امیدواری شهرداری ها به تجدیدنظر درمجلس

اگر چه کلیات قانون مالیات بر ارزش افزوده عصر دیروز در مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما بررسی جزئیات آن به کمیسیون اقتصادی واگذار شد تا شهرداری های کلان شهرها همچنان به اصلاح بخش هایی از این قانون که مشکلات عدیده ای برای آن ها به بار خواهد آورد، امیدوار باشند. به گزارش خراسان رضوی، هفته گذشته بود که معاونان برنامه ریزی کلان شهرهای کشور در تهران گردهم آمدند و با بیان انتقادها و گلایه های خود درباره مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس اصلاح و دایمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده، با امضای بیانیه ای درباره آثار و عواقب جبران ناپذیر آن هشدار دادند. «شهریار آل شیخ» معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد نیز در توئیتی با اشاره به مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس نوشت: «این مصوبه با تبدیل عوارض شهری به مالیات، دریافت و هزینه کرد آن را از کنترل مدیریت شهری خارج و مقررات و معافیت های مالیات را بر آن حاکم می کند».
درخواست مشهد از بهارستان
رئیس شورای شهر مشهد نیز پیش از برگزاری جلسه علنی روز گذشته، در نامه ای به رئیس مجلس خواستار تشکیل جلسه مشترک در خصوص لایحه مذکور شد. در این نامه«محمدرضا حیدری» به «علی لاریجانی» اعلام کرد: «صرف نظر از ایرادات شکلی لایحه، مفاد و تبصره های آن به گونه ای تدوین شده که نه تنها درآمد پایدار شهرداری ها نسبت به قانون مالیات بر ارزش افزوده به شدت کاهش یافته و صلاحیت و حدود اختیارات و وظایف ذاتی شورا و شهرداری بسیار محدود شده، بلکه مفاد آن مغایر اصول قانون اساسی، سیاست های کلی نظام و قوانین بالادستی است که در صورت تصویب، علاوه بر لغو بسیاری از قوانین جاری کشور و به طور اخص، قانون شهرداری ها و شوراها، سهم عوارض شهرداری ها را از منابع موضوع این قانون و سایر منابع پایدار محلی که عامل موثر در تامین هزینه های ارائه خدمات عمومی و شهری به شهروندان و ایجاد زیرساخت های توسعه پایدار شهرها مخصوصاً در کلان شهرها و مراکز استان ها است محدود و با مشکل مواجه می کند.»
این لایحه روز گذشته در جلسه علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت با 118 رای موافق، کلیات آن تصویب شد اما مقرر شد این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده شود و پس از بررسی های لازم برای تصویب نهایی مجدد به صحن علنی بیاید. با این تصمیم نمایندگان مجلس، فرصت برای برگزاری جلسات مشترک و بررسی دقیق تر عواقب اجرای بخش هایی از این قانون وجود خواهد داشت و مدیران شهری کلان شهرها می توانند با ارائه استدلال قانونی و منطقی خود، مانع از تصویب مواردی شوند که به کاهش اختیارات و درآمدهای پایدار شهرداری ها منجر خواهد شد.
شایان ذکر است، روزنامه خراسان نیز در تاریخ 12 اردیبهشت، در خبری با تیتر «تیغ مجلس بر گلوی شهرداری ها»، انتقادات و مطالبات کلان شهرها درباره تصویب شدن این قانون را بازتاب داده بود.