با پذیرش اعتراض عدالت و توسعه توسط شورای عالی انتخابات، انتخابات شهرداری استانبول تکرار می‌شود

زور رجب پاشا رسید
همدلی| گروه جهان: رجب طیب اردوغان سرانجام موفق شد فرصت تکرار رقابت برای انتخابات شهرداری استانبول را به دست بیاورد. به گزارش حریت، شورای عالی انتخابات ترکیه با تایید اعتراض حزب عدالت و توسعه، حزب متبوع اردوغان، به انتخابات شهرداری استانبول، با هفت رای موافق در مقابل چهار رای مخالف، رای به تکرار انتخابات داد.
انتخابات شهری در ترکیه در ۳۱ مارس، ۱۱ فروردین امسال، برگزار شده بود و در بسیاری از حوزه‌های مهم، حزب اردوغان کرسی‌های قدرت را از دست داده بود. استانبول اما اهمیت ویژه‌ای برای رئیس‌جمهور قدرت‌مدار ترکیه داشت: اردوغان خود از شهرداری استانبول به نخست‌وزیری و قدرتی که حالا دارد رسید و از دست‌دادن این
کرسی هم برای او و هم برای مخالفانش اتفاق بسیارمعناداری می‌شد.


شورای عالی انتخابات اما با مخدوش‌خواندن نتایج این انتخابات، ۲۳ ژوئن، ۲ تیر را به عنوان زمان برگزاری دوباره انتخابات شهرداری استانبول تعیین کرد. از دید بسیاری از ناظران، این تصمیم در نتیجه اعمال فشار اردوغان اتخاذ شده است.
شورای عالی دلیل این تصمیم را اعتراضاتی عنوان کرد که طبق آنها تعدادی از نیروهای به خدمت گرفته شده در حوزه‌های رای‌گیری شرایط قانونی این کار را نداشتند. این شورا شکایتی هم ثبت کرد، علیه رئیس و اعضای شوراهای انتخاباتی منطقه، مدیران برگزاری انتخابات و دیگر افراد مسئول برای انتصاب «غیرقانونی» کارکنان حوزه‌های انتخاباتی.
برنده انتخابات مارس، اکرم ایمان‌اوغلو، نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق بود که ۴۸.۸درصد آرا را کسب کرده بود و حتی حکم شهرداری را هم دریافت کرده بود اما با رای شورای عالی انتخابات، این حکم هم باطل اعلام شد.
حریت می‌نویسد، ایمان‌اوغلو در یک سخنرانی در استانبول، این تصمیم شورای عالی را محکوم کرد و آن را «ضربه‌ای به دمکراسی» خواند. او همچنین قول داد که در انتخابات مجدد پیروز شود.
از سوی دیگر اما رجب اوزل، نماینده حزب عدالت و توسعه در شورای عالی انتخابات استقبال و تمجید خود را از این تصمیم اعلام کرد.
دیروز سه‌شنبه همچنین اعلام شد با اردوغان، علی یرلیکایا، فرماندار استانبول موقتاً اداره شهرداری را به دست خواهد گرفت تا انتخابات دوباره برگزار شود.
اردوغان همچنین گفت، بن‌علی ییلدیریم، نامزد حزب عدالت و توسعه در این انتخابات برای انتخابات مجدد ماه ژوئن تغییر نخواهد کرد. ییلدیریم، رهبر سابق حزب عدالت و توسعه، سابقه نخست‌وزیری و ریاست مجلس را در کارنامه خود دارد. او از این تصمیم اردوغان استقبال کرد. ییلدیریم و اردوغان پیشتر اختلافاتی با هم داشته‌اند اما فعلاً اردوغان او را به عنوان گزینه حزب برای این سمت مهم حفظ کرده است. ییلدیریم به خبرنگاران درباره تکرار انتخابات گفت: «ما مسیر خدمت به استانبول را شروع کرده بودیم. ان‌شاءالله تعهد ما در انتخابات جدید ادامه خواهد یافت.».
اردوغان خود در سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمانی حزبش، تاکید کرد در رای‌گیری قبلی اتفاقات غیرقانونی رخ داده و تکرار این انتخابات، «قدمی مهم برای تقویت دمکراسی ما» خواهد بود.
بی‌بی‌سی گزارش می‌دهد، تصمیم برای تکرار انتخابات، باعث برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌های اعتراضی در سطح شهر استانبول شده است. طبق این گزارش، صدها نفر در مناطق مختلف استانبول با کوبیدن قابلمه و ماهیتابه به هم و سردادن شعارهای ضد دولت اعتراض خود را به این تصمیم اعلام کردند.
شورا اما اعتراضات مشابهی را که در دو منطقه استانبول وصول شده بود را رد کرد و حزب جمهوری‌خواه خلق پیروزی خود را در هر دو حفظ کرد.
برخی سوابق اردوغان این نگرانی را ایجاد می‌کند که ممکن است او در دور جدید انتخابات از قدرت خود برای کمک به پیروزی ییلدیریم و مانع‌تراشی بر سر راه رقیبش استفاده کند.
حریت می‌نویسد احتمالاً این انتخابات مجدد فقط با حضور دو نامزد برگزار شود و احزاب کوچکتر و نامزدهای مستقل از شرکت در این انتخابات انصراف دهند.
سایر اخبار این روزنامه