روند الکترونیکی شدن انتخابات بررسی شد چالش‌های الکترونیکی شدن انتخابات

الهام برخوردار
بحث انتخابات الکترونیک است، اینکه بالاخره امسال همه فرآیندهای آن اجرا می‌شود یا نه. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در ۴۰ سال اخیر ۳۶ انتخابات از مجلس قانون اساسی تا ریاست‌ جمهوری برگزار شده و بیشتر این انتخابات‌ به‌صورت آزادانه و توسط صندوق رای و دستی انجام شده و وزارت کشور و دولت اصرار بر الکترونیکی شدن انتخابات دارند. درواقع الکترونیکی شدن انتخابات هنوز در جلسات شورای نگهبان با وزارت کشور به جمع‌بندی نرسیده و اجرایی شدنش در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد.
فرآیند انتخابات الکترونیک دو بحث مهم دارد، یکی احراز هویت رای‌دهنده با کارت ملی که از طریق سرور وزارت کشور به صورت آنلاین احراز هویت می‌شوند و به آنها تعرفه الکترونیک می‌دهند که در صندوق اخذ رای الکترونیک رای بدهند و دیگری آرای صندوق‌ها که به صورت الکترونیک شمارش خواهند شد. الکترونیکی شدن انتخابات در کشور می‌تواند تاثیرات زیادی در بالا بردن میزان سلامت انتخابات و روند شمارش آرا و اعلام نتایج داشته باشد. چالشی که با وجود توان اجرایی آن در کشور هنوز مجوز اجرا دریافت نکرده است. درواقع مهم‌ترین دستاورد و ویژگی انتخابات الکترونیک سرعت، صحت و دقت است و از مزایای آن شمارش لحظه‌ای است که می‌توان در لحظه از آخرین نتایج آگاه شد.
حالا سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور می‌گوید: ما در تلاش هستیم که امسال لااقل در برخی از شهرها به صورت الکترونیک برگزار شود و جلسات متعددی با شورای نگهبان در این رابطه داشته‌ایم و همچنان ادامه دارد. او تاکید می‌کند آنچه در انتخابات الکترونیکی برای ما اهمیت دارد احزار هویت رای‌دهندگان است.


آمادگی برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی در استان تهران وجود دارد
روز گذشته سارا آهنگر، مسئول کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان تهران با اشاره به فراهم بودن نسبی زیرساخت‌های برگزاری انتخابات الکترونیک به «ایسنا» گفته بود: در حال حاضر بالای ۹۰ درصد از فرآیند برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که این پروسه شامل مراحل مختلف برگزاری انتخابات از ثبت‏نام داوطلبین تا تجمیع آرا خواهد بود. امسال آمادگی برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی در ساختار اجرایی استان تهران وجود دارد.
آهنگر گفت: برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی اکنون در استان تهران، تمامی ملاحظات لازم رعایت شده است و اگر فردی در تهران به شعب اخذ رای مراجعه کرده و رای خود را ثبت کند، حتی در دور افتاده‌ترین نقاط کشور نیست قادر به رای مجدد نخواهد بود.
در همین رابطه سیامک ره‌پیک، رئیس پژوهشکده شورای نگهبان روز گذشته از درخواست وزارت کشور از این شورا برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌صورت الکترونیکی خبر داد.
رئیس پژوهشکده شورای نگهبان گفت: قبلاً شورای نگهبان در حوزه احراز هویت و بعضی موارد دیگر توافقاتی با وزارت کشور برای برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیک داشته و به وزارت کشور نیز اعلام کرده‌ایم که مشغول بررسی و رفع ایرادات هستند.
او گفت: به‌دلیل اینکه ممکن است بعضی از بخش‌ها نظیر سخت‌افزار و نرم‌افزار و امثال اینها تغییر کند، ایرادات شورای نگهبان نسبت به الکترونیکی شدن انتخابات می‌بایست در هر دوره مجدد بررسی شود و با دوره قبلی انتخابات متفاوت است که این جلسات برای رفع ایرادات بین وزارت کشور و شورای نگهبان ادامه دارد.
تاکید وزارت کشور بر احراز هویت رای‌دهندگان است
سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به «ابتکار» که آیا انتخابات اسفندماه امسال به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، گفت: همه مواردی که ما روی آن تاکید داریم و در تلاش هستیم که به صورت الکترونیک برگزار شود منوط به توافقات با شورای نگهبان است. همواره با شورای نگهبان دراین رابطه جلساتی برگزار می‌شود و همچنان بحث و گفت‏وگو ادامه دارد.
سخنگوی وزارت کشور افزود: فرآیندهای انتخابات الکترونیکی طی شده است. انتخابات الکترونیک پنج فرآیند دارد، که به جز فرآیند اخذ رای و شمارش آراء بقیه هم الکترونیکی شده است.
سامانی با بیان اینکه ما در بحث الکترونیکی شدن فرآیندهای انتخابات تاکید داریم که احراز هویت رای‏دهندگان حتما به صورت الکترونیک در غالب سامانه جامع انجام شود، گفت: احراز هویت باعث می‌شود که از وقوع بسیاری از تخلفات در قانون حتی جرم‌انگاری شده کمک کند جلوگیری کند و همچنین به صحت و سلامت برگزاری انتخابات کمک زیادی خواهد کرد.
وی افزود: اگر احراز هویت به صورت الکترنیکی انجام شود در همان لحظه رای دادن، با ارائه کد ملی از سامانه ثبت‏احوال مشخصات فرد استعلام می‌شود و در سامانه ثبت می‌شود که این فرد در این نقطه مراجعه کرد و رای داد. در بحث فرآیندهای انتخابات الکترونیکی آن چیزی که مورد تاکید ما است بحث احراز هویت رای‌دهندگان است. تاکید دارم در تمام شعب اخذ رای در سراسر کشور احراز هویت رای‌دهندگان به صورت الکترونیکی انجام شود. چرا که این امر از آرای تکراری پیشگیری می‌کند و همچنین دیگر نمی‌توانند با شناسنامه افراد متوفا رای دهند. این امر حتی از رای دادن افراد با شناسنامه‌های المثنی پیشگیری می‌کند.
سامانی در ادامه تصریح کرد: اخذ رای و شمارش آن نیز دو فرآیندی است که در انتخابات گذشته شوراهای شهر در برخی از شهرهای کشور تجربه استفاده از دستگاه‌های مکانیزه را داشتیم. در حال حاضر هم با شورای نگهبان در تعامل هستیم که در نهایت به یک جمع‌بندی برسیم که اخذ رای و شمارش آراء هم به صورت الکترونیکی باشد.
وی افزود: البته همه اینها منوط به تایید شورای نگهبان است. ما منتظر نتیجه مذاکرات با شورای نگهبان هستیم و تلاش کردیم که نظر شورای نگهبان را تامین کنیم. آنچه برای ما در انتخابات الکترونیکی مهم است احزار هویت رای‏دهندگان است. حالا سعی داریم که اخذ و شمارش آراء هم به آن اضافه شود.
اولین تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات الکترونیکی به دولت سازندگی بازمی‌گردد و دور دوم انتخاب مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس‌جمهور، در آن زمان هنوز اینترنت به شکل فعلی فراگیر نبود از همین‌رو تصمیم گرفته شد ابتدا از طریق دستگاه فکس اقدام به خوانش آرا کنند اما این روش به دلایل مشکلات فنی قابل اجرا نبود و پس از آن روش خوانش نوری برگه‌های رای پیش‌بینی شد. هر چند این روش اجرایی و پیروز انتخابات اعلام شد، اما بنا بر اعلام، میزان آرای باطله در این انتخابات زیاد بود و نتیجه آن شمارش دستی آرا در دوره‌های آتی بود. با فراگیرتر شدن اینترنت و ابزارهای الکترونیکی در دنیا، بحث برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی نیز داغ‌تر شد و با روی کار آمدن دولت اصلاحات دوباره از سر گرفته شد.
اولین تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات در دولت اصلاحات هم به سال ۱۳۷۷ و انتخابات شورای شهر بازمی‌گردد. در این دوره از انتخابات دولت موفق شد شمارش آرا را به صورت الکترونیکی انجام دهد، هر چند شمارش سنتی نیز در کنار آن صورت می‌گرفت.
سایر اخبار این روزنامه
معاون اول رئیس‌جمهوری: سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز با سرعت راه‌اندازی و تکمیل شوند محمدرضا ستاری هنر ممکن‏کردن ناممکن‌ها یک سال پس از خروج آمریکا از برجام رقم می‌خورد نخستین پاسخ برجامی ایران به بدعهدی‌ها روند الکترونیکی شدن انتخابات بررسی شد چالش‌های الکترونیکی شدن انتخابات «ابتکار» از جلسه غیرعلنی مجلس درباره تحرکات امنیتی اخیر آمریکا در منطقه گزارش می‌دهد طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی در مجلس به شور گذاشته شد قانون در برابر تخریبگران میراث آموزش و پرورش به دنبال متخلفان پخش آهنگ خواننده زیرزمینی در چند مدرسه می‌گردد واسه همه پیگیری‌هاتون مرسی! آیا در رده «مشاغل سخت ‌و زیان‌آور» بودن خبرنگاری به نفع خبرنگاران است؟ هیاهو برای هیچ نامه رئیس‌جمهوری به سران انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ظریف پیش از عزیمت به مسکو: ادامه حضور ایران در برجام به رفتار اروپایی‌ها بستگی دارد نامه رئیس‌جمهوری به سران انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه رئیس قوه قضائیه ماموریت داد تهیه لایحه جامع احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی بقاء مشروط در برجام ناوِ یو.اس.اس بولتون در نزدیکی نبرد!