زمان واکنش

بسم‌الله الرحمن الرحیم
امروز سالگرد اقدام غیرقانونی ترامپ در مورد خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام است. دولتمردان آمریکائی در طول این دوره یکساله انواع اقدامات شرارت‌‌بار و ضدانسانی را علیه ایران عملیاتی کرده‌اند. طیف وسیعی از تحریم‌ها که از دیدگاه طراحانش به‌عنوان «مادر تحریم‌ها» لقب گرفته، علیه ایران به اجرا درآمده است. عملکرد مقامات واشنگتن به وضوح نشان می‌داد آنها به چیزی کمتر از براندازی نظام جمهوری اسلامی قانع نیستند که البته همانند گذشتگان خود، چنین آرزوئی را به گور خواهند برد.
رفتار ترامپ و ‌دار و دسته‌اش به خوبی نشان می‌دهد که حتی برجام نیز مسئله اصلی آنها نیست و بدون برجام هم آنها با اصل نظام و اساس استقلال مردم ایران مشکل دارند و نگرانند که افکار و اندیشه‌های ایران در منطقه، در کلیت جهان اسلام و حتی در چهارگوشه جهان و خارج از منطقه نیز ریشه دوانیده است. این کاملاً طبیعی است که ملتها با مقایسه وضعیت دیروز و امروز ایران و مشاهده تفاوتهای آشکار و نهان موقعیت منطقه‌ای و جهانی ایران با شرایط رقت‌بار 40 سال پیش که شاه ایران ژاندارم منطقه بود و از واشنگتن دستور می‌گرفت، به فکر الگوپذیری و الگوبرداری بیفتند و بخواهند راهکار مناسب و ارزشمندی را در پیش بگیرند که عزت و افتخار و سربلندی آنها را تضمین و تثبیت کند.
کاملاً روشن است که چنین مقایسه‌ای هرگز بدین معنی نیست که گویا ایران امروز مشکلی ندارد ولی دوست و دشمن امروز شهادت می‌دهند که ابتکار عمل و استقلال برای ملت، دولت و نظام جمهوری اسلامی در منطقه و جهان اسلام به کلی بی‌نظیر است.


اینکه در مغزهای پریشان ‌دار و دسته ترامپ چه می‌گذرد، به خودشان مربوط است ولی تا آنجا که به ملت، دولت و نظام جمهوری اسلامی مربوط می‌شود، ایران توافقی بین‌المللی را امضاء کرده که پشتوانه‌اش قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است و به جز آمریکا 4 کشور دیگر هم در تنظیم و تصویب آن مشارکت فعال داشته‌اند. تا همین جای قضیه آمریکای ترامپ امیدوار بوده و هست که بتواند توافق جدیدی را جایگزین کند ولی با مشاهده عملکرد غیرمنطقی ترامپ که نشان داده مقامات واشنگتن ثبات رای ندارند و قابل اعتماد نیستند، چنان توافقی چقدر ارزش و اعتبار دارد و تا کی؟ آنچه در این میان اهمیت مضاعفی پیدا کرده اینست که مقامات واشنگتن تصور می‌کردند با تشدید خصومت‌ها می‌توانند خشم و اعتراض ملت، دولت و نظام جمهوری اسلامی را از کنترل خارج کنند و ایران دست به رفتارهای تند و شدیدی بزند و ابتکار عمل را خواسته یا ناخواسته از کف بدهد و آنها بهره‌اش را ببرند و شرارتهای ضدایرانی خود را توجیه نمایند ولی رفتار متین و منطقی مسئولان جمهوری اسلامی ایران در طول این دوره یکساله به وضوح اساس تمامی محاسبات واشنگتن را برهم زد و رفتار نامتعادل امروز ترامپ، جان بولتون، مایک پمپئو و مزدورانش در منطقه از همین بابت است که چرا فشارها به اهداف خود نرسیده و ثبات رای ایران را دچار مشکل و تردید نکرده است؟ خشم فزاینده ‌دار و دسته‌ ترامپ از این بابت است که چرا به جای اینکه در ایران شاهد بی‌ثباتی و هرج و مرج باشند، این تیم ترامپ است که مرتباً آسیب می‌بیند و به بن‌بست رسیده است؟
رمز و راز پایداری و ثبات رای نظام جمهوری اسلامی در برابر فشارها کاملاً روشن است و براساس درستی استمرار یافته است. این برای دنیای معاصر اهمیت و حساسیت خاصی دارد که آحاد ملت بزرگ ایران با حفظ یکپارچگی و وحدت کلمه و با درک سیاسی خود توانسته‌اند پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های مسئله را در شرایط کنونی کاملاً احساس کنند و با رفتار متین و منطقی خود توانسته‌اند از عقبه‌های سخت و سرنوشت‌ساز عبور نمایند و نقشه‌های شوم دشمن را نقش بر آب کنند.
پس از بارها تایید مراتب پایبندی ایران به تعهداتش توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتمام حجت درباره مسئولیت‌های تعطیل‌ناپذیر سایر طرف‌ها، اکنون به جائی رسیده‌ایم که صبر و مماشات بیشتر توجیهی ندارد و حتی ممکن است نتایج معکوسی را به بار آورد. لازم است با حفظ اصول و معیارها و در عین پایبندی به موازین جمهوری اسلامی در چارچوب مفاد برجام به تجدیدنظر در عملکرد خود بپردازیم. طبعاً هر تصمیمی که نظام در این زمینه اتخاذ کند، پیشاپیش قابل درک و توجیه است و مسئولیت عواقب آن متوجه طرف خطاکار یعنی متوجه آمریکا است و دیگرانی که با توسل به سیاست‌های دفع‌الوقت، آنها هم به تعهدات و مسئولیت‌های خود عمل نکرده و نمی‌کنند. متاسفانه طرفهای چهارگانه دیگر هم رفتار و اقدامی جبرانی – مهارکننده عواقب سیاستهای غیراصولی واشنگتن از خود بروز نداده‌اند و صرفاً با توسل به لفاظی‌های دیپلماتیک تلاش کرده‌اند زمان را بدون انجام هیچ اقدام قابل ذکری تلف کنند.
دقیقاً به همین دلیل است که بلاتصمیمی آنها آمریکای ترامپ را برای اقدامات خصمانه‌تر وسوسه کرده و آنها از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند. نباید این رفتار طرفها در برجام بدون واکنش و پاسخ بماند. ایران مطابق مفاد برجام کاملاً حق دارد در تعهدات و عملکرد خود به صورت جزئی و کلی تجدیدنظر و تصمیماتی را اتخاذ کند که منافع ملی و مصالح کشور را تامین نماید، همان چیزی که شاید امروز رئیس‌جمهور روحانی به بخش‌هائی از آن اشاره کند.
سایر اخبار این روزنامه
سرپرست سازمان تامین اجتماعی: حقوق حداقل بگیران تامین اجتماعی به حدود 2 میلیون تومان می‌رسد دادستان‌های سابق آمریکا: ترامپ باید محاکمه شود کارشناس سازمان ملل: تحریم آمریکا علیه ایران نقض حقوق بشر است دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس‌جمهور عراق: اجرای توافقات میان تهران – بغداد گامی ارزنده در مسیر توسعه شتابان روابط دو کشور است رئیس جمهور در گفت وگوی تلفنی امیر قطر: روابط ایران و قطر برادرانه، رو به توسعه و به نفع دو ملت و ملتهای منطقه است ترامپ سرباز محکوم به قتل زندانی عراقی را عفو کرد شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد؛ ابطال نتایج انتخابات شهرداری اسلامبول روزنامه نگار لبنانی: اعراب باید از خواب بیدار شوند صدور احکام اعدام و حبس طولانی‌مدت برای ده‌ها بحرینی در 14 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید شد پایبندی کامل ایران به برجام و حق اقدام متقابل دربرابر بدعهدی سازمان ملل: یمن با بدترین بحران انسانی در جهان مواجه است با حضور معاون رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت صورت گرفت رونمایی از 4 داروی ایرانی ضد سرطان و دیابت در استان البرز معاون رئیس جمهور: تولید داروهای تحریمی در دستور کار است زمان واکنش جهانگیری: مردم کشور نسبت به سرنوشت دریاچه ارومیه حساسیت ویژه‌ای دارند نایب رئیس مجلس: اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مصوبات مجلس خلاف قانون اساسی است سفر وزیر خارجه به مسکو احتمال برقراری عمره مفرده از نیمه دوم امسال رئیس جمهور حلول ماه مبارک رمضان را به سران کشورهای اسلامی تبریک گفت