«ابتکار» از نتیجه جلسه غیرعلنی مجلس با دولتی‌ها گزارش می‌دهد ابقای بنزین هزار تومانی، بازگشت کارت سوخت

معصومه معظمی
تغییر وضعیت قیمت بنزین در شرایط اقتصادی فعلی به حدی مهم است که باعث شد روز گذشته مجلس شورای اسلامی 2 ساعت از وقت خود را به صورت غیرعلنی با حضور 3 نفر از اعضای کابینه دولت شامل وزرای نفت و کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به خود اختصاص دهد. در این جلسه محرمانه نمایندگان ملت و دولت به مقوله سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت پرداختند. ولی در نهایت مجلس با این موضوع مخالفت کرد و مقرر شد دولت برای دوهفته به احیای کارت سوخت بپردازد و در این مدت ارزیابی دقیقی از میزان مصرف سوخت داشته باشد و پس از آن گزارش و ارزیابی خود را در‌این‌باره به مجلس ارائه دهد.
پس از جلسه 2 ساعته غیرعلنی روز گذشته مجلس و نمایندگان دولت درباره وضعیت بنزین، علی لاریجانی اعلام کرد که مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین به خاطر قاچاق سوخت از کشور است. رئیس مجلس ادامه داد: «در شرایط کنونی موثرترین راهکارها برای کاهش مصرف سوخت، استفاده فراگیر از سوخت CNG در شبکه حمل و نقل عمومی و خصوصی است و این موضوع جزو مطالب و پیشنهادات نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجلس بود از این رو وزارت نفت باید از این مسئله حمایت کند.»
تشریح جلسه غیرعلنی مجلس از زبان نمایندگان


پس از آن بهروز نعمتی، سخنگوی مجلس در جمع خبرنگاران حاضر شد و در تشریح جلسه غیرعلنی روز دوشنبه گفت: «درباره افزایش قیمت بنزین سناریوهای مختلف دولت مورد بحث قرار گرفت و جمع مجلس به این نتیجه رسید که افزایش قیمتی نداشته باشد و با همین هزار تومان بنزین مسیر خود را طی کند و این تعیین قیمت مربوط به بازه زمانی خاصی نیست و باید ادامه داشته باشد.»
نعمتی همچنین در پاسخ به این سوال که «آیا احیای کارت سوخت به معنای سهمیه‌بندی بنزین خواهد بود»، تاکید کرد: «با احیای کارت سوخت هیچ‌گونه افزایش قیمت و سهمیه‌بندی صورت نمی‌گیرد و به طور فرض ممکن است فردی در ماه 90 لیتر مصرف داشته باشد و فرد دیگری 30 لیتر؛ احیای کارت سوخت فقط به منظور جلوگیری از قاچاق و ساماندهی سوخت صورت می‌گیرد.»
صحبت نمایندگان درباره عدم همراهی‌شان با دولت برای افزایش قیمت بنزین در این شرایط سخت اقتصادی که هم به دلیل کاهش فروش نفت با کسری بودجه مواجه شده است و هم از طرفی افزایش بهای بنزین در این شرایط تحریمی به مردم فشار مضاعف می‌آورد، این است که دولت پیش از این مجوز افزایش پلکانی قیمت بنزین را داشته است و می‌توانسته از سال 88 تاکنون به مرور این کار را انجام دهد ولی کوتاهی کرده است.
دولت در اداره کشور با مشکل بودجه مواجه است
زهرا سعیدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در‌این‌باره به «ابتکار» گفت: «دولت در اداره کشور با مشکل مواجه شده است. دشمن نمی‌تواند از نظر نظامی دست‌درازی کند ولی از نظر اقتصادی ما را تحت فشار قرار داده است و هر روز هم بر تحریم‌های ظالمانه خود می‌افزاید. اداره کشور هم از نظر اجرایی با دولت است و این موضوع را درک می‌کنیم‌ ولی تصمیم‌گیری‌ها در زمان مناسب و اینکه در چه زمانی چه تصمیمی گرفته شود مهم است و دولت از فرصتی که در اختیار داشته استفاده نکرده است.»
نماینده مردم مبارکه در مجلس ادامه داد: «افزایش نرخ بنزین اثرش را روی همه کالاها می‌گذارد. این یک واقعیت است که در این شرایط سخت اقتصادی نمی‌‌توانیم فشار را بر مردم بیشتر کنیم و کشش چنین فشار مضاعفی را ندارند و این اقدام بار روانی زیادی به دنبال دارد.» غلامعلی جعفرزاده، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم به «ابتکار» تاکید کرد: «درآمد دولت کاهش پیدا کرده است و این حقیقتی غیر‌قابل انکار است. خودم از روز اول مخالف بستن بودجه با یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز بودم چون غیر‌واقعی بود. ما از قبال این تحریم می‌توانستیم اصلاح ساختار اقتصادی انجام دهیم، ولی دولت قبول نکرد و دلیلش این بود که اگر بودجه را بر مبنای میزان بشکه پایین‌تر از یک و نیم میلیون ببندیم یعنی شکست را پذیرفته‌ایم.» نماینده مردم رشت ادامه داد: «این به خودی خود ایراد ندارد ولی وقتی برای این یک و نیم میلیون بشکه نفت روزانه در بودجه هزینه می‌تراشیم اشتباه است و این اشتباه رخ داده است. دولت یکسری هزینه‌هایی تراشیده و قول داده است که از اول هم می‌دانست درآمدهایش محقق نمی‌شود.»
مجلس برای افزایش قیمت بنزین روی خوشی به دولت نشان نداد
مسعود رضایی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم درباره جلسه غیرعلنی صبح روز دوشنبه به «ابتکار» توضیح داد: «اعضای کابینه در این جلسه درباره شرایط اقتصادی کشور صحبت کردند و هدف‌شان این بود که مجوزی از مجلس برای افزایش قیمت بنزین بگیرند ولی کسی در مجلس روی خوشی به این موضوع نشان نداد.» او افزود: «نمایندگان معتقدند اگر بنزین گران شود اثر منفی بر قیمت کالاهای دیگر دارد و بر زندگی مردم اثر بدی می‌گذارد. در این شرایطی که مردم با سختی و مشقت زندگی می‌کنند اگر بخواهیم شوکی به آنها وارد کنیم که بر زندگی آنها اثر دارد با توجه این وضعیت کار درستی نیست.»
نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: «دولت حرفش این بود که ما نمی‌توانیم بودجه مصوب شده سال 98 را محقق کنیم چرا که با کمترین و انقباضی‌ترین شکل ممکن بسته شده است. بخش عظیمی از بودجه ما مربوط به فروش نفت و بخش دیگر آن غیر‌‌مستقیم مربوط به فروش نفت است و با توجه به تحریم‌ها و کاهش فروش نفت که بسیار پایین است و درآمدی دیگر نداریم این بودجه محقق نمی‌شود.» رضایی تاکید کرد: «دولت قصد دارد کمبود بودجه را از راهی تامین کند و یکی از این راه‌های سهل‌الوصول و راحت که دست یافتنی است، افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزین است و او دست روی ساده‌ترین راه گذاشته است ولی این راهش نیست.»
سعیدی هم در ادامه به «ابتکار» گفت: «دولت برای اداره کشور با مشکل مواجه است ولی مسیر انتخابی‌اش نادرست بود. راه دیگری هم برای تامین کسری بودجه وجود دارد و شاید بتواند از طریق تقویت پایه‌های مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و برگرداندن مالیات‌های بدهکاران بزرگ این کار را انجام دهد.»
پرداخت 900 هزار میلیارد تومان
یارانه پنهان بنزین
از طرفی جعفرزاده، نماینده مردم رشت در خانه ملت به یارانه پنهانی که دولت سالانه برای بنزین می‌پردازد اشاره کرد و به «ابتکار» گفت: «دولت سالی 900 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان می‌پردازد که بخش اعظم آن برای بنزین است. قیمت تمام‌شده آن 37 سنت است و مابه‌تفاوت آن را یارانه پرداخت می‌کند. یعنی اگر بنزین افزایش پیدا نکند از جایی دیگر که باید برای ملت خرج کند پول برداشت می‌کند و برای یارانه بنزین می‌دهد و مردم باید این موضوع را بدانند.»
او در عین حال درباره کسری بودجه دولت در سال 98 وارد اعداد و ارقام شد و توضیح داد: «دولت بیش از 100 هزار میلیارد تومان امسال کسری بودجه دارد‌ بنابراین ما مجلسی‌ها هم باید بدانیم بسیاری از پروژه‌های ما را هم دولت نمی‌تواند اجرا کند و فردا حق اعتراض نداریم.»
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به اشکالات و تبعات افزایش قیمت بنزین اشاره و تصریح کرد: «بودجه سالانه ما 448 هزار میلیارد تومان است و همه هزینه‌ای که می‌خواهیم برای بنزین تولید کنیم، اعم از صف‌های طولانی و احتمال آتش‌زدن پمپ بنزین‌‌ها و نارضایتی مردم و به خیابان ریختن‌شان و‌... در بهترین حالت 7 تا 10 هزار میلیارد تومان به نفع ما سود دارد. ما باید هزینه فایده کنیم.»
برای جبران 5 درصد کسری بودجه نباید کشور را به آتش بکشیم
جعفرزاده ادامه داد: «وقتی بررسی می‌کنیم هزینه‌اش به فایده آن نمی‌ارزد، این افزایش در بهترین شرایط 7 تا 10 هزار میلیارد تومان برای ما سود دارد، در حالی که 448 هزار میلیارد تومان بودجه کشور است و 50 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. پس در مقایسه با 7 هزار میلیارد تومان درآمد از طریق افزایش نرخ بنزین، نفعی برای ما ندارد که چنین هزینه‌ای را به خودمان تحمیل کنیم.» او افزود: «در نتیجه این رقم 5 درصد کسری بودجه ما است و ارزش ندارد برای آن چنین هزینه گزافی بپردازیم و برای جبران کسری آن نباید مملکت را به آتش بکشیم.»
جعفرزاده همچنین توضیح داد که مجلس به دولت این فرصت را داده است که در فاز اول کارت‌های سوخت را احیا کند تا مشخص شود هر کسی چه میزان مصرف سوخت دارد. چون مصرف روزی 165 میلیون سوخت زیاد است و با کارت سوخت باید جلوی این مصرف بی‌رویه و قاچاق سوخت گرفته شود. بعد از این مرحله یک ارزیابی صورت خواهد گرفت که کجای کار هستیم و چقدر بنزین داریم و مصرف چگونه است و دهک‌ها چقدر مصرف دارند.‌
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به «ابتکار» گفت: «در حال حاضر هیچ تحلیلی نداریم و نمی‌توانیم بی‌گدار به آب بزنیم و دولت هم هیچ تحلیلی در این باره ندارد و بدون اطلاع می‌گوید قیمت را اضافه کنیم و ساده‌ترین گزینه را انتخاب کرده است. ضمن احترام به نظر این عزیزان باید هم کشور را نگه داریم هم مردم را.» جعفرزاده تاکید خاطرنشان کرد: «نماینده مجلس باید بینابین منافع مردم و کشور را در نظر بگیرد. افزایش قیمت بنزین در این شرایط اقدام خوبی نبود. دولت قانون داشت و از سال 88 می‌توانست با رشد کم قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد. وقتی خود دولت این کار را انجام نداده است، حالا که به مشکل خورده است و 900 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان می‌دهد گلایه دارد و دنبال شریک جرم می‌گردد ولی مجلس در‌این‌باره شریک جرم نمی‌شود.»
سایر اخبار این روزنامه
تازه‌ترین توصیه‌ رهبر انقلاب اسلامی به روزه‌داران سحرهای رمضان را از دست ندهید جلال‌خو ‌ش چهره تردید در مواضع دونبش اروپا «ابتکار» از نتیجه جلسه غیرعلنی مجلس با دولتی‌ها گزارش می‌دهد ابقای بنزین هزار تومانی، بازگشت کارت سوخت دونالد ترامپ دستور توقف مذاکرات و اعمال تعرفه‌ 25 درصدی برای 200 میلیارد دلار از محصولات چینی را صادر کرد افزایش قیمت موادغذایی درآستانه ماه رمضان مردم را شوکه کرد سایه گرانی روی سفره‌های خالی اصلاح‌طلبان با پذیرش مسئولیت حمایت از دولت در مواجهه با انتقادهای وارد شده به‌عملکرد آن چه می‌کنند؟ بهترین مواد غذایی برای سحر و افطار کدامند؟ یک روزه سالم! بنیامین بهادری با «ماهِ ماه» جایگزین احسان علیخانی با«ماه عسل» شد سیما دیگه مث تو نداره؟! با اعلام رئیس‌جمهوری و در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ایران فردا به خروج آمریکا از برجام پاسخ متقابل می‌دهد بولتون همزمان با ورود ناو هواپیمابر آبرهام لینکن به خاورمیانه مدعی شد به تهران هشدارمی‏دهیم اما نمی‏خواهیم بجنگیم! ادعای العبادی درباره موضع عراق در قبال تحریم‌های ایران ابلاغ بخشنامه وزیر کشور درخصوص تکالیف دستگاه‌ها در ماه رمضان از برگزاری افطاری‏های تجملاتی پرهیز کنید معاون اول رئیس‏جمهوری: توسعه صادرات غیرنفتی اصلی‌ترین اولویت کشور است تاثیر مخرب شایعه‏ها براقتصاد کشور