جزئیات اقدام ایران علیه گستاخی های برجامی آمریکا

بالاخره ایران پس از یک سال مدارا با نقض عهدهای مکرر آمریکا و در حالی که با تحریم های هسته ای اخیر، عملاً در دوراهی نقض غیرعامدانه برجام یا اجرای دستورات غیرقانونی آمریکا در زمینه تولید آب سنگین  و اورانیوم غنی شده قرار گرفته، امروز با دستور رئیس جمهور اولین مرحله از واکنش خود را اعلام و بخشی از تعهدات برجامی خود را معلق می کند. آن طور که خبرگزاری برنا مدعی شده وزیر خارجه کشورمان در نامه ای به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار می دهد که اگر منافع ایران به ماقبل خروج آمریکا از برجام بر نگردد، ایران ظرف دو ماه بخش دیگری از تعهدات خود را معلق می کند.
به گزارش ایرنا امروز رئیس جمهور در نامه ای خطاب به سران کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین تصمیم جدید ایران در خصوص توقف اجرای بخشی از برجام را اعلام می کند. این نامه تحویل سفرای این پنج کشور شود. محمد جواد ظریف نیز در نامه ای فنی اقدامات جدی  را به اطلاع فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می رساند.
در عین حال رویترز گزارش داد، فرانسه هشدار داد که توقف بخش‌هایی از برنامه جامع اقدام مشترک منجر به باز اعمال تحریم‌های ایران می‌شود. این گستاخی فرانسه در حالی انجام می شود که پاریس یک سال است در برابر خروج آمریکا از برجام  سکوت کرده و هیچ اقدامی انجام نداده است. به گزارش انتخاب رویترز به نقل از یک مقام فرانسوی در واکنش به اعلام اقدامات ایران گفته است: اگر ایران اقداماتی را اعلام کند که توافق هسته‌ای را نقض می‌کند در این حالت ما اروپایی‌ها مجبور خواهیم بود بر اساس شرایط توافق، به باز اعمال تحریم‌ها بپردازیم.همچنین آن طور که از اظهارنظرهای کارشناسان و مسئولان کشورمان بر می آید، گزینه خروج کامل ایران از برجام هم اینک منتفی است و ایران بخشی از تعهدات هسته ای خود را تعلیق می کند. به گفته حشمت ا... فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی ایران یک سری تعهدات مازاد بر NPT دارد که می تواند در مقطع فعلی، آن را معلق کند. وی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به این که این تعهدات نه حاصل NPT بلکه ماحصل برجام است، ادامه داد: اتفاقی که رخ می‌دهد این است که خروج از برجام و NPT [در مقطع فعلی] صورت نخواهد گرفت. وی همچنین ادامه داد که «جمهوری اسلامی ساز و کارهای داخلی را برای تامین سوخت هسته ای مورد نیاز خود طی می‌کند، چون پیش‌بینی های ما این است که آمریکایی ها در آینده می‌خواهند مشکلاتی برای کشور در زمینه سوخت هسته ای و تبادلات هسته ای ایجاد کنند.» اشاره این بخش از اظهارات فلاحت پیشه به بازگرداندن بخشی از تحریم های هسته ای آمریکا علیه ایران است که در هفته های گذشته انجام شده و به صراحت امکان صدور آب سنگین و اورانیوم غنی شده ایران به خارج از کشور را منع می کند.
رحمان قهرمان پور، تحلیل گر مسائل بین الملل هم در گفت و گو با انتخاب، واکنش ایران در مقطع فعلی را مثبت و موجب خروج از انفعال دانست و گفت: قرار بود در چهارچوب برجام ایران بتواند نفت خود را بفروشد و از امتیازات اقتصاد جهانی بهره بگیرد. اما ترامپ به طور رسمی اعلام کرده که اجازه نمی دهد که ایران نفت خود را بفروشد! این تحلیل گر هسته ای مدافع توافق هسته ای هشدار داد اگر در ادامه اروپایی ها، رفتارشان را مورد بازبینی قرار ندهند یا آمریکایی ها به رفتار خود ادامه دهند، به احتمال زیاد ایران گام های دیگری هم بر خواهد داشت.