نیویورک‌تایمز جزئیات تازه‌ای از سوابق مالی دانلد ترامپ را افشا کرد یک میلیارد دلاری که دود شد

نیویورک‌تایمز گزارش‌های مالیاتی ترامپ از ۱۹۸۵ تا ‍۱۹۹۴ را به دست آورده است
از جمله اطلاعات این گزارش‌ها این است که ترامپ در ده سال کسب‌وکار بیش از یک میلیارد دلار خسارت دیده است
ترامپ برخلاف روسای جمهور چند دهه اخیر آمریکا از انتشار اطلاعات مالی‌اش خودداری کرده است
همدلی| گروه جهان: سال ۲۰۱۶، زمانی که دانلد ترامپ به عنوان کاندیدای حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری، مقاومت او در مقابل درخواست‌ها برای انتشار اطلاعات مالی‌اش آغاز شد. از زمان ریچارد نیکسون، نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری گزارش‌های مالیاتی خود را با هدف شفاف‌کردن سوابق فعالیت‌های اقتصادی منتشر کرده بودند اما ترامپ با بهانه‌تراشی از این کار سر باز زد و این مقاومت را تا پیروزی در انتخابات و حضور در کاخ سفید هم ادامه داد. این تصمیم ترامپ فشار زیادی به کارزار او آورد.


این مقاومت، حالا به جایی رسیده که کنگره آمریکا با استفاده از اهرم‌های قانونی که در اختیارش است، پیگیر دریافت سوابق مالی ترامپ شده اما وزارت خزانه‌داری ترامپ، مشخصاً با دستور رئیس‌جمهور، در این باره مقاومت می‌کند و این تقابل ممکن است عواقب جدی‌تری برای دولت و رابطه‌اش با کنگره هم داشته باشد.
از همان سال ۲۰۱۶، بسیاری در مواجهه با مقاومت ترامپ، به یک نتیجه‌گیری رسیدند: در سابقه مالی ترامپ چیزی هست که جلوگیری از انتشارش به همه این دردسرها می‌ارزد، یا شواهد و مدارک تعاملات مالی نامناسب، یا نشانه‌هایی که تصویر ترامپ به عنوان یک تاجر موفق ثروتمند را مخدوش می‌کنند.
دیروز نیویورک‌تایمز، تا حدودی این نظریه را تایید و شمه‌ای از سابقه غریب وارث خوش‌اقبال فرد ترامپ ثروتمند را آشکار کرد. چهارشنبه، این روزنامه در گزارشی خبر داد به اسناد مالی ترامپ مربوط به فاصله سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۴ دست یافته‌است و در بررسی آن‌ها شواهد دورانی سخت و پرخسارت را برای ترامپ یافته است.
این اسناد نسخه‌های گزارش‌های مالیاتی ترامپ در «اداره درآمد داخلی» آمریکا یا همان اداره مالیات هستند و نیز نسخه‌هایی از فرم‌های مالیاتی او. داده‌های این اسناد نشان می‌دهد، ترامپ در کسب‌وکارهای اصلی‌اش از قبیل کازینوها و هتل‌ها، در سال ۱۹۸۵، ۴۶.۱ میلیون دلار خسارت گزارش داده است و در سال‌های آینده نیز همچنان ضرر داده‌اند. این خسارت‌ها در ده‌سال مربوط به این اسناد، به عدد ۱.۱۷ میلیارد دلار رسیده‌اند.
نیویوریک‌تایمز می‌نویسد، ظاهراً ترامپ در این مدت بیش از هر مالیات‌دهنده آمریکایی دیگری بیشتر ضرر دیده است. مقایسه نتایج کسب‌وکار او با آمارهای اداره مالیات که با نمونه‌گیری سالانه از صاحبان درآمدهای بالا انجام می‌شود، نشان می‌دهد، خسارت‌های این شرکت‌های او در سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ بیش از دو برابر رتبه بعدی خسارت در آن سال‌ها بوده است، هر سال بیش از ۲۵۰ میلیون دلار.
در مجموع و در آن سال‌ها ترامپ آن قدر خسارت دیده که ۸در سال از این ۱۰ سال توانسته مالیات بر درآمد ندهد؛ البته نیویورک‌تایمز می‌نویسد مشخص نیست که اداره مالیات در بررسی‌های آینده تغییراتی در این زمینه اعلام کرده است یا نه.
دانلد ترامپ در تمام سال‌های شهرتش، پیش و پس از ورود به صحنه سیاست، تصویری از یک تاجر موفق از خود ساخته بود و حتی اخبار ورشکستگی شرکت‌هایش را به عنوان زرنگی خودش در سوءاستفاده قانون خوانده بود. بسیاری از حامیان او در سال ۲۰۱۶ نیز موفقیت‌های تجاری و ثروت او را شاهد توانایی احتمالی‌اش در جایگاه ریاست‌جمهوری قلمداد می‌کردند. در تمام این مدت اما ترامپ تا جایی که توانسته از شفاف‌کردن دارایی‌هایش جلوگیری کرده است.
حالا با انتشار این جزئیات تازه که فقط دامنه محدودی از سوابق تجاری ترامپ را نشان می‌دهد، این تصویر در معرض خدشه قرار گرفته است. کاربران توییتر در فاصله کمی پس از انتشار این گزارش عبارت «بازنده یک میلیارد دلاری» یا Billio- Dollar Loser را تبدیل به یک ترند جهانی کردند.
ترامپ در این رابطه دو توییت هم نوشت و در آن‌ها مدعی شد، این اعداد را حاصل پیچیدگی‌های حساب‌وکتاب ساخت‌وساز خواند و مدعی شد او عمداً خسارت گزارش می‌کرده است، یعنی تلویحاً اعتراف به فرار مالیاتی. او همچنین بار دیگر در توصیف گزارشی که بر علیه او منتشر شده از عبارت «اخبار جعلی» استفاده کرد.
در عین حال دمکرات‌های کنگره هم چنان در جدال با استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری ترامپ هستند تا اطلاعات جدیدتری از مبادلات ترامپ کسب کنند. ترامپ همچنان نمی‌خواهد کسی بیشتر درباره‌اش بداند.