ترامپ سرباز محکوم به قتل زندانی عراقی را عفو کرد

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با امضای یک دستور اجرایی، ستوان یکم سابق ارتش آمریکا را که به قتل یک زندانی عراقی محکوم شده بود، عفو کرد.
به گزارش روز سه شنبه تارنمای هیل، کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای تصمیم ترامپ در عفو کامل «مایکل بِهِنا» سرباز سابق آمریکایی را اعلام کرد. بِهِنا در سال 1388 به 15 سال حبس به دلیل تیراندازی و قتل «علی منصور محمد» زندانی عراقی محکوم شد.
دستور عفو این سرباز به دنبال درخواست‌های مکرر دادستان اوکلاهاما از ترامپ برای عفو وی صادر شد.
کاخ سفید روز دوشنبه در بیانیه‌ای که به مناسبت دستور اجرایی ترامپ منتشر کرده آورده است: پرونده بهنا مورد حمایت گسترده ارتش، مقامات منتخب اوکلاهاما و مردم بوده است.


در این بیانیه آمده است: بیش از 24 نفر از ژنرال‌ها و دریاسالاران و شماری از مقام‌های اوکلاهاما حمایت خود را از این سرباز آمریکایی ابراز کرده‌اند. به دلیل چنین حقایقی، بهنا کاملا مستحق دریافت دستور اجرایی عفو کامل است.
دادستان‌ها در زمان محاکمه این سرباز آمریکایی چنین استدلال کردند که وی زندانی عراقی را که گفته می‌شود عامل القاعده بوده در سال 1387به تلافی حمله بمب‌های کنارجاده‌ای در یک منطقه صحرایی به قتل رسانده است. پیش‌تر دستور آزادی منصور صادر شده بود زیرا شواهد کافی برای ارتباط او با گروه تروریستی القاعده وجود نداشت.
گفته می‌شود هنگامی که منصور قصد داشت به کشورش بازگردد، سرباز آمریکایی که تلاش می‌کرد از او درباره حملات بمب‌های کنار جاده‌ای سوال کند، به سمت او تیراندازی کرد و وی را کشت.
هیل نوشت: بهنا در سال 1393 مشمول عفو مشروط شد و مقرر گردید تا سال 1403 در عفو مشروط باقی بماند. «مایک هانتر» دادستان اوکلاهاما به تازگی از دولت ترامپ خواسته بود او را عفو کند. هانتر در نامه‌ای به «ویلیام بار» دادستان کل در آوریل (فروردین) گذشته گفت، این سرباز آمریکایی به دلیل دستورات قضایی ناعادلانه و به دلیل این که دادستان‌ها شاهدی برای تقویت دفاعیات او ارائه ندادند محکوم شد.
هانتر درفوریه 2018 نیز خواستار عفو این سرباز سابق آمریکایی شده بود.
دادستان اوکلاهاما عصر دوشنبه ضمن استقبال از تصمیم ترامپ برای عفو کامل بهنا مدعی شد که این سرباز آمریکایی با افتخار و فداکاری به کشورش خدمت کرده، به اشتباهات خود نیز اذعان کرده و از آنها درس عبرت گرفته است و از این رو شایستگی آن را دارد که تا آخر عمر خود بدون این که زیر سایه چنین حکمی باشد، زندگی کند.
سایر اخبار این روزنامه
سرپرست سازمان تامین اجتماعی: حقوق حداقل بگیران تامین اجتماعی به حدود 2 میلیون تومان می‌رسد دادستان‌های سابق آمریکا: ترامپ باید محاکمه شود کارشناس سازمان ملل: تحریم آمریکا علیه ایران نقض حقوق بشر است دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس‌جمهور عراق: اجرای توافقات میان تهران – بغداد گامی ارزنده در مسیر توسعه شتابان روابط دو کشور است رئیس جمهور در گفت وگوی تلفنی امیر قطر: روابط ایران و قطر برادرانه، رو به توسعه و به نفع دو ملت و ملتهای منطقه است ترامپ سرباز محکوم به قتل زندانی عراقی را عفو کرد شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد؛ ابطال نتایج انتخابات شهرداری اسلامبول روزنامه نگار لبنانی: اعراب باید از خواب بیدار شوند صدور احکام اعدام و حبس طولانی‌مدت برای ده‌ها بحرینی در 14 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید شد پایبندی کامل ایران به برجام و حق اقدام متقابل دربرابر بدعهدی سازمان ملل: یمن با بدترین بحران انسانی در جهان مواجه است با حضور معاون رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت صورت گرفت رونمایی از 4 داروی ایرانی ضد سرطان و دیابت در استان البرز معاون رئیس جمهور: تولید داروهای تحریمی در دستور کار است زمان واکنش جهانگیری: مردم کشور نسبت به سرنوشت دریاچه ارومیه حساسیت ویژه‌ای دارند نایب رئیس مجلس: اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مصوبات مجلس خلاف قانون اساسی است سفر وزیر خارجه به مسکو احتمال برقراری عمره مفرده از نیمه دوم امسال رئیس جمهور حلول ماه مبارک رمضان را به سران کشورهای اسلامی تبریک گفت