طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی در مجلس به شور گذاشته شد قانون در برابر تخریبگران میراث

گروه ایرانشهر: نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح روز گذشته مجلس و در ادامه بررسی جزئیات طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی، چندین ماده قانونی از جمله مکلف شدن شهرداری‌ها به قلع‌وقمع ساخت‌وسازها در حریم آثار تاریخی، شورای ملزم شدن برنامه‌ریزی استان‌ها به تامین اعتبار افزایش سطح کیفی زندگی در بافت‌های تاریخی، تسهیل در آزادسازی حریم آثار تاریخی، مکلف شدن بانک‌ها به پذیرش سند بناهای ثبت‌ ملی شده به عنوان وثیقه برای ارائه تسهیلات، مکلف شدن دولت به تدابیر و اقدامات لازم برای بیمه بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و... را به تصویب رساندند.
بعد از آبان ماه سال 97 و بالا گرفتن موج اعتراضات میراث دوستان به ساخت‌و‌سازها در حریم کاخ ثبت جهانی شده گلستان و باز شدن دوباره این پرونده طول و دراز که سر نخش به سال‌های قبل باز می‌گردد، پیگیری پرونده حفاظت از بناهای تاریخی آغاز شد. پرونده‌ای که سبب شد تا مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی برای آرامش خاطر میراث‌دوستان درباره پیگیری‌های صورت گرفته به منظور جلوگیری از ادامه ساخت‌وسازها اقدامات به عمل آمده را در فضای مجازی به اشتراک بگذارد. ۱۳ آبان ۹۷ که مونسان در توئیتر نوشت: «قاطعانه اعلام می‌کنم هرگونه اقدامی در محدوده عرصه، حریم و حریم منظری اثر جهانی کاخ گلستان و پهنه بازار نباید بدون رعایت ضوابط ملی و جهانی این اثر انجام شود.» به دنبال آن فقط چند روز به پایان سال گذشته مانده بود که خبر رسید در نامه‌ای از سوی معاونت حقوقی سازمان میراث فرهنگی درخصوص تخلفات صورت گرفته در پرونده ساخت‌و‌ساز در عرصه کاخ گلستان، مدیرکل و معاون میراث فرهنگی وقت اداره میراث فرهنگی استان تهران، مدیرکل وقت دفتر حفظ، احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی همچنین اعضای وقت شورای فنی تهران راهی دفتر رسیدگی به تخلفات اداری سازمان میراث فرهنگی شوند و از خود دفاع کنند. کمی بعد علی‌رغم تکذیب و رد شایعات مبنی بر دستکاری ضوابط برای افزایش ارتفاع ساخت‌وساز در عرصه کاخ گلستان از سوی میراث در حمایت از شورای فنی تهران، مونسان اعضایی از شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران که در سال ۹۵ مجوز ساخت‌وساز را در حریم کاخ جهانی گلستان داده‌اند، تغییر داد. با وجود این اقدامات از سوی ریاست سازمان میراث اما در فروردین ماه سال جاری، کمیسیون اصل 90 مجلس بر عملکرد سازمان میراث فرهنگی بر نگهداری از بناهای تاریخی انتقاد کرد. در بخشی از گزارشی که این کمیسیون در صحن قرائت کرد نظرات وزارت اطلاعات در مورد علل تخریب میراث فرهنگی و آثار باستانی و تبعات سو ناشی از آن اخذ شده است. در این بخش آمده است: روند تخریب و آسیب‌رسانی آثار تاریخی در استان‌های مختلف به دلیل عدم پیوست‌های فرهنگی و تاریخی در اقدامات عمرانی و فنی و اجرایی کشور و نیز عدم اهتمام کافی در حفظ مواریث تاریخی و فرهنگی در میان برخی از مسئولان، علاوه بر افزایش نگرانی دلسوزان و دوستداران نظام باعث بهره‌برداری مخالفان داخل و خارج کشور شده است که «کارآمدی نظام» را در صیانت از میراث فرهنگی خود، هدف قرار داده‌اند. به دنبال ابلاغ این گزارش، مجلس با ارائه طرح حمایتی در صدد احیاء و حفاظت از بافت‌های تاریخی پرداخت. این طرح صبح روز گذشته در مجلس به شور گذاشته شد و چندین ماده قانونی از جمله مکلف شدن شهرداری‌ها به قلع‌وقمع ساخت‌وسازها در حریم آثار تاریخی، شورای ملزم شدن برنامه‌ریزی استان‌ها به تامین اعتبار افزایش سطح کیفی زندگی در بافت‌های تاریخی، تسهیل در آزادسازی حریم آثار تاریخی، مکلف شدن بانک‌ها به پذیرش سند بناهای ثبت‌ ملی شده به عنوان وثیقه برای ارائه تسهیلات، مکلف شدن دولت به تدابیر و اقدامات لازم برای بیمه بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و... به تصویب نمایندگان مجلس رسید.
به گزارش صدای میراث، مجلس همچنین در ماده ۸ طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی مصوب کرد: «در مواردی که حریم بناها و محدوده بافت‌های تاریخی – فرهنگی موضوع این قانون در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری موضوع «قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری» مصوب ۱۲/۱۰/۱۳۸۹ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن قرار داشته باشد، به نسبت سهم مساحت این بناها و بافت‌ها از کل مساحت بافت‌های فرسوده، اعتبارات، تسهیلات و امتیازات موضوع قانون مذکور با رعایت ضوابط حفاظت از بافت‌های تاریخی – فرهنگی به حریم بناها و محدوده بافت‌های تاریخی – فرهنگی نیز اختصاص می‌یابد.» بانک مرکزی نیز از طریق بانک‌های عامل موظف شده است به نسبت مذکور در ماده ۸ این قانون، تسهیلات بانکی موضوع ماده (۱۵) «قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری» را به امر احیاء و حفاظت بناها و بافت‌های تاریخی – فرهنگی اختصاص دهد.
براساس ماده ۹ طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی، شوراهای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها نیز ملزم شده‌اند که از محل اعتبار توزیعی از سهم دستگاه‌های اجرایی با اولویت طرح‌ها، اقدام به ایجاد اماکن و مراکز خدماتی به منظور افزایش سطح کیفی زندگی در بافت‌های تاریخی برای ساکنین این بافت‌ها شده‌اند.


نمایندگان مجلس همچنین در ماده ۱۱ طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی شهرداری‌ها را مکلف به قلع‌و‌قمع ساخت‌وسازهای فاقد پروانه ساخت‌وساز یا تخلفات مرتبط با ارتفاع و هرگونه ساخت‌وساز مغایر با موازین میراث‌فرهنگی در حریم بافت‌ها و بناهای تاریخی کشور شدند. ماده ۱۱ که به قلع‌و‌قمع ساخت‌وسازهای متخلفانه در حریم آثار تاریخی تاکید داشت اما با مخالفت جدی چند نماینده مواجه شد. غلامرضا کاتب از جمله مخالفانی بود که تصویب ماده ۱۱ از طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌ها تاریخی – فرهنگی کشور را به معنای بستن دست شهرداری‌ها و شوراهای شهر و کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ اعلام کرد و درخواست حذف ماده ۱۱ را مطرح کرد. در برابر این مخالفت‌ها اما محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور که به نمایندگی از دولت در صحن علنی مجلس حاضر شده بود، گفت: اگر وضعیت بافت‌های تاریخی شهرها و روستاها را از نزدیک مشاهده کنید آن وقت خواهید دید چه اتفاقی برای بافت‌های تاریخی کشور افتاده است. هیچ بافت سالمی باقی نمانده است. چون عادت کرده‌اند که در بافت‌های تاریخی تخلف کنند و بعد هم به ماده ۱۰۰ بروند و جریمه پرداخت کنند. با توضیحات موافق و مخالف ماده ۱۱ نیز به رای نمایندگان گذاشته شد و با تصویب مجلس، شهرداری‌ها مکلف به قلع‌و‌قمع ساخت‌وسازهای غیرمجاز و بدون رعایت موازین میراث‌فرهنگی در بافت‌های تاریخی و حریم بناهای تاریخی شدند.
ماده ۱۲ طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی کشور نیز که سازمان میراث‌فرهنگی را مکلف می‌کرد در همکاری با وزارت راه‌وشهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ظرف مدت یک سال پس از تصویب قانون، تدابیر لازم برای تدوین اقدامات قانون نظام مهندسی در حوزه تخصصی و مرمت و احیای بافت‌ها و بناهای تاریخی را تدوین کند، به دلیل تکراری بودن این ماده و با قانون پیشین تصویب شده در سازمان برنامه و بودجه کشور حذف شد. ماده ۱۳ از طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی کشور نیز یکی دیگر از مواد طرح فوریتی نمایندگان مجلس بود که جزئیات آن بررسی و به تصویب نمایندگان رسید. براساس این مصوبه، دولت مکلف است تدابیر و اقدامات جبرانی محدودیت‌های اعمال شده طرح‌های توسعه و عمرانی در محدوده بافت‌های تاریخی – فرهنگی را پیش‌بینی کند. با نظر دولت، کمیسیون فرهنگی مجلس و رای نمایندگان ماده ۱۳ نیز که مستقیم موضوع آزادسازی حریم آثار تاریخی و رفع معارض از آثار تاریخی را در نظر دارد به تصویب نمایندگان مجلس رسید. همچنین نمایندگان در ماده ۱۸ این طرح، دولت را مکلف کردند تدابیر و اقدامات لازم برای بیمه بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌‌ربط انجام دهد.
سایر اخبار این روزنامه
معاون اول رئیس‌جمهوری: سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز با سرعت راه‌اندازی و تکمیل شوند محمدرضا ستاری هنر ممکن‏کردن ناممکن‌ها یک سال پس از خروج آمریکا از برجام رقم می‌خورد نخستین پاسخ برجامی ایران به بدعهدی‌ها روند الکترونیکی شدن انتخابات بررسی شد چالش‌های الکترونیکی شدن انتخابات «ابتکار» از جلسه غیرعلنی مجلس درباره تحرکات امنیتی اخیر آمریکا در منطقه گزارش می‌دهد طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی در مجلس به شور گذاشته شد قانون در برابر تخریبگران میراث آموزش و پرورش به دنبال متخلفان پخش آهنگ خواننده زیرزمینی در چند مدرسه می‌گردد واسه همه پیگیری‌هاتون مرسی! آیا در رده «مشاغل سخت ‌و زیان‌آور» بودن خبرنگاری به نفع خبرنگاران است؟ هیاهو برای هیچ نامه رئیس‌جمهوری به سران انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ظریف پیش از عزیمت به مسکو: ادامه حضور ایران در برجام به رفتار اروپایی‌ها بستگی دارد نامه رئیس‌جمهوری به سران انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه رئیس قوه قضائیه ماموریت داد تهیه لایحه جامع احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی بقاء مشروط در برجام ناوِ یو.اس.اس بولتون در نزدیکی نبرد!