بنیامین بهادری با «ماهِ ماه» جایگزین احسان علیخانی با«ماه عسل» شد سیما دیگه مث تو نداره؟!

فاطمه امین‌الرعایا
هنوز مدت زیادی از جنجال ورود بازیگران به تلویزیون به عنوان مجری نگذشته که پای یک خواننده هم به رسانه ملی باز شد تا اجرای یک برنامه را بر عهده بگیرد؛ برنامه‌ای که از قضا یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون است و در بهترین زمان روی آنتن می‌رود. اما اصلی‌ترین سوال همچنان پابرجا است که حضور افراد غیر‌متخصصی که تنها به دلیل شهرت وارد عرصه اجرای برنامه‌های تلویزیونی می‌شوند، اتفاق خوبی است یا نه؟
به نظر می‌رسد اجرای برنامه‌های تلویزیونی، برای بسیاری از افراد شناخته‌شده مثل بازیگران یا کارگردان‌ها اتفاقی جذاب باشد. البته در سال‌های اخیر مسئولان صداوسیما هم از این علاقه استقبال کرده‌اند و اجرای برنامه‌های متعددی را به بازیگران یا کارگردانان سپرده‌اند، گرچه اجرای برنامه‌های تخصصی مثل برنامه‌هایی درباره بازیگری توسط این افراد توجیه‌پذیر است اما آیا این فرمول همیشه کارساز است؟ شاید بتوانیم رامبد جوان و مهران مدیری را از جمله نمونه‌های موفقی بدانیم که در این عرصه وارد شد و نه‌تنها سازنده موفقی بودند بلکه مجری‌گری را هم خوب انجام دادند و برنامه‌های‌شان هم با اقبال مخاطب همراه شد. اما آیا می‌توان در این مورد حکم کلی داد؟
پیش از عید بود که حضور بازیگران به عنوان مجری، صدای اعتراض برخی از مجریان ثابت صداوسیما را درآورد، خصوصا ادعای گلزار به عنوان مجری برنامه جنجالی «برنده باش» در مراسم اختتامیه جشنواره جام‌جم مبنی بر اینکه با خودش مخاطب را به تلویزیون بازگردانده است. خصوصا در سال گذشته چندین بازیگر به اجرای برنامه در صداوسیما پرداخته‌اند؛ افرادی مثل کامران تفتی در «وقتشه»، حمید گودرزی در «پنج ستاره»، پژمان بازغی در «کودک شو» و شاید یکی دو مورد دیگر. برنامه‌هایی که شاید آنطور که پیش‌بینی می‌شد هم مورد استقبال قرار نگرفت که البته نمی‌توان حضور مجری را تنها عامل این ماجرا دانست.


حالا اما خبرها حاکی از حضور یک سلبریتی جدید به عنوان مجری یکی از برنامه‌های پر مخاطب تلویزیونی است. چندی پیش بود که احسان علیخانی اعلام کرد که برنامه «ماه عسل» را اجرا نخواهد کرد و حالا روابط عمومی رسانه ملی گفته که «ماه ماه» برنامه جدیدی است جایگزین «ماه عسل» شده و اجرایش را هم بنیامین بهادری، خواننده پاپ به عهده خواهد داشت. اما آیا حضور فردی که تاکنون هیچ سابقه‌ای در عرصه اجرا و حتی چیزی شبیه آن (مثل تجربه‌ای در حوزه بازیگری) نداشته، برنامه موفقی مثل «ماه عسل» را دچار تزلزل نخواهد کرد؟ امیدعلی مسعودی، استاد ارتباطات، دراین‌باره به «ابتکار» می‌گوید: مجری‌گری یک حرفه‌ و هنر است. کسانی که در گذشته خصوصا در دهه 80 می‌خواستند وارد عرصه خبر شوند، در بدو ورود در کلاس‌هایی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده بود شرکت می‌کردند و آموزش می‌دیدند و به تکنیک‌ها و روش‌های خبرنگاری و اجرا مجهز می‌شدند که امروز از میان آن‌ها افراد موفقی را در صداوسیما می‌بینیم. مقوله اجرا نیاز به آموزش‌ها و آگاهی‌ها دارد. ممکن است برخی به صورت اتفاقی، استعدادی داشته باشند و خودشان به صورت فردی استعدادشان را پرورش داده‌ باشند اما وقتی ما می‌خواهیم فردی را به عنوان مجری، خصوصا مجری یک برنامه موفق با سابقه‌ای طولانی انتخاب کنیم حتما باید فرد در سطوح بسیار بالایی باشد که بتواند برنامه موفق را به پیش ببرد و ارتقا بدهد.
او با اشاره به برنامه «90» و حواشی آن در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد صداوسیما درباره برخورد با برنامه‌های موفق می‌گوید: ما اگر برنامه موفقی داریم و به هر دلیلی دیگر نمی‌خواهیم برنامه با مجری موفقش ادامه بدهد، اشکالی ندارد؛ انتخاب با صداوسیما است و در سیاست‌هایش تشخیص می‌دهد آقای فردوسی‌پور باشد یا نباشد اما اگر قرار است فردوسی‌پور نباشد، باید برنامه‌ای بسیار قوی‌تر از «90» جایگزین شود و آن برنامه خیلی موفق‌تر از «90» فردوسی‌پور باشد. اگر این اتفاق بیفتد خوب است و مطمئنم آقای فردوسی‌پور هم راضی است که برنامه خیلی خوب و قوی با اجرای یک مجری قوی پخش شود. چون صداوسیما رسانه ملی است و به ملت تعلق دارد؛ رسانه شخصی نیست که فردی بگوید سرمایه گذاشته‌ام و سرمایه‌ام به خطر افتاده. سرمایه اصلی صداوسیما مردم هستند. ما باید برنامه‌هایی را برای مردم تدارک ببینیم که فرمایشات حضرت امام خمینی‌(ره) تامین شود که می‌گفتند «صداوسیما» یک دانشگاه است. دانشگاه باید به چه چیزی بپردازد؟ به آرمان‌های مردم، به مشکلات‌شان، به اوقات فراغت و عبادت مردم. اگر صداوسیمای ما بیاید به‌جای این برنامه‌ها از لاتاری استفاده کنند، نتیجه این می‌شود که علما آن را نهی می‌کنند و رهبر انقلاب اسلامی نیز فرمودند که جلوی این برنامه‌ها گرفته شود. لذا فکر می‌کنم آوردن خواننده و هنرپیشه و افراد سلفی‌بگیر که تعداد زیادی فالوئر در شبکه‌های اجتماعی دارند، درست باشد. تجربه نشان داده وقتی مجری‌های قوی می‌روند، مجری‌های ضعیف جایگزین‌شان می‌شود و برنامه‌ها هم به دنبال آن ضعیف می‌شوند.
این مدرس دانشگاه می‌افزاید: امیدوارم در آینده این تجربه تکرار نشود. قرار نیست ما در صداوسیما با آزمون و خطا کار کنیم. ما قرار است برنامه‌های روشن، با پژوهش‌های علمی و مخاطب‌شناسی شده تهیه کنیم. مرکز تحقیقات صداوسیما برای همین منظور به‌وجود آمده که نیازهای مردم را شناسایی کند و بر اساس آن برنامه تولید و پخش شود. بنابراین این جابه‌جایی‌ها و تغییرات اگر با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت صحیح نباشد و فاقد سیاستگذاری و خط مشی باشد، منجر به شکست خواهد شد.
مسعودی درباره این ادعا که افراد سلبریتی برای صداوسیما مخاطب به همراه دارند نیز گفت: چند سال پیش تحقیقاتی در دانشگاه‌ آزاد اسلامی و دانشگاه صداوسیما انجام شد که بنابر آن‌ها می‌توان گفت موضوع اعتماد به رسانه ملی، بحثی بسیار با اهمیت است. بنابراین در تحقیقات بعد از وقایع سال 1388، تعداد کمی از مردم دیگر پیگیر برنامه‌های صداوسیما بودند و به سراغ رسانه‌های بیگانه رفتند اما نکته مهم اینجا است که با وجود مخاطب بالای صداوسیما، آن‌ها به برنامه‌ها اعتماد نداشتند، در حالی که افرادی که به سمت رسانه‌های بیگانه رفتند، اعتماد زیادی به آن رسانه‌ها داشتند! این اتفاق خیلی بدی است. مخاطبان فعال هستند که سرنوشت یک جامعه را تعیین می‌کنند. بنابراین محتوای برنامه، مهم‌تر از این است که تعداد زیادی از مخاطبان را با حضور یک خواننده یا بازیگر جذب برنامه‌ای کنید. آیا مخاطبان صرفا به‌دلیل مجری برنامه را نگاه می‌کنند؟ این مخاطبان، مخاطبان احساسی هستند. ما به‌دنبال مخاطبان فعال و منتقد می‌گردیم. ما دنبال مردمی می‌گردیم که صداوسیما را دانشگاه و محل بحث و تضارب آرا بدانند و جایی بدانند که اطلاعات کسب کنند، نه جایی که فقط وقت‌شان را به بطالت بگذارنند که فلان هنرپیشه آمده و جایزه‌ای هم می‌دهند. این چه تاثیری در جامعه دارد؟ تعداد مخاطب مهم نیست، اعتماد مخاطب بسیار مهم‌تر از خیل انبوه مردم عادی است که جذب یک برنامه دانشگاهی شوند!
با همه این تفاسیر، بازهم باید منتظر ماند تا چند قسمت از برنامه بگذرد تا بفهمیم آیا بنیامین می‌تواند در کفه ترازوی مقایسه با علیخانی نمره قابل قبولی بگیرد؟
سایر اخبار این روزنامه
تازه‌ترین توصیه‌ رهبر انقلاب اسلامی به روزه‌داران سحرهای رمضان را از دست ندهید جلال‌خو ‌ش چهره تردید در مواضع دونبش اروپا «ابتکار» از نتیجه جلسه غیرعلنی مجلس با دولتی‌ها گزارش می‌دهد ابقای بنزین هزار تومانی، بازگشت کارت سوخت دونالد ترامپ دستور توقف مذاکرات و اعمال تعرفه‌ 25 درصدی برای 200 میلیارد دلار از محصولات چینی را صادر کرد افزایش قیمت موادغذایی درآستانه ماه رمضان مردم را شوکه کرد سایه گرانی روی سفره‌های خالی اصلاح‌طلبان با پذیرش مسئولیت حمایت از دولت در مواجهه با انتقادهای وارد شده به‌عملکرد آن چه می‌کنند؟ بهترین مواد غذایی برای سحر و افطار کدامند؟ یک روزه سالم! بنیامین بهادری با «ماهِ ماه» جایگزین احسان علیخانی با«ماه عسل» شد سیما دیگه مث تو نداره؟! با اعلام رئیس‌جمهوری و در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ایران فردا به خروج آمریکا از برجام پاسخ متقابل می‌دهد بولتون همزمان با ورود ناو هواپیمابر آبرهام لینکن به خاورمیانه مدعی شد به تهران هشدارمی‏دهیم اما نمی‏خواهیم بجنگیم! ادعای العبادی درباره موضع عراق در قبال تحریم‌های ایران ابلاغ بخشنامه وزیر کشور درخصوص تکالیف دستگاه‌ها در ماه رمضان از برگزاری افطاری‏های تجملاتی پرهیز کنید معاون اول رئیس‏جمهوری: توسعه صادرات غیرنفتی اصلی‌ترین اولویت کشور است تاثیر مخرب شایعه‏ها براقتصاد کشور