«ابتکار» از جلسه غیرعلنی مجلس درباره تحرکات امنیتی اخیر آمریکا در منطقه گزارش می‌دهد

ما شروع کننده جنگ نخواهیم بود
معصومه معظمی
تحرکات امنیتی اخیر منطقه تا حدی از اهمیت برخوردار است که باعث شد روز گذشته یک بار دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی زمانی از وقت جلسه را به صورت غیرعلنی به این موضوع اختصاص دهند. به دنبال خط و نشان کشیدن‌های ایالات متحده آمریکا برای جمهوری اسلامی و اعمال فشارهای اقتصادی بیشتر بر مردم و تشدید تحریم ها، کار به جایی رسیده است که بعد از قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی، وقتی که مجلس ایران هم در اقدامی متقابل نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به «سنتکام» را به عنوان گروه تروریستی معرفی کرد، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا تهدید کرد که ایالات متحده یک نیروی تهاجمی برای خاورمیانه و به منظور ارسال پیام واضح به ایران اعزام کرده است که هرگونه حمله به منافع ایالات متحده و یا متحدانش را با «نیروی ضربتی» مواجه کند. ادعایی که پس از واکنش مقامات ایرانی، گفت که آمریکا قصد جنگ نظامی با ایران را ندارد ولی آماده است. اظهاراتی که از طرف کارشناسان نظامی و اعضای کمیسیون امنیت ملی ما به یک جنگ روانی و بلوف سیاسی تعبیر شده است چرا که آمریکا از جنگ نظامی با ایران هراس دارد.
روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه غیرعلنی خود موضوع اقدامات متقابل ایران همزمان با مصادف شدن با زمان خروج سال گذشته آمریکا از برجام و تحرکات امنیتی اخیر در منطقه را مورد بررسی قرار دادند. پس از اینکه جان بولتون روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا در واکنش به رفتارهای ایران، در حال استقرار ناوگروه «یواس‌اس آبراهام لینکلن» و شماری بمب‌افکن در منطقه تحت نظارت «سنتکام» (فرماندهی مرکزی آمریکا) است نمایندگان مجلس نیز ابعاد این موضوع را در جلسه غیرعلنی مورد ارزیابی قرار دارند و احتمالات جنگ نظامی را بررسی کردند. بولتون در بیانیه اخیر خود عنوان کرده است که ایالات متحده آمریکا این تصمیم را در پی برخی نشانه‌ها، تحرکات و هشدارها گرفته است‌ هر‌چند که پس از واکنش مقامات ایرانی به تناقض‌گویی افتاده و تاکید کرد: «ما در پی جنگ با ایران نیستیم اما کاملا آماده‌ایم تا هر‌گونه حمله از سوی «عوامل» ایران به ویژه سپاه پاسداران یا دیگر نیروهای نظامی وابسته به ایران را پاسخ دهیم.»


بیماری مزمن جان بولتون برای جنگ‌افروزی
پیش از این محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتر خود اعلام کرده بود: «امروز جهان در حال آگاهی یافتن از بیماری مزمن جان بولتون برای جنگ‌افروزی است‌ ولی ایرانی‌ها به خواندن پرونده ده هزار کلمه‌ای وی در نیویورک تایمز نیاز ندارند تا در‌این‌باره متقاعد شوند. ما پیش از این شاهد همدستی وی با یک فرقه تروریستی و همدستی وی با تیم ب در هجمه به مردم ایران با تروریسم اقتصادی بوده‌ایم.» البته وندی شرمن، معاون وزیر خارجه اسبق آمریکا و نماینده این کشور در مذاکرات هسته‌ای منجر به برجام هم در واکنش به اظهارات بولتون در پیام توئیتری نوشت: «حقیقت دارد، جان بولتون ما را به جنگ با ایران و ونزوئلا سوق می‌دهد؟ هیچگاه جنگی را ندیده‌ام که وی خواستار آغاز آن نباشد. دونالد ترامپ کجاست؟»
تهدیدات آمریکا جنگ روانی علیه ایران است
البته این اولین بار نیست که ناوهواپیمابر آمریکا به منطقه خاورمیانه می‌‏آید، ولی همزمان شدن حضور این بار آن با زمان تشدید تنش‏‌های واشنگتن- تهران، از سوی برخی کارشناسان ابزار فشار برای اعمال جنگ روانی علیه ایران اعلام شده است. علاءالدین بروجردی، عضو باسابقه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در‌این‌باره به «ابتکار» گفت: ‌حضور ناوهای دوربرد در خلیج فارس چیز جدیدی نیست و آنها همیشه در حال رفت و آمد بوده‌اند و پدیده جدیدی نیست‌ هر‌چند که اگر بخواهند اشتباهی انجام دهند دیگر زمان و مکان نمی‌شناسد و بدانند همه واحدهای شناور آنها در تیررس مستقیم نیروهای ما قرار دارند.» مرتضی صفاری نطنزی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در تایید این موضوع به «ابتکار» گفت: «بر اساس ارزیابی کارشناسان نظامی ما جابه‌جایی ناوهای آمریکایی در منطقه آرایش نظامی و جنگی ندارند. این جابه‌جایی‌ها معمولا در طی سال انجام می‌شده و چیز جدید و نگران کننده‌ای نیست.»
جان بولتون بلوف زده و ناو هواپیمابر 21 روز پیش وارد دریای مدیترانه شده است
کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی کشورمان در‌این‌باره بیان کرد که مشاور امنیت ملی دولت آمریکا فاقد درک نظامی و امنیتی بوده و بیشتر به دنبال خودنمایی است. نکته قابل توجه اظهارات خسروی اشاره به حضور ناو هواپیمابر مورد ادعای جان بولتون در منطقه است. او گفت: «براساس رصد دقیق نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن 21 روز قبل وارد دریای مدیترانه شده است و بیانیه بولتون استفاده ناشیانه از یک رویداد سوخته برای جنگ روانی است.»
همچنین محمد‌جواد ظریف در مصاحبه‌ اخیرش با یکی از رسانه‌های انگلیسی گفته بود با آنکه تصور نمی‌کند جنگ میان ایران و آمریکا قریب‌الوقوع باشد، اما اتفاقات تصادفی ممکن است به درگیری نظامی تبدیل شوند.
وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با روزنامه ایندیپندنت درباره منظورش از این اتفاقات تصادفی به تنش‌های احتمالی بر سر عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز اشاره کرد. او همچنین دستگیری چند سرباز آمریکایی در سال‌ ۲۰۱۶ در آب‌های خلیج فارس را یکی دیگر از اتفاقاتی دانست که بروز موارد مشابه با آن می‌تواند به درگیری منجر شود.
آرایش دشمن در منطقه، آرایش نظامی نیست
مرتضی صفاری نطنزی، رئیس کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این نکته که «آرایش دشمن آرایش نظامی و جنگی نیست و ایالات متحده بیشتر دنبال جنگ روانی با ما است»، به «ابتکار» گفت: «در صورتی که شرایط خیلی بغرنج بشود هر احتمالی وجود دارد و ممکن است هر اتفاقی بیفتد که دست یک یا دو کشور نخواهد بود. در صورتی که جنگی محقق شود کشورهای زیادی درگیر خواهند شد.» نماینده مردم نطنز افزود: «وقتی وضعیت عادی نیست نمی‌توان با قطعیت درباره شرایط حرفی زد و با قاطعیت گفت که جنگ رخ می‌دهد یا نمی‌دهد. در این وضعیت هر اتفاقی محتمل است و نباید احتمال جنگ نظامی را صفر گرفت. ولی علائمی که از طرف آمریکایی‌ها مشاهده می‌شود به گفته کارشناسان نظامی آرایش جنگی و نظامی نیست.» او در پاسخ به این موضوع که رهبری در سخنان اخیرشان تاکید کردند که آرایش دشمن آرایش جنگی است، تصریح کرد: «با فشارهایی که آمریکا بر ما وارد کرده است، وارد جنگ تمام عیاری شده‌ایم که الزاما این جنگ، جنگ نظامی نیست بلکه جنگ اقتصادی است که فشارش از هر جنگی بر ایران بیشتر است و ما با گوشت و استخوان‌مان این فشار را حس می‌کنیم.»
آمریکا جرئت جنگ نظامی با ایران را ندارد
برخلاف اظهارات نطنزی، علاءالدین بروجردی، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر این عقیده است که آمریکا جرئت ورود به جنگ نظامی با ایران را ندارد. رئیس چند دوره کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در سال‌های گذشته در واکنش به ادعای اخیر جان بولتون، به «ابتکار» گفت: «ما به یاوه‌گویی‌های بولتون و دیگر مقامات آمریکایی عادت کرده‌ایم. ناو هواپیمابر آمریکا سال‌ها است در منطقه حضور دارد و اتفاقا آمریکایی‌‌ها برای ورود به خلیج فارس با نیروهای سپاه پاسداران هماهنگ می‌کنند و اجازه می‌گیرند. ما قدرت مسلط منطقه هستیم و بعید است آمریکا جرئت انجام اشتباه حمله نظامی به ایران را داشته باشد، چون به شدت منافع آمریکا در منطقه دچار آسیب جدی می‌شود.»
ادبیات تیم تندروی آمریکا فاقد ارزش است
نماینده مردم بروجرد در مجلس با اشاره به ادبیات جنگ‌طلبانه دولت آمریکا ادامه داد: «این ادبیات تیم تندروی ترامپ از ابتدا به همین شکل بوده است و فاقد هرگونه ارزشی است. آمریکایی‌ها در سال 2006 با حمله به حزب‌الله و لبنان با هدف بستن پرونده حزب‌الله قدرت جمهوری اسلامی را آزمودند. در تمام تحولات بعدی که به غزه حمله کردند و 5 جنگ اتفاق افتاد 2 روز بیشتر نتوانستند مقاومت کنند. آنها قدرت جمهوری اسلامی را سنجیدند و بعید است دیگر مرتکب چنین خطایی شوند چون به شدت منافع آنها در منطقه دچار آسیب می‌شود.»
به فرض فشار نظامی، ما شروع کننده جنگ نخواهیم بود
نطنزی، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه «اقدامات آمریکایی‌ها ناشی از جنگ روانی است»، افزود: «آمریکایی‌ها کار سیاسی می‌کنند و دنبال اقدامات روانی هستند. به عنوان یک کار نظامی روی این موضوع مانور می‌دهند وگرنه با توجه به نظر کارشناسان نظامی ما آنها آرایش جنگی ندارند و البته توان جنگ نظامی با ما را هم ندارند و نباید زیاد حرف‌شان را جدی گرفت.» رئیس کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال افزود: «به فرض شرایط فشارها و تحرکات جدید آمریکا در منطقه اگر قرار بر تحرکات نظامی باشد قطعا ما شروع کننده نخواهیم بود.»
سایر اخبار این روزنامه
معاون اول رئیس‌جمهوری: سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز با سرعت راه‌اندازی و تکمیل شوند محمدرضا ستاری هنر ممکن‏کردن ناممکن‌ها یک سال پس از خروج آمریکا از برجام رقم می‌خورد نخستین پاسخ برجامی ایران به بدعهدی‌ها روند الکترونیکی شدن انتخابات بررسی شد چالش‌های الکترونیکی شدن انتخابات «ابتکار» از جلسه غیرعلنی مجلس درباره تحرکات امنیتی اخیر آمریکا در منطقه گزارش می‌دهد طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی در مجلس به شور گذاشته شد قانون در برابر تخریبگران میراث آموزش و پرورش به دنبال متخلفان پخش آهنگ خواننده زیرزمینی در چند مدرسه می‌گردد واسه همه پیگیری‌هاتون مرسی! آیا در رده «مشاغل سخت ‌و زیان‌آور» بودن خبرنگاری به نفع خبرنگاران است؟ هیاهو برای هیچ نامه رئیس‌جمهوری به سران انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ظریف پیش از عزیمت به مسکو: ادامه حضور ایران در برجام به رفتار اروپایی‌ها بستگی دارد نامه رئیس‌جمهوری به سران انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه رئیس قوه قضائیه ماموریت داد تهیه لایحه جامع احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی بقاء مشروط در برجام ناوِ یو.اس.اس بولتون در نزدیکی نبرد!