احیای صنایع فقط روی کاغذ

 بر اساس بازدید و مشاهدات میدانی خراسان رضوی از 11 واحد از مجموع ۹۵ واحد تولیدی که بنا به ادعای سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان راکد بوده‌اند و سال گذشته مجدد راه‌اندازی شده‌اند، هم اکنون تنها یک واحد دوباره فعال‌شده است و بقیه واحدها غیرفعال هستند.به گزارش خراسان رضوی، پنجم اسفندماه سال گذشته "فرهاد اصل ایرانی فام" مدیر حقوقی و امــور قراردادهای ســازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از راه‌اندازی مجدد ۹۵ واحد تولیدی راکد در استان خبر داده بود که این خبر ششم اسفندماه به نقل از خبرگزاری ایرنا در روزنامه خراسان رضوی منتشر شد.اسامی این ۹۵ واحد صنعتی در جدول ذکر شده است . راه‌اندازی مجدد این تعداد واحد راکد در شهرک‌های صنعتی استان در شرایط اقتصادی سال گذشته که از گوشه و کنار خبر تعطیلی واحدها به دلیل نبود مواد اولیه و مشکلاتی از قبیل کمبود گردش مالی نقدی به گوش می رسید، امیدوارکننده بود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم سرزده به تعدادی از این واحدها که مجدد راه‌اندازی شده‌اند، مراجعه و از کم و کیف ازسرگیری فعالیت این واحدها گزارشی تهیه کنیم. به شهرک صنعتی توس می‌رویم تا بر اساس اطلاعاتی که شرکت شهرک‌های صنعتی استان در اختیار ما قرار داده، وضعیت تعدادی از واحدهای تولیدی را که بنا به ادعای مدیر حقوقی شرکت شهرک‌ها از حالت رکود خارج‌شده‌اند، بررسی کنیم.
از دارایی آمده‌ای؟ از بهمن پارسال تعطیل است
مقصد ابتدایی ما شرکت «پاطوس» است. یک واحد تولیدی در فاز یک این شهرک که در حوزه تولید کفش فعالیت می‌کند.در کارخانه بسته است و خبری از جنب‌وجوش درون محیط کارخانه نیست. چند بار زنگ در ورودی واحد را می‌زنیم اما کسی پاسخگو نیست. سرانجام فردی که مدعی است نگهبان این کارخانه است پشت در می‌آید و می‌پرسد" از دارایی آمده‌ای؟" می‌گویم خیر به ما گفته‌اند این واحد در حال فعالیت است و نیرو جذب می‌کند. می‌گوید" این واحد از بهمن سال گذشته تعطیل‌شده و 20 کارگرش را هم اخراج کرده و از آن روز در این جا هم بسته است".می‌پرسم چرا تعطیل‌شده است؟ می‌گوید:" اطلاع دقیقی ندارم اما مثل‌این که مشکلات مالی شرکت زیاد بوده است".
واحدهایی که نام بردی تعطیل هستند!


مقصد بعدی ما فاز 5 کارگاهی شهرک توس است که در آن، مجموعه‌ای از کارگاه‌ها در حجمی کمتر از کارخانه‌های بزرگ، فعالیت‌های تولیدی مختلف دارند. ابتدا خودمان را به‌عنوان بازاریاب معرفی می‌کنیم اما نگهبان اجازه ورود به داخل فاز را به ما نمی‌دهد. می‌گوید با کدام واحد کاردارید؟ می‌گویم؛ شرکت «آزما صنعت توس». می‌گوید" این واحد تعطیل است"، می‌گویم پس اجازه دهید از شرکت «ارغوان گستر» بازدید کنم. نگهبان می‌گوید" چه کسی آدرس این واحدها را به شما داده است؟ این اسم‌هایی که گفتید تعطیل هستند".می‌پرسم شرکت «تانیش توس» هم این جاست؟ بگذارید با مدیر آن صحبت کنم. نگهبان از جای خود بلند می‌شود و جلو می‌آید و می‌گوید" شما از کجا آمده‌ای؟ بازاریاب کجا هستید؟ این شرکت هم کار نمی‌کند. بگویید از کجا آمده‌اید تا کمکتان کنم یا حداقل با مدیر این جا صحبت کنم با شما حرف بزند".
 کسی نیست پاسختان را بدهد
به او گفتم از روزنامه خراسان آمده‌ایم و می‌خواهیم با مدیر این جا در خصوص واحدهایی که تعطیل‌شده‌اند، صحبت کنیم. نگهبان کارت خبرنگاری ما را می‌گیرد و می‌رود که هماهنگ کند اما بعد از چند دقیقه بازمی‌گردد و می‌گوید «فعلاً کسی نیست پاسخ شمارا بدهد...!»در همین بحبوحه یکی از کارگران واحدهای تولیدی مجاور که متوجه می‌شود خبرنگار هستیم جلو می‌آید و می‌گوید« شما دنبال چه هستید؟ همین واحدهایی که الان فعال هستند هم درخطر تعطیلی اند و مدام تعدیل نیرو می‌کنند. آن‌وقت شما انتظار دارید واحدهایی که قبلاً تعطیل بوده‌اند الان مجدد فعال‌شده باشند؟ با کدام پول و تولید؟»... سرش را به نشانه اعتراض تکان می‌دهد و از محل دور می‌شود...
کارخانه یا خانه متروکه
مسیر واحد تولیدی بعدی را پیش می‌گیریم. کارخانه «مهتاتوس» واحد تولیدی بعدی در فاز یک شهرک صنعتی توس است که به آن مراجعه می‌کنیم. در کارخانه بسته و تمام شواهد حاکی از آن است که این کارخانه چندین ماه است که حتی نگهبان هم ندارد. شیشه‌های شکسته و نرده‌های زنگ‌زده و ساختمان رنگ و رو رفته که بیشتر به مکانی متروکه شباهت دارد.این جا هیچ خبری از تولید و رونق و امید نیست. کسی نیست که پاسخ سؤالات ما را بدهد. از یکی از واحدهای تولیدی همسایه این کارخانه در خصوص دلیل تعطیلی آن می‌پرسیم. یکی از کارگران واحد تولیدی مجاور می‌گوید:" این کارخانه حتی نگهبان هم ندارد و در این یک سال گذشته به‌ندرت کسی برای بازدید به این کارخانه آمده است...".
واحد بی‌نام و تعطیل شاید همان است
سراغ شرکت بعدی می‌رویم. «کارا تهویه»؛ یک واحد تولیدی است که هیچ اثری از آن طبق مشخصاتی که متصدی امور شرکت‌ها در شهرک صنعتی توس در اختیار ما قرار داده نیست و حتی کارگاه‌ها و شرکت‌های مستقر در حوالی آدرس اعلام‌شده هم‌اسم آن را نشنیده‌اند. مدیر یکی از واحدهای مستقر در خیابان دانش 6 در فاز یک شهرک صنعتی توس می‌گوید: "تنها یک واحد ناشناخته در این خیابان وجود دارد که حتی اسم هم ندارد و چند سالی است کسی سراغ آن نیامده است. شاید همین واحد کارا تهویه باشد...".
فعلاً برای تعمیرات بازشده! مشکلاتمان حل‌نشده است
فهرست واحدهای تولیدی را پایین و بالا و مقصد بعدی را مشخص می‌کنیم. فاز 2 شهرک صنعتی توس، شرکت قطعه‌سازی «یوبان توس»؛ واحدی که بنا به ادعای مدیر حقوقی شرکت شهرک‌های کشور از حالت رکود خارج‌ و دوباره فعال‌شده است.داخل کارگاه این شرکت می‌شویم اما خبری از خط تولید یا قطعه و کارگران آچار به دست نیست. تنها چند کارگر بنا مشغول مرمت بخش‌هایی از کارگاه هستند. از یکی از حاضران که مدعی است مدیر اجرایی کارگاه این شرکت است، در خصوص فعالیت این واحد تولیدی می‌پرسیم و این که ادعاشده مشکلات آن حل‌شده و دوباره در حال فعالیت است.مدیر کارگاه می‌گوید:" هیچ‌کدام از مشکلات مالی شرکت حل‌نشده است و ما با توان خودمان دوباره فعال شدیم البته تا فعال شدن خیلی فاصله‌داریم و اگر به ما کمک نکنند این شرکت راه‌اندازی نخواهد شد".
چندین سال است که تعطیل است
سراغ واحدی دیگری از مجموعه ۹۵ واحدی موردادعای مدیر حقوقی شرکت شهرک‌ها می‌رویم. شرکتی که به نظر می‌رسد چندین سال است کسی به آن سر نزده و آن‌قدر خلوت است که گل‌های بهاری تمام فضای داخل شرکت را پر کرده‌ و تبدیل به یک مکان تفریحی طبیعت‌گردی شده است. شرکت «آزاد قطعه توس» که بنا بود در حوزه قطعه‌سازی فعالیت کند، سرنوشتی بهتر از دیگر واحدهای موجود در فهرست ندارد. بنا به گفته فردی که داخل این شرکت زندگی می‌کرد و مدعی بود نگهبان آن است، چندین سال است این شرکت تعطیل شده و قرار نیست دوباره فعال شود.مقصد بعدی ما شرکت «زرین قطره توس» است اما خبری از شرکتی با این اسم در آدرس اعلام‌شده وجود ندارد...مشاهده میدانی خبرنگار خراسان رضوی از شرکت های «مهیار اقبال نیا» و «فریدون صادق نیا» نیز حاکی از غیرفعال بودن آن است.یاد صحبت‌های یکی از متصدیان حوزه مدیریت شهرک صنعتی توس می‌افتم که وقتی فهرست ۹۵ شرکتی را که بنا به ادعای مدیر حقوقی و امــور قراردادهای ســازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، 24 واحد آن در این شهرک مجدد فعال شده‌اند،   در اختیارش قرار دادم تا آدرس آن‌ها را به ما بدهد گفت:" این واحدها یا تعطیل هستند یا واگذارشده‌اند یا به‌طورکلی از این جا رفته‌اند".
ما مسئول راه‌اندازی دوباره واحدهای راکد هستیم
برای پیگیری موضوع به سراغ مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان می‌رویم. مسعود مهدی زاده در گفت وگو با خراسان رضوی ابتدا توضیحی در خصوص نحوه و مراحل راه‌اندازی دوباره این ۹۵ واحد راکد می‌دهد و می‌گوید: بخشی از این واحدها به سرمایه‌گذاران متقاضی‌ معرفی می‌شوند تا فضا در اختیار آن‌ها قرار گیرد. بخش دیگری از واحدها در تملک بانک‌ها هستند که بانک‌ها در خصوص راه‌اندازی مجدد آن‌ها همکاری کرده‌اند و گروهی نیز واحدهای راکدی هستند که سرمایه‌گذار با همکاری بانک‌هایی که مالک واحد هستند، آن‌ها را مجدد راه‌اندازی کرده‌اند.وی ادامه داد: بخش دیگری از واحدها نیز مشکل بازار و توزیع محصول داشته‌اند که از طریق کلینیک صنعت به آن‌ها کمک شده است. گروهی هم که مشکل نقدینگی بانکی داشته‌اند از طریق سیستم بانکی، تسهیلات دریافت کرده‌اند تا دوباره راه‌اندازی شوند.مهدی زاده بابیان این که یکی از تکالیف سازمانی شرکت شهرک‌ها، راه‌اندازی مجدد واحدهای راکد است، افزود: به تازگی نیز از سوی استاندار، شرکت شهرک‌ها به‌عنوان متولی کلینیک صنعت استان معرفی شد.
تعطیل بوده‌اند؟ پیگیری می‌کنم
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان در واکنش به سؤال خبرنگار ما در خصوص بازدید میدانی از واحدهایی که ادعاشده بود، راه‌اندازی شده‌اند و حدود 24 واحد آن در شهرک صنعتی توس مستقر هستند و این که هیچ‌کدام از واحدهای بازدید شده فعال نبودند، اظهار کرد: بنده حتماً پیگیر موضوع خواهم بود و همکاران بنده در صنایع کوچک باید پاسخ گو باشند.
فهرست 20تایی یا 24 تایی؟
بعد از مصاحبه مدیرعامل شرکت شهرک‌ها، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های استان با تحریریه خراسان رضوی تماس می‌گیرد تا توضیحاتی در خصوص واحدهای بازدید شده ارائه کند. مجید علی خواه در گفت وگو با خراسان رضوی گفت: ما امروز( دوشنبه) مجدد از واحدهای راکدی که در شهرک صنعتی توس راه‌اندازی شده‌اند، بازدید کردیم که 16 واحد فعال بودند و 4 واحد تعطیل‌شده‌اند که در صورت نیاز آمادگی داریم همراه خبرنگار روزنامه خراسان، بازدید مشترکی از این واحدها داشته باشیم.
یک واحد تغییر آدرس داده اما فعال است
وی مدعی می‌شود که شرکت کارا تهویه با تغییر آدرس محل استقرار، هم اکنون  فعال و شرکت پاطوس نیز دایر است.اما بعداز این که خبرنگار ما واحدهایی که از آن ها بازدید شده را فهرست می‌کند، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌ها تعطیلی واحدهای مورداشاره را تایید می‌کند. از سوی دیگر، طبق فهرستی که در اختیار روزنامه خراسان رضوی قرارگرفته است از مجموع ۹۵ واحد راکد راه‌اندازی شده، 24 واحد در شهرک صنعتی توس قرار دارند ولی فهرستی که در اختیار معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های استان است 20 واحد است. از سویی تعدادی از واحدهایی که تعطیل هستند در فهرست معاون شرکت شهرک‌ها ذکر نشده‌اند.معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های استان، عصر دیروز با حضور در تحریریه خراسان رضوی توضیحات بیشتری را در این خصوص ارائه کرد و گفت: از تعداد ۹۵ واحد اعلام‌شده تاکنون 10 واحد ریزش داشته‌اند. از سویی، برخی واحدها حتی اگر فعال باشند در را باز نمی‌کنند یا در مرحله جابه جایی هستند و ممکن است به نظر برسد غیرفعال‌اند.علی خواه افزود: از 20 واحد تولیدی راکد احیا شده در شهرک صنعتی توس، 15 واحد فعال و پنج واحد تعطیل است.وی همچنین طی تماس با دو واحد دیگر از فهرست واحدهای مدنظر، وضعیت فعالیت آن‌ها را جویا و مشخص شد یکی از واحدهایی که از آن بازدید شده بود، چندین سال است که به شهرک دیگری منتقل‌شده ولی کارخانه این واحد در شهرک صنعتی توس هنوز راکد است. واحد دیگری نیز مدعی شد جابه جا شده است.به‌هرحال روزنامه خراسان رضوی طبق رسالت خود باهدف حمایت از بخش تولید استان و در راستای تحقق شعار سال یعنی رونق تولیداین  گزارش از نحوه راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی در استان را بر اساس بازدید میدانی تهیه‌کرده است و آمادگی کامل دارد به‌صورت مشترک با مسئولان استان از واحدهایی که واقعاً دوباره فعال‌شده‌اند، گزارشی تهیه کند.