قیمت خودرو در بازار نزولی شد

سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش ایرنا، در روز‌های گذشته به دلیل بروز التهاب در بازار خودروی کشور و با هدف کمک و همراهی برای مدیریت این بحران از سوی نیرو‌های انتظامی و قضایی، سایت‌هایی نظیر «دیوار» و «باما» در پیام‌هایی از حذف موقت نمایش قیمت در آگهی‌های خودروی خود خبر دادند.
در این زمینه، سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران روز دوشنبه در گفت: وگو با ایرنا افزود: در دو سه روز گذشته، التهاب و هیجان کاذب قیمت خودرو‌ها فروکش کرده و قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفته است.
به گفته وی، اکنون در عمل معامله‌ای انجام نمی‌شود و بازار خودرو راکد است، اما در مقایسه با چند روز گذشته نرخ خودرو‌های داخلی تا ۵ درصد و نرخ خودرو‌های مونتاژی بین ۵ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است. وقتی در عمل خریداری در بازار نباشد، قیمت‌ها بیش از این نیز کاهش خواهد یافت.
وی اظهار داشت: اعلام قیمت‌های کاذب در سایت‌ها در حالی که در عمل خودرویی نیز در کار نبوده، آشفتگی بازار را به دنبال داشت، این در حالی است که باید اصالت آگهی، اصالت کالا و اصالت قیمت کارشناسی شود و پس از آن سایت‌ها آگهی مربوط را منتشر کنند. مؤتمنی از وجود «لیدر‌هایی قدرتمند» در بازار خبر داد که با استفاده از چند کانال تلگرامی و سایت‌ها به صورت هماهنگ قیمت‌های دلخواه خود را اعلام می‌کنند و هیچ نظارتی نیز بر آن‌ها وجود ندارد.


وی با بیان اینکه این اتحادیه از ابتدا با اعلام قیمت در سایت‌ها مخالف بود، ادامه داد: معتقدیم کار در حوزه‌هایی نظیر خودرو و مسکن تخصصی است و اعلام قیمت‌های کاذب در فضای مجازی جز التهاب‌آفرینی در بازار نتیجه‌ای ندارد.
این مقام صنفی اظهار داشت: به‌طور مثال شاهدیم افراد هنوز خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند، اما حواله آن را با افزایش بی‌قاعده در سایت‌ها آگهی می‌کنند. مؤتمنی به افزایش ناگهانی قیمت خودرو از شنبه هفته گذشته اشاره کرد و گفت: این در حالی است که طی ۲۰ روز گذشته تغییر خاصی در نرخ ارز، قیمت جهانی خودرو و ... شاهد نبودیم. رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران تأکید کرد: آنالیز قیمت‌ها و نظارت بر آنها، خواست اصلی این اتحادیه است تا پس از آن بر اساس سود مشخص و انجام نظارت‌های مربوط، خودرو‌ها در بازار قیمت‌گذاری شوند.
وی درخصوص خودرو‌های خارجی نیز گفت: قیمت کارخانه‌ای این خودروها، همچنین تعرفه گمرکی، هزینه تمام شده شماره‌گذاری و سود ۱۵ تا ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده برای آن‌ها مشخص است، اما در عمل با قیمت‌هایی به مراتب بالاتر خرید و فروش می‌شوند.