با حضور معاون رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت صورت گرفت رونمایی از 4 داروی ایرانی ضد سرطان و دیابت در استان البرز

کرج – خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: طی مراسمی از دو داروی ضد سرطان بسیار مهم و گران قیمت «رگورافنیب» و «سورافنیب» و همچنین دو داروی پرکاربرد «آمپاگلیفلوزین» و «داپاگلیفلوزین»، مخصوص بیماران دیابتی رونمایی شد.
مراسم رونمایی از چهار دستاورد مهم دارویی، با حضور سورنا ستاری "معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری"، سعید نمکی" وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی" و عزیزاله شهبازی "استاندار البرز "در شهرک صنعتی اشتهارد برگزار شد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوردر مراسم رونمایی از این داروها گفت: ظرفیت بالایی در کشور در حوزه تولید داروهای بیوتکنولوژی و پیشرفته وجود دارد و استان البرز مجهزترین استان در تولید داروهای بیوتک و شیمیایی است.
سورنا ستاری با بیان اینکه استان البرز قطب تولید دارو به ویژه داروهای نوین در کشور محسوب می‌شود، گفت: جای دارد از تولید کنندگانی که در شرایط تحریم توانستند در مدت زمانی کوتاه این داروها را تولید و به بازار عرضه کنند، قدردانی نمائیم.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم درحاشیه این مراسم گفت: تبدیل سرمایه انسانی به ثروت از مهم‌ترین شاخصه هاست و سیاست ما حمایت از تولید داخل است و ما اجازه ورود داروهایی که در داخل تولید می‌شود را از خارج نخواهیم داد.
سعید نمکی افزود: درخصوص بیماری‌های سرطانی دو برنامه مد نظر داریم که یکی پیشگیری از این بیماری‌ها با تغییر شیوه زندگی است و دیگری حمایت از تولید دارو و واکسن برای درمان سرطان در داخل کشور تا بتوان خروج ارز برای این داروها را به حداقل رساند.
رئیس هیئت مدیره شرکت دارویی داکفا (شرکت دارویی باران و شرکت البرز فارمد) هم گفت: «سورافنیب» در درمان سرطان پیشرفته کبد، کلیه و «تیروئید» کاربرد دارد و تا کنون تنها در دو کشور آلمان و آمریکا به قیمت 4880 دلار (نزدیک به 68 میلیون تومان با احتساب دلار آزاد) تولید می‌شد.
کبریایی زاده در مورد تولید داروی «رگورافنیب» که یک داروی مهم در روند درمانی بیماران سرطان روده، معده و کبد است گفت: تاکنون این دارو تنها در کشور آلمان تولید شده است و جزء داروهای بسیار گران قیمت است که یک بسته 28 عددی آن در بازار جهانی به قیمت 5870 دلار (نزدیک به 82 میلیون تومان با احتساب دلار آزاد) به فروش می‌رسد.
رئیس هیئت مدیره شرکت دارویی داکفا با اشاره به برنامه‌ریزی برای صادارات به کشورهای افریقایی، آسیایی و آمریکای جنوبی، افزود: نسخه ایرانی داروی «رگورافنیب»، با کیفیتی مشابه و یا حتی بهتر از داروی آلمانی، تنها به قیمت پنج درصد نمونه خارجی قابل فروش است؛این دارو، اولین بار در سال 2012 به بازار عرضه شده است و محققان ایرانی توانسته‌اند پس از هفت سال، به تکنولوژی پیچیده تولید این دارو دست پیدا کنند.
وی تصریح کرد: سورافنیب نمونه با کیفیت این دارو نیز از این پس با قیمتی کمتر از یک دهم قیمت جهانی، در بازار ایران قابل دسترس خواهد بود؛ دو داروی فوق در دسته داروهای ضد نئوپلاسم، مهارکننده تیروزین کیناز و مهارکننده فاکتور رشد اندوتلیال عروقی جای می‌گیرند.
رئیس هیئت مدیره شرکت دارویی داکفا اضافه کرد: این دو دارو در شرکت دارویی باران تولید شده که این شرکت از سال 92 با سرمایه بالغ بر 30 میلیارد تومان راه‌اندازی و تا کنون 6 داروی ضد سرطان را وارد بازار کرده است.
کبریایی زاده ادامه داد: داروی ضد دیابت «آمپاگلیفلوزین»، نخستین داروی ضد دیابت در جهان است که نرخ مرگ و میر بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد. این دارو پیشتر تنها در انحصار آلمان و آمریکا بوده که از این پس، ایران نیز به عنوان سومین تولیدکننده این دارو در جهان شناخته می‌شود.دومین داروی ضد دیابت «داپاگلیفلوزین» نیز، یک داروی درمان دیابت شیرین نوع دو است که ایران بعد از انگلستان، موفق به تولید آن شده است.
وی در پایان گفت: قیمت این دو دارو در بازار داخلی، تنها کمتر از دو درصد نمونه خارجی آن خواهد بود. این داروها در گروه داروهای مهار‌کننده ناقل سدیم-گلوکز نوع دو دسته بندی می‌شوند و سال 2014 به بازار ارائه شده‌اند و ایران با فاصله تنها پنج سال موفق به تولید این داروهای پرکاربرد شده است.
سایر اخبار این روزنامه
سرپرست سازمان تامین اجتماعی: حقوق حداقل بگیران تامین اجتماعی به حدود 2 میلیون تومان می‌رسد دادستان‌های سابق آمریکا: ترامپ باید محاکمه شود کارشناس سازمان ملل: تحریم آمریکا علیه ایران نقض حقوق بشر است دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس‌جمهور عراق: اجرای توافقات میان تهران – بغداد گامی ارزنده در مسیر توسعه شتابان روابط دو کشور است رئیس جمهور در گفت وگوی تلفنی امیر قطر: روابط ایران و قطر برادرانه، رو به توسعه و به نفع دو ملت و ملتهای منطقه است ترامپ سرباز محکوم به قتل زندانی عراقی را عفو کرد شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد؛ ابطال نتایج انتخابات شهرداری اسلامبول روزنامه نگار لبنانی: اعراب باید از خواب بیدار شوند صدور احکام اعدام و حبس طولانی‌مدت برای ده‌ها بحرینی در 14 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید شد پایبندی کامل ایران به برجام و حق اقدام متقابل دربرابر بدعهدی سازمان ملل: یمن با بدترین بحران انسانی در جهان مواجه است با حضور معاون رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت صورت گرفت رونمایی از 4 داروی ایرانی ضد سرطان و دیابت در استان البرز معاون رئیس جمهور: تولید داروهای تحریمی در دستور کار است زمان واکنش جهانگیری: مردم کشور نسبت به سرنوشت دریاچه ارومیه حساسیت ویژه‌ای دارند نایب رئیس مجلس: اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مصوبات مجلس خلاف قانون اساسی است سفر وزیر خارجه به مسکو احتمال برقراری عمره مفرده از نیمه دوم امسال رئیس جمهور حلول ماه مبارک رمضان را به سران کشورهای اسلامی تبریک گفت