دونالد ترامپ دستور توقف مذاکرات و اعمال تعرفه‌ 25 درصدی برای 200 میلیارد دلار از محصولات چینی را صادر کرد

بازگشت چین و آمریکا به جنگ تجاری
محمدرضا ستاری
همزمان با آتش‌بس 90 روزه میان ایالات متحده و چین در جنگ تجاری و در حالی که دو طرف اواخر هفته گذشته در حال رایزنی برای برگزاری دور جدید مذاکرات دوجانبه بودند، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا طی پیامی توئیتری فرمان لغو مذاکرات تجاری با پکن را اعلام کرد. ترامپ در پیام خود بار دیگر با تاکید بر اینکه میزان تعرفه‌های پرداختی از سوی چینی‌ها تماماً به سود این کشور است، نوشت: پکن از حدود 10 ماه پیش برای 50 میلیارد از محصولات پیشرفته خود 25 درصد تعرفه پرداخت می‌کند و در قبال 200 میلیارد دلار کالاهای صادراتی دیگرشان تنها 10 درصد می‌پردازد. به همین دلیل تعرفه‌ 10 درصدی 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی از روز جمعه به 25 درصد افزایش خواهد یافت.
رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین تصریح کرده که هر چند برای مابقی 325 میلیارد دلار محصولات چینی همچنان معافیت از تعرفه‌ها تا مدت کوتاهی برقرار خواهد بود، اما این مسئله هم در آینده‌ای نزدیک شامل تعرفه 25 درصدی خواهد شد.


این اقدام ترامپ و آن هم در حالی که دو طرف به یک توافق برای آتش‌بس 90 روزه تجاری رسیده بودند، تحقق شعار اعمال تعرفه برای 500 میلیارد دلار از کالاهای چینی توسط ترامپ است. وی همچنین در حالی تمامی راه‌های مذاکرات را فعلاً مسدود کرده که معتقد است، این سیاست تنها بر روی کالاهای چینی اثر داشته و بر روی قیمت تمام شده محصولات تولیدی آمریکا تاثیر چندانی نخواهد داشت.
بازگشت به نقطه اول
آغاز جنگ تجاری آمریکا با چین در حالی شدت گرفت که ایالات متحده از سال گذشته این سیاست را ابتدا در قبال متحدان سنتی خود به اجرا گذاشته بود. با وضع تعرفه‌های گمرکی آمریکا بر فولاد و آلومینیوم اروپا و نیز خروج ایالات متحده از پیمان نفتا با مکزیک و کانادا، چرخش ناگهانی واشنگتن متوجه چین شد. هر چند در ابتدا چینی‌ها سعی کردند که نسبت به این قضیه سکوت اختیار کرده و حتی با دادن امتیازهایی دولت آمریکا را از ورود به یک جنگ تجاری منصرف کنند، اما با شدت گرفتن تنش‌ها، پکن نیز دست به اقدام متقابل زد.
دامنه این تنش‌ تجاری آنچنان در حال گسترش بود که دست آخر در اواخر سال گذشته طی مذاکراتی که میان دو کشور به عمل آمد، توافقی مبنی بر آتش‌بس 90 روزه به دست آمد. در همان زمان عده‌ای در داخل آمریکا، سقوط بورس این کشور را نه صرفاً به خاطر بودجه دیوار مرزی و تعطیلی یک‌ماهه دولت، بلکه حاصل جنگ تجاری ایالات متحده با چین می‌دانستند. امری که همزمان از سوی برخی از منتقدان به زیرکی چینی‌ها برای زمان خریدن از آمریکا برای مقابله با سیاست تعرفه‌ها تعبیر شد. عده‌ای از کارشناسان آمریکایی معتقد بودند که این آتش‌بس 90 روزه در واقع از سوی دولت چین برای برگزاری دو رویداد مهم سالگرد انقلاب و سخنرانی مهم شی‌جین‌پینگ در حزب کمونیست فرصت مغتنمی شمرده می‌شود که بتواند علاوه بر خریدن زمان، خط‌‌‏مشی‌های داخلی را نیز برای مقابله جدی‌تر با آمریکا هماهنگ کند.
از سوی مقابل دولت آمریکا معتقد است که موازنه تجاری میان دو کشور به حدی ناعادلانه است که تنها چینی‌ها از اقتصاد بزرگ آمریکا در حال بهره‌مندی هستند. به همین دلیل این جنگ تعرفه‌ای می‌تواند این رویه‌ را تغییر دهد به طوری که طبق آمار منتشر شده از سوی خبرگزاری یورونیوز، آمریکا تنها از محل اخذ تعرفه واردات کالاهای چینی در سال ۲۰۱۸ میلادی نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار درآمد داشته که در مقایسه با سال ۲۰۱۷ میلادی حاکی از رشد ۴۱.۲ درصدی بود.
هشدار جدی نسبت به تبعات جنگ تجاری برای جامعه جهانی
گرم شدن تنور جنگ تجاری میان اقتصاد اول و دوم جهان به گفته ناظران می‌تواند بر کل نظام جهانی اثرگذار باشد. امری که اخیراً با هشدار سازمان تجارت جهانی مبنی بر کاهش رشد اقتصاد جهانی به خاطر تنش‌های تجاری مواجه شده است. این سازمان در آمار خود آورده است که رشد تجارت جهانی در سال 2019 از 3 درصد به 2.6 درصد خواهد رسید و ممکن است به واسطه افزایش تنش‌های تجاری، تلاطم شدیدی را در سال 2020 نیز تجربه کند. در همین رابطه، روبرتو آزوادو رئیس سازمان تجارت جهانی تاکید کرده است:«با وجود تنش‌های تجاری تشدید شده، این چشم‌اندازها تعجب‌آور نیست. وقتی سطح عدم اطمینان به این اندازه افزایش یافته است، تجارت نمی تواند به طور کامل نقش خود را به عنوان موتور رشد اقتصادی بازی کند.
از سوی دیگر طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، چین تا سال 2030 جای آمریکا را در رتبه اول اقتصاد جهانی خواهد گرفت. این امر از آنجا حائز اهمیت است که همواره اقتصاد اول دنیا، بزرگترین ماشین جنگی دنیا نیز محسوب می‌شود. در همین راستا، اگر چینی‌ها تا 10 سال آینده بتوانند به رتبه نخست اقتصاد جهانی برسند، قاعدتاً باید به اولین قدرت نظامی هم تبدیل شوند؛ مسئله‌ای که با افزایش بودجه نظامی 188 میلیارد دلاری پکن در سال جاری میلادی به میزان زیادی موید دورخیز چین برای پیمودن این مسیر است».
در همین رابطه، به موازات فرمان ترامپ مبنی بر توقف هر گونه مذاکره تجاری با پکن، دو رزم ناو آمریکایی نیز به دریای چین جنوبی وارد شدند، امری که با واکنش شدید وزارت خارجه چین مواجه و از واشنگتن خواسته شده که دست از اقدامات تحریک‌آمیز بردارد. آمریکا نیز علت حضور نیروی دریایی خود را در نزدیکی آب‌های مورد مناقشه میان چین و تایوان، جلوگیری از زیاده‌طلبی‌های دریایی ذکر کرده است. این موضوع به گفته کارشناسان از آنجا باعث تشدید نگرانی‌‌ها می‌شود که ممکن است تداوم جنگ تجاری و پیامدهای آن برای نظام جهانی، به یک درگیری و تنش نظامی نیز سرایت کند.
سایر اخبار این روزنامه
تازه‌ترین توصیه‌ رهبر انقلاب اسلامی به روزه‌داران سحرهای رمضان را از دست ندهید جلال‌خو ‌ش چهره تردید در مواضع دونبش اروپا «ابتکار» از نتیجه جلسه غیرعلنی مجلس با دولتی‌ها گزارش می‌دهد ابقای بنزین هزار تومانی، بازگشت کارت سوخت دونالد ترامپ دستور توقف مذاکرات و اعمال تعرفه‌ 25 درصدی برای 200 میلیارد دلار از محصولات چینی را صادر کرد افزایش قیمت موادغذایی درآستانه ماه رمضان مردم را شوکه کرد سایه گرانی روی سفره‌های خالی اصلاح‌طلبان با پذیرش مسئولیت حمایت از دولت در مواجهه با انتقادهای وارد شده به‌عملکرد آن چه می‌کنند؟ بهترین مواد غذایی برای سحر و افطار کدامند؟ یک روزه سالم! بنیامین بهادری با «ماهِ ماه» جایگزین احسان علیخانی با«ماه عسل» شد سیما دیگه مث تو نداره؟! با اعلام رئیس‌جمهوری و در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ایران فردا به خروج آمریکا از برجام پاسخ متقابل می‌دهد بولتون همزمان با ورود ناو هواپیمابر آبرهام لینکن به خاورمیانه مدعی شد به تهران هشدارمی‏دهیم اما نمی‏خواهیم بجنگیم! ادعای العبادی درباره موضع عراق در قبال تحریم‌های ایران ابلاغ بخشنامه وزیر کشور درخصوص تکالیف دستگاه‌ها در ماه رمضان از برگزاری افطاری‏های تجملاتی پرهیز کنید معاون اول رئیس‏جمهوری: توسعه صادرات غیرنفتی اصلی‌ترین اولویت کشور است تاثیر مخرب شایعه‏ها براقتصاد کشور