ایران می‌تواند لطمات بدی به آمریکا و متحدانش وارد کند

سیاست‌های خصمانه برخی مقامات آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران در بین برخی شخصیت‌های آمریکایی، منجر به نگرانی شده است.
«آنچه ترامپ و کنگره باید اکنون به آن و نه پیش از حمله ایرانی‌ها به آن توجه کنند این است که ممکن است آمریکا و متحدانش متحمل لطمات بدی از سوی ایران شوند. اینکه ما می‌توانیم لطمات بیشتری به آنها وارد کنیم نافی قابلیت آنها برای خسارت زدن به ما نیست.» این جملات بخشی از یادداشت «ریچارد کلارک»، از مقامات ارشد سابق پنتاگون در وبگاه نیویورک دیلی نیوز است.
کلارک که اکنون رئیس‌هیئت مدیره اندیشکده موسسه خاورمیانه در آمریکاست، در این یادداشت نوشته است: «وقتی که آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد شروع به وارد آوردن فشار حداکثری اقتصادی بر دولت تهران کرد. هدف وادار کردن ایران به پذیرش یک توافق اصلاح شده با امتیازات بیشتر نبود؛ اگرچه به‌طور شفاف اعلام نشد اما هدف، تغییر نظام سیاسی ایران بود».
وی می‌افزاید: «این اقدام روشی غیرواقع‌بینانه برای ایجاد دولتی دموکراتیک‌تر در ایران بوده و هست. در واقع، چنین اقدامی شکل‌گیری یک دولت به سبک غربی را در ایران حتی به آینده‌ای دورتر موکول می‌کند چرا که منجر به خطر درگیری نظامی با ایران می‌شود».


کلارک که اصرار دارد برای خلیج ‌فارس از نام مجعول استفاده کند؛ پس از‌اشاره به تحولات مربوط به اعزام یک ناو هواپیمابر آمریکایی به منطقه می‌نویسد: نیروهای آمریکایی در سوریه، عراق و افغانستان و همچنین آنهایی که در کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس [در متن اصلی از نام مجعول استفاده شده است] هستند به شدت در برابر حمله نیروهای ویژه ایرانی و نواب کاملا آموزش‌دیده این کشور آسیب‌پذیر هستند.
وی همچنین خاطرنشان کرده که ناوگان آمریکا در خلیج ‌فارس نیز می‌تواند مورد حمله قایق‌های کوچک و سریع ایرانی قرار گیرد که چنین عملیاتی را تمرین کرده‌اند.
کلارک درخصوص خطر حملات سایبری ایران به آمریکا هم هشدار داده است.
وی همچنین تصریح کرده که متحدین آمریکا در منطقه از جمله عربستان سعودی، امارات عربی متحده و بحرین نیز می‌توانند با آسیب‌های جدی ناشی از حملات ایران مواجه شوند. تاسیسات نفتی امارات و عربستان، تاسیسات فراساحلی، خطوط لوله انتقال نفت، بنادر و‌تانکرها همه می‌توانند مورد حمله قرار گیرند.
به گفته او، دیگر اهداف ساده برای ایران، تاسیسات آب‌شیرین‌کن کشورهای مزبور، فرودگاه‌ها و نیروگاه‌های تولید برق آنهاست.
کلارک در فراز پایانی یادداشت خود تاکید کرده است: هیچ پایان خوشی برای جنگ آمریکا با ایران متصور نیست.
دولتِ عهدشکن
«استفان والت» استاد دانشگاه هاروارد و از نظریه‌پردازان مشهور حوزه روابط بین‌الملل در یادداشتی در نشریه فارین پالیسی نوشت: هدف از فشار حداکثری به ایران مجبور ساختن این کشور به بازگشت به میز مذاکره و متقاعد شدن تهران به پذیرفتن 12 خواسته‌ای است که یک‌سال قبل، مایک پمپئو مطرح کرد.
والت پس از شرح و توضیحاتی درخصوص این گزینه تاکید کرده چنین گزینه‌ای اصلا عملی نیست. تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران احتمالا نمی‌توانند این کشور را قانع کنند که همه خواسته‌های آمریکا را بپذیرد، به‌خصوص زمانی که ایالات متحده دیگر آن پشتوانه چندملیتی دوران مذاکره درخصوص برجام را با خود ندارد. حتی کشورهای ضعیف‌تر از ایران هم تمایلی به تسلیم در برابر باج‌خواهی ندارند  چرا که منجر به خواسته‌های بیشتر می‌شود.
به گزارش فارس، این استاد دانشگاه هاروارد اذعان کرده که بیش از یک دهه تحریم‌های سخت تهران را قانع نکرد که از تمام ظرفیت غنی‌سازی خود چشم بپوشد و اکنون نیز به‌نظر نمی‌رسد که چنین شود.
مشکل دیگر این سناریو از دید استفان والت این است که «چرا ایران باید با دولتی که برجام را پاره کرده، بارها در تعامل با شرکای تجاری زیر قولش زده و درخصوص عهدشکنی خود فخر فروخته، به توافق برسد؟ اگر گزینه دوم چیزی است که دولت آمریکا می‌خواهد به آن برسد، احتمالا ناامید خواهد شد.
وی در ادامه نوشت: بسیاری از ایرانیان دارای احساسات میهن‌دوستانه هستند و ممکن است خشم بیشتری نسبت به ابرقدرتی پیدا کنند که سعی می‌کند اقتصاد آنها را فلج کند.