روزنامه نگار لبنانی: اعراب باید از خواب بیدار شوند

"طلال سلمان" روزنامه نگار لبنانی در مطلبی با انتقاد از عملکرد حکام عرب در برابرتوافق "سایکس- پیکو" میان فرانسه و انگلیس و نیز اعلامیه بالفور که باعث تجزیه سرزمین‌های عربی و اسلامی شد، نوشت: وقت آن رسیده است که پس از یک قرن گمراهی، اعراب از خواب بیدار شوند.
وی در این مطلب که در روزنامه رای الیوم منتشر شد، نوشت: اعراب یک قرن را در گمراهی گذراندند بدون اینکه در نقطه جدیدی از تاریخ خود قرار گیرند.فرانسه، انگلیس و مصر در سال 1916 توافق سایکس -پیکو را درباره تقسیم مستعمرات پادشاهی عثمانی در خاورمیانه امضا کردند.
انتخاب مصر بعنوان نقطه تلاقی، امری از روی تصادف نبود بلکه تلاش شد تا از این توافق خارج بماند و اینطور عنوان شود که صحرای نیل که در آن زمان در اشغال بریتانیا بود خارج از مرزبندی سرزمین‌های عربی است.
پس از گذشت سه سال از این توافق، بریتانیا و فرانسه سرزمین‌های مشرق عربی را که میان خود تقسیم کرده بودند، تجزیه کردند در آن زمان از سرزمین سوریه اراضی کرانه شرقی رود اردن برای اینکه امارت شاهزاده «عبدالله بن الشریف حسین» امیر مکه بعنوان یک دولت مستقل از عثمانی در آن برپا شود، جدا شد.


منطقه جبل لبنان نیز در آن زمان جز متصرفات پادشاهی عثمانی بود که نماینده خود را به شرط آنکه ارمنی باشد به آن می‌فرستاد. این منطقه پس از عثمانی‌ها به ولایت‌های بیروت، طرابلس، جنوب و البقاع تبدیل شدند (به جز مناطق الهرمل، شمسطار که در داخل تصرفات عثمانی باقی ماندند به این دلیل که اهالی آن از مهاجران مناطق کسروان و جبیل که در آن زمان تحت کنترل عثمانی قرار داشت، بودند.)
در سوریه نیز فرانسه تلاش کرد تا آن را به چهار دولت تقسیم کند اما وحدت ملت سوریه این طرح را ناکام کرد. طرحی که سعی داشت سوریه را براساس دیدگاه فرقه‌ای و طایفه‌ای تجزیه کند.
پس از اینها «لرد بالفور» وزیرخارجه انگلیس به تئودور هرتزل موسس رژیم صهیونیستی پیشنهاد کرد تا این رژیم را در سرزمین فلسطین بنا کند.
حکام عرب به صورت بدیهی از مضمون اعلامیه بالفور آگاه بودند بخصوص پس از انقلاب بلشویک‌ها در روسیه که مجموعه‌ای از اسناد و صورت جلسه‌ها درباره این اعلامیه را منتشر کردند که طبق آنها افشا شد که وزیرخارجه انگلیس برپایی رژیم صهیونیستی را در سرزمین فلسطینی به هرتزل وعده داده بود.اما حکام عرب کوتاه بین‌تر از این بودند که عواقب آن را درک کنند و حتی خود آنها در دام این دسیسه افتادند، در آن زمان یهودیان به دلیل حوادث جنگ جهانی دوم مورد توجه جامعه بین‌المللی بوده و پروژه آنها برای برپایی رژیم اسرائیل در سرزمین فلسطین مورد تایید بود.
بنابراین رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی تشکیل و نیروهای نظامی آن از نظر تعداد و تجهیزات از ارتش‌های کشورهای عربی مانند مصر، سوریه، لبنان، عراق، اردن عظیم‌تر بود.این رژیم شروع به تجاوز و اشغال بیشتر اراضی فلسطینی و آواره ساختن مردم آن کرد و خانواده‌های فلسطینی به کشورهای مجاور لبنان، سوریه، اردن پناه بردند. اردن پس از شکست 1967 به مملکت اردن هاشمی تبدیل شد و عبدالله بن الشریف حسین پس از گذشت سه سال از شکست فلسطین، در مسجدالاقصی در قدس ترور شد و کودتای نظامی در سوریه به بهانه شکست 1967 ادامه یافت و در مصر نیز نظامیان علیه فاروق اول از نوادگان محمد علی پاشا که او و خاندانش 150 سال در مصر حکومت کردند، انقلاب کردند.
سایر اخبار این روزنامه
سرپرست سازمان تامین اجتماعی: حقوق حداقل بگیران تامین اجتماعی به حدود 2 میلیون تومان می‌رسد دادستان‌های سابق آمریکا: ترامپ باید محاکمه شود کارشناس سازمان ملل: تحریم آمریکا علیه ایران نقض حقوق بشر است دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس‌جمهور عراق: اجرای توافقات میان تهران – بغداد گامی ارزنده در مسیر توسعه شتابان روابط دو کشور است رئیس جمهور در گفت وگوی تلفنی امیر قطر: روابط ایران و قطر برادرانه، رو به توسعه و به نفع دو ملت و ملتهای منطقه است ترامپ سرباز محکوم به قتل زندانی عراقی را عفو کرد شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد؛ ابطال نتایج انتخابات شهرداری اسلامبول روزنامه نگار لبنانی: اعراب باید از خواب بیدار شوند صدور احکام اعدام و حبس طولانی‌مدت برای ده‌ها بحرینی در 14 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید شد پایبندی کامل ایران به برجام و حق اقدام متقابل دربرابر بدعهدی سازمان ملل: یمن با بدترین بحران انسانی در جهان مواجه است با حضور معاون رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت صورت گرفت رونمایی از 4 داروی ایرانی ضد سرطان و دیابت در استان البرز معاون رئیس جمهور: تولید داروهای تحریمی در دستور کار است زمان واکنش جهانگیری: مردم کشور نسبت به سرنوشت دریاچه ارومیه حساسیت ویژه‌ای دارند نایب رئیس مجلس: اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مصوبات مجلس خلاف قانون اساسی است سفر وزیر خارجه به مسکو احتمال برقراری عمره مفرده از نیمه دوم امسال رئیس جمهور حلول ماه مبارک رمضان را به سران کشورهای اسلامی تبریک گفت