شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد؛ ابطال نتایج انتخابات شهرداری اسلامبول

شورای عالی انتخابات ترکیه نتایج انتخابات شهرداری کلانشهر اسلامبول را که به پیروزی حزب مخالف دولت این کشور منجر شده بود، باطل اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری آناتولی و شبکه خبری سی.ان.ان ترکیه، شورای عالی انتخابات ترکیه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که "آرا در اسلامبول را باطل اعلام می‌کنیم و انتخابات در این شهر دوباره برگزار خواهد شد."
شورای عالی انتخابات ترکیه به درخواست حزب حاکم عدالت و توسعه که مدعی تخلفات عدیده در جریان رای گیری در شهر اسلامبول بود، نتیجه بررسی شکایت خود را اعلام کرد.
در انتخابات 11 فروردین ماه 1398 اکرم امام اوغلو نامزد حزب جمهوری خواه خلق ترکیه که رقیب بینالی یلدریم رئیس مجلس و نخست‌وزیر سابق ترکیه از حزب حاکم عدالت و توسعه بود، با وجود اعتراضات به نتیجه نزدیک رقابت، پس از 25 سال برنده انتخابات اعلام شد.


پس از برگزاری انتخابات و درحالی که نامزد حزب جمهوری خواه با 29 هزار رای پیشتاز بود، حزب عدالت و توسعه خواستار بازشماری آرای انتخابات شد و به‌رغم کاهش فاصله رای دو نامزد به 13 هزار رای و اعلام وجود تخلف انتخاباتی، امام اوغلو شهردار اسلامبول معرفی شد.
پس از معرفی اکرم امام اوغلو از حزب جمهوری خواه خلق ترکیه به عنوان شهردار منتخب، حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان و حزب حرکت ملی با ادعای تخلفات در جریان انتخابات و تاثیر آن بر نتیجه آرا خواستار ابطال انتخابات شدند.
نوزدهمین دوره انتخابات محلی ترکیه که در جریان آن شهرداران، شوراهای شهر و روسای مناطق به مدت 5 سال انتخاب شدند، در روز 11 فروردین ماه و با مشارکت 84 درصدی مردم ترکیه برگزار شد.
هر چند که ائتلاف جمهور متشکل از دو حزب عدالت و توسعه و حرکت ملی توانست حدود 51.7 درصد از مجموع آرا را در ترکیه به دست آورد، اما نتیجه را در شهرهای آنکارا، اسلامبول، ازمیر و آنتالیا به رقیب خود یعنی حزب جمهوری خواه خلق ترکیه واگذار کرد.
درحال حاضر 49 شهرداری از 81 شهرداری ترکیه در کنترل حزب حاکم عدالت و توسعه قرار دارد.
اپوزیسیون ترکیه انتخابات مجدد در اسلامبول را تحریم نمی‌کند
در این میان حزب اپوزیسیون مردم جمهوری خواه ترکیه اعلام کرد که برگزاری مجدد انتخابات شهرداری‌ها در اسلامبول را هرگز تحریم نمی‌کند.
نامزد این حزب اپوزیسیون ترکیه که پیروز انتخابات شهرداری‌ها اسلامبول شده، گفت: برگزاری مجدد انتخابات ضربه شدیدی بر پیکره دموکراسی ترکیه وارد می‌کند.
در همین حال به نقل از روسیا الیوم، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: تصمیم کمیسیون عالی انتخابات برای برگزاری مجدد انتخابات شهرداری‌ها در اسلامبول گام مهم و بهترین اقدام جهت تقویت دموکراسی در کشور است. وی افزود: اطمینان داریم که انتخابات اولی دستکاری شده و قانونی بر آن حکمفرما نبوده است، ما نمی‌توانیم نقض‌های آشکار صورت گرفته در انتخابات اسلامبول را نادیده بگیریم.
کمیسیون عالی انتخابات ترکیه روز گذشته تصمیم به لغو نتایج آرای انتخابات در اسلامبول گرفت که طی آن بنعالی ییلدریم، نامزد حزب حاکم "عدالت و توسعه" و نخست‌وزیر سابق از رقیب خود اکرم امام‌اوغلو از حزب مردم جمهوری خواه، بزرگترین گروه اپوزیسیون ترکیه شکست خورد و برگزاری مجدد این انتخابات در 2 تیر بنا به درخواست حزب عدالت و توسعه را صادر کرد.
در همین حال چندین حزب کوچک در ترکیه اعلام آمادگی کردند تا از نامزد اپوزیسیون اصلی ترکیه در انتخابات شهرداری اسلامبول حمایت کنند.
حزب سعادت ترکیه که نجدت گوکچینار به نمایندگی از آن در انتخابات ماه مارس بیش از 100 هزار رای به دست آورد، روز گذشته جلسه اضطراری تشکیل داد. گوکچینار به کانال 5 تلویزیون ترکیه گفت: آماده کناره‌گیری به نفع امام اوغلو هستم و منتظر تصمیم حزبم می‌مانم.
حزب دموکراتیک چپ ترکیه که بیش از 30 هزار رای در انتخابات باطل شده به دست آورده بود، در اعتراض به تصمیم هیات عالی انتخابات ترکیه در پیامی توییتری اعلام کرد: در مواجهه با اقدامات غیر قانونی این نهاد هر آنچه لازم باشد انجام می‌دهیم.
در همین حال رجب طیب اردوغان به خبرنگاران گفت بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر سابق ترکیه دوباره نامزد حزب حاکم برای انتخابات شهرداری اسلامبول خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
سرپرست سازمان تامین اجتماعی: حقوق حداقل بگیران تامین اجتماعی به حدود 2 میلیون تومان می‌رسد دادستان‌های سابق آمریکا: ترامپ باید محاکمه شود کارشناس سازمان ملل: تحریم آمریکا علیه ایران نقض حقوق بشر است دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس‌جمهور عراق: اجرای توافقات میان تهران – بغداد گامی ارزنده در مسیر توسعه شتابان روابط دو کشور است رئیس جمهور در گفت وگوی تلفنی امیر قطر: روابط ایران و قطر برادرانه، رو به توسعه و به نفع دو ملت و ملتهای منطقه است ترامپ سرباز محکوم به قتل زندانی عراقی را عفو کرد شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد؛ ابطال نتایج انتخابات شهرداری اسلامبول روزنامه نگار لبنانی: اعراب باید از خواب بیدار شوند صدور احکام اعدام و حبس طولانی‌مدت برای ده‌ها بحرینی در 14 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید شد پایبندی کامل ایران به برجام و حق اقدام متقابل دربرابر بدعهدی سازمان ملل: یمن با بدترین بحران انسانی در جهان مواجه است با حضور معاون رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت صورت گرفت رونمایی از 4 داروی ایرانی ضد سرطان و دیابت در استان البرز معاون رئیس جمهور: تولید داروهای تحریمی در دستور کار است زمان واکنش جهانگیری: مردم کشور نسبت به سرنوشت دریاچه ارومیه حساسیت ویژه‌ای دارند نایب رئیس مجلس: اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مصوبات مجلس خلاف قانون اساسی است سفر وزیر خارجه به مسکو احتمال برقراری عمره مفرده از نیمه دوم امسال رئیس جمهور حلول ماه مبارک رمضان را به سران کشورهای اسلامی تبریک گفت