آغاز پروژه 400 هزار واحدی ساخت مسکن


محمد اسلامی گفت: در حوزه مسکن، تکمیل و تحویل مسکن مهر آغاز شده است و پروژه ۴۰۰ هزار واحدی سطح کشور را آغاز کرده‌ایم و امیدوار هستیم با وجود این نشانه‌ها به بازار و سازندگان، شاهد رونق تولید مسکن باشیم. اسلامی با بیان اینکه مورد بعد، بحث ارزیابی زمین و تعیین سهم زمین در قیمت تمام شده مسکن است، گفت: قرار است قیمت زمین را از سبد سازنده خارج کنیم تا نیازی نباشد خرید زمین را انجام دهد و ما زمین را به صورت مشارکت تعیین کنیم که این به خودی خود مشوق است.
وی با اشاره به اینکه در ۱۶ اسفندماه سال گذشته در شورای پول و اعتبار مصوب شد که سهم وامی که به سازنده تعلق می‌گیرد ۶۵ درصد افزایش یابد که برای فرد و زوجین است و قابل انتقال به خریدار است، اظهار کرد: همچنین با ایجاد سیاستی مشترک بین بانک مسکن و بنیاد مسکن به صورت کارگزاری، کارت اعتباری مصالح به مردم و سازندگان مسکن اختصاص می‌یابد تا در خرید انبوهی که انجام شود و خریدهای قابل ملاحظه بتوان آن تخفیف را در قیمت تمام شده مسکن برای متقاضیان و سازنده‌ها مؤثر کرد و در عین حال کارخانه‌های تولید از رکود خارج شود و رونق تولید در مصالح ساختمانی رقم بخورد. گفتنی است در یک‌سال اخیر قیمت‌های خرید و اجاره در بازار مسکن رشد قابل توجهی کرده است. همزمان با افزایش قیمت مسکن در تهران، قیمت هر متر خانه کلنگی نیز با رشد ۱۴۲ درصدی طی یک‌سال همراه شده است.
به گزارش ایسنا، بر اساس آماری که مرکز آمار در مورد معاملات مسکن در شهر تهران در زمستان سال گذشته اعلام کرده است، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در تهران ۱۰ میلیون و ۶۶۷ هزار تومان بوده که میانگین مساحت آن ۸۸ مترمربع و متوسط عمر بنا ۱۰ سال بوده است که نسبت به فصل قبل ۱۳/۵ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸۱/۷ درصد افزایش
داشته است. اما متوسط اجاره‌بها به علاوه سه درصد ودیعه‌ای که پرداخت می‌شود برای یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در تهران ۳۴ هزار و ۳۰۷ تومان با میانگین مساحت ۷۸ مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۴ سال بوده است که نسبت به فصل قبل ۱/۹ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۱/۷ درصد افزایش داشته است.


همچنین متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۴ میلیون و ۵۴۶ هزار تومان با میانگین مساحت ۲۵۳ مترمربع بوده است که نسبت به فصل قبل ۴۴/۶ و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۴۲/۸ درصد رشد داشته است.
اخذ مالیات از خانه‌های خالی
در این وضعیت قیمتی آشفته، امکان دسترسی خانواده‌های متوسط و ضعیف، پایین باقی مانده است. در همین رابطه، یک کارشناس مسکن، راهکار تأمین مسکن خانوارهای متوسط به پایین را اخذ مالیات از مالکان بزرگ دانست. محمد عدالت‌خواه گفت: دولت باید در جهت تولید خانه‌های ارزان تلاش کند. افزایش عرضه مسکن منوط به اجرای سیاست‌های مالیاتی بر روی خانه‌های خالی قطعاً منجر به کاهش قیمت
می‌شود.