیست

محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اجرای فاز دوم تحریم‌های نفتی توسط آمریکا، درباره راهکارهای مقابله با تحریم‌های نفتی اظهار کرد: صادرات نفت خام به سادگی قابل رصد و تحریم ‌پذیری است، ولی فرآورده‌های نفتی این طور نیست.
وی درباره توانمندی ایران در توسعه صنایع پالایشی افزود: اگر ما در این حوزه مشکلی داشتیم نمی‌توانستیم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را با نیروهای متخصص داخلی راه اندازی کنیم، ما در حوزه پالایشگاه سازی توانایی لازم را داریم.
مدیر پیشین اموربین‌الملل شرکت ملی نفت تصریح کرد: نیروی انسانی متخصص و تحصیل‌کرده زیادی در اختیار کشور ما هست که می‌توانیم آنها را سازماندهی و استفاده کنیم.
خطیبی ادامه داد: در بحث تأمین مالی هم ما صندوق ذخیره ارزی را داریم که هر سال مقداری از فروش نفت باید در این صندوق ذخیره شده باشد، بنابراین می‌توانیم از آن به عنوان پشتوانه کار استفاده کنیم. وی در پاسخ به ادعای سودده نبودن پالایشگاه‌سازی خاطر نشان کرد: در شرایطی که دشمن در حال کاهش میزان صادرات نفت ایران است، ساخت پالایشگاه برای ما حالت حیاتی و امنیتی پیدا کرده است.


این کارشناس انرژی گفت: غیراقتصادی بودن ساخت پالایشگاه را من قبول ندارم؛ اگر این‌طور باشد باید تمام پالایشگاه‌ها در دنیا بسته شود؛ چرا کشوری مثل هندوستان که کشوری فقیر است، در حال ساخت پالایشگاه بیش از نیاز خودش است؟ زیرا نفت را در آنجا تبدیل به فراورده کرده و می‌فروشد، پس این کار سودآوری دارد.
خطیبی علت سودآور نبودن صنایع پالایشی در ایران را قدیمی بودن فناوری آنها دانست و بیان کرد: مشکل در اینجا، دولت‌ها هستند که این فناوری را به روز نکردند؛ اما در نهایت مشکل به پالایشگاه برنمی‌گردد، مسئله در نوع مدیریت ما است.
وی افزود: در حال حاضر بخش خصوصی در زمینه پالایش میعانات گازی و نفت کوره آمادگی کامل دارد؛ منتها ما باید به اینها مجوز بدهیم و حمایت کنیم. در حال حاضر برخی سرمایه‌گذاران خصوصی روی پالایشگاه‌های کوچک کار می‌کنند، دولت باید از اینها حمایت کند تا بتوانند در این راستا قدم بردارند.
مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت درباره امکان استفاده از نقدینگی داخل کشور در حوزه صنایع پالایشی و پتروشیمی گفت: متأسفانه در کشور ما فرهنگ کنسرسیوم تشکیل دادن خیلی ضعیف است، در حالی که در کشورهای دیگر مثلا 10 یا 20 شرکت سرمایه‌های خود را روی هم میگذارند، کنسرسیوم تشکیل میدهند و به جای کار روی پروژه‌های کوچک، وارد پروژه‌های بزرگ می‌شوند، اما بخش خصوصی ما از نظر فرهنگی در تشکیل این کنسرسیوم‌ها چندان قوی نیست.
خطیبی بیان کرد: باید کمک کنیم تا بخش خصوصی وارد کنسرسیوم شوند تا بتوانند در زمینه پایین دستی ورود کنند و پتروشیمی و پالایشگاه‌های بزرگ بسازند.