وکیل مدافع 33 شهید عربستانی از ترس جانش گریخت


 
  سرویس خارجیآل‌سعود اخیرا 37 نفر از جمله 33 شیعه را به اتهام‌های واهی سربرید. این مسئله باعث انتقادهای زیادی علیه ریاض شده است. شبکه سی ان ان چندی پیش با برگزاری نشستی برخی ابعاد هولناک این جنایت عصر حجری را باز کرد. حالا همین شبکه تلویزیونی گزارش داده که وکیل تعدادی از این قربانیان از ترس جانش عربستان را ترک و پس از فرار از عربستان پیام‌هایی دریافت کرده است و ارسال کنندگان این پیام‌ها تلاش کرده‌اند وی را متقاعد کنند که به عربستان برگردد، همان اقدامی که درباره جمال خاشقجی قبل از قتل وی انجام شد!
بنابر اعلام شبکه سی ان ان:«حدود دو هفته قبل عربستان 37 نفر از شهروندان خود را به اتهام فعالیت‌های تروریستی اعدام کرد. اسناد محاکمه این افراد نشان می‌دهد که آنها قبل از اعدام به قضات پرونده خود گفته بودند که در زندان شکنجه شده و تحت شکنجه به اتهامات اعتراف کرده‌اند.» مجتبی السویکت، جوان هفده ساله عربستانی که به علت شرکت در تظاهرات ضد دولتی در این کشور بازداشت و اعدام شد در جلسه دادگاه گفته بود، از خوابیدن من جلوگیری می‌شد. من شکنجه شدم و مرا وادار کردند به اقداماتی که هرگز انجام نداده‌ام اعتراف کنم. عبدالکریم الحواج، جوان شانزده ساله، یکی دیگر از اعدام شده‌های اخیر در عربستان هم در جلسه دادگاه گفته بود بازجو به من گفت اگر اعترافات را تایید نکنی پدر و مادرت را خواهم کشت. عبدالله سلمان آل سریح، جوان دیگر عربستانی که اعدام شد نیز در جلسه دادگاه گفت، بازجو اعترافات را خودش نوشت و بعد از آن مرا شکنجه و تهدید کرد تا اعترافات را امضا کنم.
در ادامه گزارش سی ان ان آمده: «این‌ها اظهاراتی است که توسط تعدادی از 37 متهم اعدام شده در دادگاه‌های عربستان مطرح شده‌اند. حکومت عربستان در روز اعدام این افراد گفت عدالت اجرا شد. اما صد‌ها برگ از اسناد محاکمه این افراد که به دست سی‌ ان ان رسیده است روایت دیگری از این اعدام‌ها را افشا می‌کند. وکیل عربستانی نیز تاکید کرد، اسناد دادگاه، شکنجه و بی‌عدالتی در قبال این افراد را نشان می‌دهند. قاضی دادگاه براساس قوانین سعودی باید اظهارات این متهمان را که گفته بودند بازجویان آنها را شکنجه کردند بررسی کند. اما در اکثر موارد قضات سعودی این اظهارات را نادیده می‌گیرند». طه الحاج این را هم گفت که از وی درخواست شد برای ارائه توضیحات به اداره پلیس مراجعه کند، اما او که متوجه خطر شده بود همان روز از عربستان‌گریخت. یک مقام کنسولگری عربستان در برلین در نامه‌ای که برای وی فرستاد، نوشته: «سرزمین مادری همچنان از بازگشت فرزندان خود، با بازوان گشوده استقبال می‌کند. اگر مایل باشید می‌توانم به شما کمک کنم که به سرزمین مادری‌تان برگردید.»(!)


چند ماه پیش خبر قتل وحشیانه جمال خاشقجی در راس اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. خاشقجی نیز پیامی از سوی مقام‌های سعودی دریافت کرده و به وی تضمین داده بودند که اگر به کشورش برگردد از او استقبال خواهد شد. این وکیل عربستانی معتقد است که حکومت عربستان حتی ممکن است در آلمان هم برای بازداشت وی تلاش کند. اما او قصد دارد از امکان آزادی خود برای بیان وضع کسانی که همچنان در زندان‌های عربستان زندانی هستند و شکنجه می‌شوند و حتی در زمان درد هم قادر به فریاد و ناله نیستند استفاده کند.