بازتاب جهانی تصمیمات جدید ایران در خصوص کاهش برخی تعهدات برجامی

سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور درباره تصمیمات جدید ایران درخصوص کاهش برخی تعهدات برجامی ایران؛بازتاب گسترده‌ای در بین مقامات جهان و همچنین رسانه‌های دنیا داشت.
این مقامات و رسانه‌ها اعلام کردند ایران 60 روز دیگر به کشورهای امضاء‌کننده معاهده هسته‌ای برجام برای اجرای وعده‌های خود در بخش نفت و بانکی مهلت داد.
در این اظهارات تصریح شده جمهوری اسلامی سفرای کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه را در جریان تصمیم‌اش برای توقف اجرای برخی تعهدات برجامی گذاشته است و نامه حسن روحانی به سفرای این کشورها ارسال و در آن عنوان شد که ایران به‌رغم خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته ای، همچنان نسبت به برجام متعهد است
در همین ارتباط، وزیر امور خارجه روسیه دیروز در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرانی خود در مسکو، با تاکید به اینکه « به دنبال راهی برای مقابله با اقدامات یک جانبه آمریکا هستیم » گفت که با تمام اعضای برجام به جز آمریکا گفت وگو خواهیم کرد تا به تعهدات خود که وعده داده اند، عمل کنند.


سرگئی لاوروف با بیان اینکه « احترام زیادی برای صبر ایران قایل هستیم»، خاطرنشان کرد: نامه رئیس جمهوری ایران را دریافت کرده‌ایم و در دیدار با آقای ظریف فرصت خوبی برای گفت‌و‌گو در باره این نامه و سند است.
وی که بعداز دیدار با « محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه اسلامی ایران و به اتفاق او در کنفرانس خبری شرکت کرد،اظهار داشت: ما پایبندی جمهوری اسلامی ایران به توافقات به دست آمده و قطعنامه شورای امنیت را که در بیانیه امروز تهران نیز بر آن تاکید شد، ارج می‌نهیم.

لاوروف تصریح کرد: به دنبال راهی برای مقابله با اقدامات یکجانبه آمریکا که نقض فاحش برجام و قطعنامه شورای امنیت بوده،هستیم و خروج از برجام گناه امریکا بوده است.
وزیر خارجه روسیه گفت: ایران امروز ما را از اقداماتی که می‌خواهد به عمل بیاورد و درچارچوب برجام است، مطلع کرد، ما هم پاییندی خود را به برجام اعلام کردیم و با تمام اعضا به جز آمریکا گفت وگو خواهیم کرد تا به تعهدات خود که وعده داده‌اند عمل کنند.
وی اظهارداشت: گفت وگوهای خوبی بود اما اوضاع ساده نیست و ضروری است بیشتر جلسات مشورتی برگزار کنیم و متعهد باشیم به قطعنامه‌های شورای امنیت که به نفع برجام به تصویب رسیده است.
وزیران امور خارجه کشورمان هم در این کنفرانس خبری مشترک گفت: همکاری ما با روسیه در نیروگاه هسته‌ای بوشهر و سایت هسته‌ای فردو به‌رغم اقدامات آمریکا، ادامه داد.
ظریف اظهار داشت:شاید درچند دهه گذشته ما هرگز شاهد چنین روابط نزدیکی نبودیم و این سیاست ایران است که با همه دوستان و همسایگان خو‌د رابطه دوستانه داشته باشد.
وزیرخارجه با بیان اینکه ایران به دنبال درگیری نیست، اما آمریکا باید سیاست‌های خود را کنار بگذارد، یادآور شد:آمریکایی‌ها به دنبال آشوب هستند و اقدامات آنها در منطقه نشانگر این است. ظریف همچنین گفت که اقدامات ایران در باره برجام در رابطه با تحریم‌های اخیر آمریکا صورت می‌گیرد. آنها شرایط را در منطقه به هم ریخته‌اند و دیگر کسی در منطقه حرف‌های بی‌پایه آمریکا را باور نمی‌کند.
وی با بیان اینکه ایران کشوری است که در طول چند سال گذشته ثابت کرده که از طریق گفت وگو می‌توان مشکلات حساس جامعه بین‌المللی را حل کرد، یادآور شد: ما توانستیم مشکل هسته‌ای و سوریه را حل کنیم و با تلاش روند آستانه را به نتیجه رساندیم.
وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد:ایران همواره خواهان مذاکره با جامعه بین‌المللی بوده وهمواره مشکلات را از طریق گفت وگو حل کرده است.در 7 هزار سال سابقه شهرنشینی هیچگاه نخواستیم این سابقه را با جنگ طلبی یا تزویر طلبی داشته باشیم و این سیاست را با مقاومت و آمادگی برای گفت وگو ادامه می‌دهیم.
ظریف خاطرنشان کرد: این آمریکا بوده که در طول 240 سال سابقه حیات خودش فقط 15 سال را جنگ نکرده است.اما ما در طول 7 هزار سال تاریخ خود تعداد محدودی جنگ داشته ایم.
* سخنگوی کرملین: آمریکا مقصر تصمیم ایران در مورد برجام است
سخنگوی کاخ کرملین هم آمریکا را مقصر اقدام ایران در کاهش برخی تعهدات خود در برجام دانست.
"دیمیتری پسکوف" گفت: "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه بارها در مورد پیامدهای خروج آمریکا از برجام سخن به میان آورده بود. اکنون شاهد این پیامدها هستیم. وی افزود: روسیه خواهان حفظ توافق هسته‌ای است و اینکه دیپلمات‌های روسیه هر کاری بتوانند در مذاکرات با مقامات اروپایی انجام می‌دهند تا بتوانند برجام را حفظ کنند.
پسکوف در پاسخ به سوالی در این رابطه که آیا مسکو آماده پیوستن به دیگر کشورها در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به دلیل عدم اجرایی یکسری تعهداتش در قبال برجام است یا نه گفت: اکنون لازم است با جدیت شرایط را تجزیه و تحلیل کنیم و در این رابطه تبادل دیدگاه داشته باشیم.
* چین: باید کاملا به توافق هسته‌ای پایبند بود
وزرات امور خارجه چین هم در واکنش به اقدام ایران برای کاهش سطح تعهدات برجامی خود گفته است که باید به طور کامل به توافق هسته‌ای پایبند بود.
ژنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که توافق هسته‌ای سال 2015 باید به طور کامل اجرا شود و تمامی اعضای آن مسئولیتی دارند که اطمینان حاصل کنند این کار انجام می‌شود.
* وزارت خارجه آلمان: خواهان حفظ توافق هسته‌ای هستیم
آلمان هم در واکنش به تصمیم کشورمان برای کاهش تعهدات برجامی‌اش با تاکید بر اینکه برلین خواهان حفظ برجام است، از ایران خواست تا هیچ اقدام تهاجمی انجام ندهد.
سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت که کشورش از تصمیم ایران برای توقف اجرای دو مورد از تعهدات برجامی‌اش ابراز تاسف کرد و از تهران خواست تا هیچ اقدام تهاجمی انجام ندهد. وی افزود: برلین خواهان حفظ توافق هسته‌ای است و تا زمانی که ایران به توافق پایبند باشد، به‌طور کامل به تعهداتش عمل خواهد کرد.
*معاون وزیر خارجه انگلیس: در این مرحله در مورد اعمال مجدد تحریم‌ها صحبت نمی‌کنیم
معاون وزیر خارجه انگلیس هم مدعی شد که ایران در صورت فاصله گرفتن از تعهدات برجامی‌اش، با عواقب این کار مواجه خواهد شد.
مارک فیلد اعلام کرد: بیانیه ایران، گامی ناخوشایند است. ما در این مرحله در مورد اعمال مجدد تحریم‌ها صحبت نمی‌کنیم اما باید در نظر داشت که تحریم‌ها سابقا در ازای قید و بندهای هسته‌ای برداشته شده بودند.
* اتحادیه اروپا پیامدهای تصمیم ایران را بررسی می‌کند
یک سخنگوی بلندپایه اتحادیه اروپا هم تایید کرد که نامه رئیس‌جمهوری ایران درباره تصمیم متقابل تهران در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای دریافت شده و اعضای کمیسیون مشترک برجام مشغول بررسی پیامدهای آن هستند.
سخنگوی اتحادیه اروپا که طبق رویه‌های خبری خواست نامش فاش نشود گفت: ما با نگرانی اظهارات مطرح ‌شده توسط ایران درباره تعهداتش در چارچوب برجام را مورد ملاحظه قراردادیم.
وی تصریح کرد: ما کاملاً به برجام به‌عنوان دستاورد کلیدی عدم اشاعه هسته‌ای که برای امنیت همه ما ضروری است متعهد هستیم.
* ژاپن: روابط دوستانه توکیو و تهران ضامن حفظ برجام است
سخنگوی دولت ژاپن نیز در واکنش به اقدام متقابل ایران در زمینه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای گفت: روابط سنتی و دوستانه تهران و توکیو، ضامن حل مشکلات منطقه از طریق گفت‌و‌گو و دستیابی به صلح و ثبات است و امیدواریم برای حل برجام نیز بتوانیم از این روابط استفاده کنیم.
"یوشیهیده سوگا" افزود: در کنار تلاش ژاپن برای صلح و ثبات منطقه، «نقش سازنده» ایران نیز بسیار مهم است.
وی گفت: تصمیم دولت ایران این است که همچنان در برجام بماند و از توافق هسته‌ای عقب نشینی نکند ما نیز این نکته را مورد توجه قرار می‌دهیم.
سخنگوی دولت ژاپن تصریح کرد: توکیو همچنان به دقت وضعیت را زیر نظر دارد.
* وزیر خارجه اسپانیا: تصمیم ایران در چارچوب برجام است
جوزف بورل، وزیر امور خارجه اسپانیا با اشاره به تصمیم اخیر ایران برای کاهش تعهدات خود در اجرای برجام گفت: تا آنجا که من می‌دانم این تصمیم ایران در چارچوب برجام است.
این دیپلمات ارشد اسپانیایی گفت: آمریکا با خروج از برجام اقدام بدی انجام داد و زمینه تصمیم اخیر ایران در محدودیت فعالیت برجامی را فراهم کرد. وی ادامه داد: تا آنجا که من می‌دانم این تصمیم ایران در چارچوب برجام است البته متولی تشخیص و اجرای برجام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
* دیپلمات سابق آمریکا: واشنگتن باید به برجام باز گردد
سفیر سابق آمریکا در ترکیه هم گفت: واشنگتن باید برای جذب اعتماد متحدان خود، به توافق هسته‌ای (برجام) بازگردد زیرا در غیر اینصورت دیگر هیچ کشوری به توافق‌های آمریکا اعتماد نخواهد کرد. مورتون آبراموویچ در مقاله‌ای تحلیلی نوشت: خروج از برجام در حقیقت منافع ملی آمریکا را تضعیف کرد و این اقدام می‌تواند آغاز نزاع‌های جدید در منطقه خاورمیانه باشد. بازگشت به توافق هسته‌ای معروف به برجام، بهترین گزینه برای بازگرداندن منافع ملی آمریکا و اجرای تعهدات به متحدان است.
وی ادامه داد: با خروج آمریکا از توافق هسته ای، اگر ایران نیز آن خارج شود، منطقه خاورمیانه بدون شک به یک صحنه رقابت هسته‌ای تبدیل خواهد شد.
دیپلمات سابق آمریکا افزود: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای باعث شد که ساختار رهبری این کشور در جهان شکسته شود زیرا این سوال در ذهن دیگر کشورهای بین الملل مطرح می‌شود که آیا امریکا به دیگر توافق‌های جهانی متعهد است؟
آبراموویچ همچنین تصریح کرد: استفاده آمریکا از تحریم‌های سخت علیه ایران می‌تواند در بلند مدت به ارزش دلار آمریکا و وزارت خزانه‌داری این کشور آسیب جدی وارد کند.
وی افزود: دولت ترامپ با حمایت اسراییل، عربستان و چندین کشور عرب خلیج فارس با هدف بی‌ثبات کردن دولت ایران در حقیقت باعث می‌شود که تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 واشنگتن را با ایرانی افراطی‌تر با اقدامات خشونت آمیز روبرو کند.
*واکنش نتانیاهو به کاهش سطح تعهدات ایران به برجام
نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم در واکنش به اقدام اخیر کشورمان در کاهش سطح تعهداتش به برجام، بار دیگر با تکرار یاوه‌گویی‌های خود گفت: به ایران اجاره نمی‌دهیم به سلاح هسته‌ای دست یابد.
بنیامین نتانیاهو گفت: شنیدم که ایران قصد دارد برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد، ما به ایران اجازه نمی‌دهیم که به سلاح هسته‌ای دست یابد، ما به جنگمان با کسانی که می‌خواهند ما را بکشند ادامه می‌دهیم.
* رسانه‌های غربی: ایران از توقف فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین برای 60 روز آینده خبر داد
سخنان رئیس جمهور کشورمان درباره تصمیمات جدید ایران درخصوص کاهش برخی تعهدات برجامی ایران؛بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های غربی داشت.
خبرگزاری انگلیسی رویترز در بازتاب سخنان مهم رئیس جمهوری ایران گزارش داد: ایران به قدرت‌های جهان اعلام کرد که اجرای برخی از تعهداتش در قبال برجام را از امروز متوقف می‌کند.
رویترز به نقل از رئیس جمهوری ایران افزود که جمهوری اسلامی سفرای کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه را در جریان تصمیم‌اش برای توقف اجرای برخی تعهدات برجامی گذاشته است.
رویترز عنوان کرد: نامه حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به سفرای این کشورها ارسال شد و در آن عنوان شد که ایران به‌رغم خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته ای، همچنان نسبت به برجام متعهد است.
شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز در بخش‌های مختلف خبری خود؛به بازتاب سخنان امروز رئیس جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
این رسانه آمریکایی بصورت زیرنویس به نقل از اقای روحانی نوشت که ایران از برجام خارج نشده است.
سی ان ان در گزارش خود خاطرنشان کرد که ایران اجرای بخشی از توافق هسته‌ای را متوقف کرده است.
همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری فوری از سخنان رئیس جمهوری نوشت: روحانی گفت که غنی سازی با درصد خلوص بیشتر اورانیوم درصورتیکه ظرف شصت روز شرایط جدید توافق هسته‌ای حاصل نشود از سر گرفته خواهد شد.
خبرگزاری فرانسه نیز در خبری از بازتاب سخنان رئیس جمهوری ایران نوشت: ایران تهدید کرد که "ظرف 60 روز" تدابیر بیشتری در توافق هسته‌ای اجرا خواهد کرد.
این خبرگزاری در گزارش خود خاطر نشان کرد: ایران محدودیت غنی سازی اورانیوم و ذخایر آب سنگین را متوقف ساخت.
شبکه تلویزیونی " فاکس نیوز " که از آن به عنوان نزدیکترین رسانه به دونالد ترامپ یاد می‌شود نیز در گزارشی فوری از بازتاب سخنان اقای روحانی گزارش داد: رئیس جمهوری ایران گفت که این کشور مازاد اورانیوم غنی شده را به جای فروش که در توافق هسته‌ای آمده، حفظ خواهد کرد.
شبکه خبری بی‌بی سی انگلیسی نیز گزارش داد: ایران یک سال بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بین‌المللی سال 2015 از «بخش‌هایی از تعهدات خود» تحت این توافق خارج می‌شود.
این شبکه خبری افزود: «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به دیگر قدرت‌های اصلی خبر داد که ایران همچنان به تعهدات خود پایبند است. وی از اشاره دقیق به این که ایران چه تعهداتی را اجرا نخواهد کرد، خودداری کرد.
بی بی‌سی با اشاره به مشکلات اقتصادی ناشی از اجرا نشدن برجام نوشت: با این حال، به گفته بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به تعهداتش در قبال توافق به عنوان نهاد ناظر بر فعالیت هسته‌ای ایران پایبند بوده است.
این رسانه انگلیسی افزود: سابقه تنش‌ها در روابط بین ایران و آمریکا به انقلاب سال 57 باز می‌گردد که به سرنگونی شاه (مخلوع) که تحت حمایت غرب بود و ایجاد حکومتی ضد آمریکایی منجر شد.
بی بی‌سی افزود: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به ویژه از زمان روی کار آمدن در سال 2016 موضع سختگیرانه‌ای علیه ایران اتخاذ کرده است. دولت آمریکا فشارها را با دواقدام مهم در ماه آوریل افزایش داد: لغو معافیت از تحریم‌ها برای پنج کشور خریدار نفت ایران از جمله چین، هند و ترکیه و قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی.
«جان بولتون» مشاور امنیت ملی امریکا اوایل این هفته گفت که آمریکا ناو هواپیمابر خود را به خاورمیانه ارسال کرده است. این تصمیم به دنبال مجموعه‌ای از نشانه‌ها و هشدارهای مشکل ساز و تنش آمیز اتخاذ شده است.
بی بی‌سی در گزارش خود آوره است: ایران در واکنش به اقدام آمریکا در لغو معافیت‌ها، تهدیدهاش برای بستن تنگه هرمز به عنوان آبراهی مهم برای صادرات نفت تکرار کرد. اما قبلا چنین اقدامی را بکار نبسته است و کارشناسان این اقدام ایران را بعید می‌دانند.
یورو نیوز" نیز در این باره نوشت: ایران 60 روز دیگر به کشورهای امضاء‌کننده معاهده هسته‌ای برجام برای اجرای وعده‌های خود در بخش نفت و بانکی مهلت داد.
حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران توضیح داد که بعد از 60 روز، اگر هیچ کاری انجام نشود، کشورش دیگر این موافقتنامه را اجرایی نخواهد کرد و بار دیگر غنی سازی اورانیوم را آغاز خواهد کرد.
او در عین حال گفت که این اورانیوم غنی شده و آب سنگین به کشورهای دیگر به فروش نخواهد رسید.
حسن روحانی گفت که "او برای مذاکرات هسته‌ای جدید آماده است" و در پیام به پنج کشور، "اگر بخواهند پرونده ایران را به شورای امنیت برگردانند با "پاسخ قاطع" ایران روبه‌ رو خواهند شد.
در این ارتباط، شبکه خبری "آر ته" فرانسه هم گزارش داد: تهران اعلام کرد که به طور کامل از برجام خارج نخواهد شد.
به نوشته آر ته، ایران به سفیران خارجی (در تهران) اطلاع داده است که تصمیم گرفته است برخی از تعهدات مربوط به معاهده هسته‌ای را لغو کند.
ایران به سفیران انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه اطلاع داد که تصمیم به توقف اجرای «تعهدات خاص» در چارچوب توافقنامه هسته‌ای سال 2015 دارد.
تهران اعلام کرد که از این توافق به طور کامل خارج نخواهد شد.
روزنامه فرانسوی زبان تلگرام نیز در خبری فوری در بازتاب سخنان رئیس جمهوری ایران اعلام کرد: ایران تصمیم گرفته است برخی تعهدات خود در توافق هسته‌ای برجام را متوقف کند.
رادیو بین‌المللی فرانسه هم نوشت: آنگونه که انتظار می‌رفت اعلام شد که ایران برخی از تعهدات هسته‌ای خود را متوقف می‌کند؛ اقداماتی تلافی جویانه علیه ایالات متحده که تنها یک سال پس از خروج واشنگتن از برجام و در فردای سفر پمپئو وزیر خارجه آمریکا به عراق صورت گرفت.
روزنامه فرانسوی «لوموند» هم در تارنمای خود نوشت: ایران برخی از تعهدات هسته‌ای خود را تعلیق می‌کند. یک سال پس از اعلام خروج ایالات متحده از توافقنامه وین، رئیس‌جمهور ایران 60 روز دیگر به امضا کنندگان برجام برای تحقق وعده‌های خود مهلت داد.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هم در بازتاب اظهارات رئیس جمهوری کشورمان نوشت:روحانی از مسیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خودداری از پیروی کامل از کل توافق هسته‌ای خودداری کرد و برعکس به اطلاع کشورهای اروپایی رساند که او برخی گام‌های سنجیده شده‌ای را برداشته است.
این روزنامه آمریکایی در گزارشی تحت عنوان «ایران می‌گوید پایبندی به تعهداتش در قبال بخش‌هایی از توافق هسته‌ای را متوقف می‌کند» افزود: ایران اعلام کرد که این کشور دیگر به دو تعهد خود تحت توافق هسته‌ای پایبند نخواهد بود. اعلام تصمیم جدید ایران توسط روحانی دقیقا یک سال بعد از اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درخارج کردن کشورش از توافق هسته‌ای سال 2015 انجام شد.
این گزارش افزود: با این حال روحانی در مسیر ترامپ در لغو کامل توافق گام نگذاشت. در مقابل او به دولت‌های اروپایی گفت که به آنها 60 روز فرصت خواهد داد تا بین پیروی از ترامپ یا نجات دادن توافق از طریق ورود به تجارت نفت با ایران و بر خلاف تحریم‌های یکجانبه آمریکا، یکی را انتخاب کنند.
نیویورک تایمز نوشت: وی (روحانی) در سخنانی که از تلویزیون ملی پخش می‌شد، گفت: مسیری که ما انتخاب کردیم مسیر جنگ نیست، مسیر دیپلماسی است. اما دیپلماسی با زبان جدید و منطق جدید.
این رسانه در ادامه آورده است: اعلام روحانی ضربه شدید دیگری به توافقی است که «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا امیدوار بود به خصومت 40 ساله دو کشور پایان دهد و به ایجاد دوره جدیدی از همکاری منجر شود. هرچند ایران به طور دقیق به اصول توافق پایبند بود این همکاری هرگز رخ نداد.
روزنامه فایننشال تایمز هم دربازتاب صحبتهای رئیس جمهوری اسلامی ایران نوشت: تهران اعلام کرد که به پاره‌ای از تعهدات در قبال "برجام" عمل نخواهد کرد و این پاسخی به اقدام آمریکا در عقب نشینی از این توافق است.
پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین هم در پی بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران خطاب به کشورهای عضو برجام نوشت که یک سال پس از آن که دونالد ترامپ آمریکا را از توافق هسته‌ای 2015 خارج کرد، ایران "اقدام متقابل" انجام می‌دهد.
* " کاهش تعهدات برجامی ایران " از نگاه رسانه‌های عربی
جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و اعمال حقوق خود از امروز پایبندی به برخی تعهدات برجام را متوقف می‌کند، این اقدام جمهوری اسلامی ایران بازتاب گسترده‌ای در سانه‌های عربی به دنبال داشت.
شبکه الجزیره در این باره نوشت: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در ابتدای ورودش به مسکو اعلام کرد که کشورش از توافق هسته‌ای خارج نمی‌شود اما اجرای برخی بندهای ان را متوقف می‌کند.
این شبکه قطری نوشت که یک منبع در ریاست جمهوری فرانسه نیز اعلام کرده است که اگر ایران به برجام پایبند نباشد مجبور به از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران می‌شویم. ما به ایران اعلام کردیم که نباید برجام را نقض کند و پاریس امیدوار است که تهران چنین اقدامی اتخاذ نکند.
همچنین شبکه العربیه نوشت: ایران بطور رسمی برخی تعهدات هسته‌ای را معلق کرد و وزارت خارجه این کشور به سفرای انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه اعلام کرد که اجرای برخی بندهای توافق هسته‌ای را متوقف می‌کند.
این شبکه سعودی در ادامه به سخنان حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان پرداخت و نوشت که رئیس‌جمهور ایران در پیام‌هایی به روسای 5 کشور اعلام کرد که ایران از امروز دیگر اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین به کشورهای دیگر نمی‌فروشد.
روسیا الیوم در این رابطه نوشت که شورای عالی امنیت ملی ایران به سفرای پنج کشور روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و چین اعلام کرد که اجرای برخی تعهدات برجام را متوقف می‌کند.
در این راستا شبکه السومریه نیوز عراق نوشت: ایران اعلام کرد که اجرای برخی تعهدات برجام را متوقف می‌کند و اگر 5 کشور دیگر باقی مانده در برجام هیچگونه اقداماتی اتخاذ نکنند، ایران گام دیگری اتخاذ خواهد کرد.
اسپوتنیک عربی نیز نوشت: رئیس‌جمهور ایران اعلام کرد که فروش آب سنگین و اورانیوم غنی سازی شده را به مدت 60 روز متوقف می‌کند و اگر پنج کشور عضو برجام هیچ‌گونه اقدامی اتخاذ نکنند ایران دو گام دیگر اتخاذ خواهد کرد.
شبکه لبنانی المیادین در این باره نوشت: ایران به کشورهای عضو برجام 60 روز فرصت داد تا تعهداتشان را اجرا کنند. این شبکه در ادامه به سخنان حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و بیانیه شورای عالی امنیت ملی پرداخت. روزنامه القدس العربی چاپ لندن در این باره نوشت: ایران اعلام کرد که اجرای برخی تعهداتش به توافق هسته‌ای را متوقف می‌کند.
این روزنامه عربی در ادامه به سخنان حسن روحانی و بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران پرداخت.
پایگاه خبری العهد لبنان نیز در این باره نوشت: ایران اقدام کرد؛ کشورهای عضو برجام 60 روز برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی خود فرصت دارند.
این پایگاه خبری در ادامه به بیانیه شورای عالی امنیت ملی و سخنان حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران پرداخت.
روزنامه العربی الجدید در این باره نوشت: یک سال پس از خروج واشنگتن از برجام، تهران تصمیم گرفت که برخی پایبندی‌های خود به برجام را متوقف کند.
این روزنامه که مورد حمایت قطر است در ادامه به اظهارات حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در این رابطه پرداخت.
اسکای نیوز عربی نیز در تیتری مشابه نوشت: یک سال پس از خروج آمریکا از برجام ایران تصمیم گرفت که برخی تعهدات خود به برجام را متوقف کند.
روزنامه مصری الیوم السابع نیز در این باره نوشت: ایران به سفرای پنج کشور انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه اعلام کرد که اجرای برخی تعهدات خود به برجام را متوقف می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس سازمان برنامه و بودجه: همسان سازی حقوق بازنشستگان از اردیبهشت اجرا می‌شود رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: تصمیم راهبردی و مهم ملی ایران درباره برجام رهبر انقلاب در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه: امروز وظیفه‌ حوزه‌ها از گذشته سنگین‌تر است سوریه: لحظه آزادی ادلب فرا رسیده است بیانیه مهم شورای عالی امنیت ملی خطاب به کشورهای عضو برجام: ایران از 18 اردیبهشت 98 برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند بازتاب جهانی تصمیمات جدید ایران در خصوص کاهش برخی تعهدات برجامی استعفای دسته‌جمعی اقتصاددان‌های افشاگر از دولت ترامپ افشای جزئیات کامل "معامله قرن" براساس سند لو رفته از وزارت خارجه رژیم صهیونیستی تحلیل سیاسی هفته در جلسه هیات دولت انجام شد؛ بررسی و تصویب برخی از پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی در هیات دولت رئیس دفتر رئیس جمهور: اقدامات ایران در چارچوب برجام است وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: همه خبرنگاران و خبرگزاری‌ها مشمول مشاغل سخت و زیان آور می‌شوند باز هم پیروزی با ملت ایران است