درگیری‌های دوباره سرزمین‌های اشغالی، با همان سرعتی که اوج گرفته بود، متوقف شد غزه، دوباره آتش‌بس

همدلی| گروه جهان: درگیری‌هایی که در فاصله دو روز به شدیدترین درگیری‌های منطقه حادثه‌خیز اشغالی از سال ۲۰۱۴ شده بودند، به سرعت متوقف شدند. آتش‌بسی که پیش از اعلام اجرایی شد، در حالی از دیروز آغاز شد که درگیری‌ها در فاصله دو روز به شدت اوج گرفته بودند.
ان‌پی‌آر گزارش می‌دهد، ارتش اسرائیل در روزهای گذشته با دلایل امنیتی محدودیت‌هایی بر زندگی روزمره اسرائیلی‌ها اعمال کرده بود اما دیروز لغو این محدودیت‌ها را اعلام کرد. این اقدام اسرائیل پیش از اعلام رسمی خبر آتش‌بس اتفاق افتاد و مشخص کرد که توافق آتش‌بس دوباره به دست آمده است.
همان طور که از گزارش‌ها و پیش‌بینی‌های روزهای گذشته برمی‌آمد، حماس اعلام کرد این مصری‌ها بودند که میانجی توافق شدند. گروه جهاد اسلامی هم اعلام کرد آتش‌بسی توافقی با اسرائیل به دست آمده است.
ان‌پی‌آر می‌نویسد، در این دور از درگیری‌ها ۲۳ نفر در غزه کشته شده بودند. آمار تلفات طرف اسرائیلی ۴ نفر اعلام شده است. ایسنا اما آمار قربانیان فلسطینی را ۲۹ نفر گزارش کرده است. وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد، حدود ۱۴۶ فلسطینی در اثر حملات صهیونیست‌ها که حدود ۱۵ ساختمان را ویران کردند، زخمی‌ شدند.


گزارش ایسنا خبر از نقش‌آفرینی یک بازیگر دیگر در این توافق می‌دهد. ایسنا به نقل از الجزیره می‌نویسد، توافق آتش‌بس بین گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی از ساعت چهار و نیم صبح دوشنبه وارد فاز اجرایی شد و به نظر می‌رسد گروه‌های مقاومت نیز به این توافق پایبند هستند. برخی مسئولان فلسطینی به شبکه الجزیره گفتند، توافق آتش‌بس با صهیونیست‌ها با وساطت مصر و تلاش‌های قطر برای پایان‌دادن به درگیری‌های شدید در غزه و جنوب سرزمین‌های اشغالی حاصل شد. از ساعات اولیه صبح دوشنبه هیچ موشکی از جانب غزه و هیچ حمله هوایی اسرائیلی از زمان اجرایی‌شدن آتش‌بس گزارش نشده است.
ایسنا از هاآرتص نقل می‌کند مصر، قطر و سازمان ملل پیشنهادی را به رژیم صهیونیستی از بابت اجرای آتش‌بس بین ارتش این رژیم و گروه‌های مقاومت در غزه دادند. پیشتر «اتاق عملیات مشترک» در بیانیه‌ای که شب قبل منتشر کرد، اظهار کرده بود: «قبل از پاسخگویی اشغالگران به خواسته‌های ملت ما هرگز جنگ متوقف نخواهد شد و ما هرگز تا زمانی که رهبری دشمن توافقات با مقاومت را انکار کند، اجازه خروج شهرک‌نشینان از پناهگاه‌هایشان را نمی‌دهیم.» مصعب البریم، سخنگوی جهاد اسلامی نیز شب گذشته تاکید کرده بود: «مقاومت شروط اسرائیل را که تنها شامل آرامش مقابل آرامش است، نمی‌پذیرد.»
جنگنده‌های رژیم صهیونیستی ساختمان امنیت داخلی در داخل برج حکومتی در غرب غزه را با خاک یکسان کردند، همچنین منزل خانواده مشتهی را در مرکز غزه و نیز منزل ابوقمر در خیابان الصناعه در محله تل الهوا در غرب غزه را ویران و همچنین خودروی حامد الخضری شهروند فلسطینی را بمباران کردند. قایق‌های جنگی رژیم صهیونیستی در حملات به چند نقطه در ساحل غزه مشارکت داشتند و مرکز پلیس دریایی در بندر ماهیگیران در غزه و ساحل منطقه بیت لاهیا و بندر ماهیگیران در خان‌یونس را هدف گرفتند.
حدود ۶۹۰ راکت از غزه به سمت اراضی اشغالی از روز شنبه شلیک شده که ارتش این رژیم گفته سامانه گنبد آهنین بیش از ۲۴۰ مورد آن را رهگیری کرده است.
از سوی دیگر ایلنا از موضع‌گیری نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گزارش داده که تاکیدی بر دیدگاه سیاسی او نسبت به درگیری با فلسطینیان است. به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم،‌ «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت که جنگ غزه هنوز تمام نشده و مستلزم صبر است. وی در ادامه افزود: «ما برای ورود به مرحله بعد آماده می‌شویم و کل هدف ما تضمین امنیت و آرامش ساکنان جنوبی سرزمین‌های اشغالی است». نتانیاهو طی گزافه‌گوئی‌هایی مدعی شد: «طی دو روز گذشته با قدرت به حماس و جهاد اسلامی با بیش از ۳۵۰ هدف ضربه وارد کرده و رهبران و نیروهای این دو حزب را هدف قرار دادیم».
می‌توان گمانه‌زنی کرد، ورود به ماه رمضان از انگیزه‌های طرف‌های فلسطینی برای دستیابی سریع به توافق آتش‌بس بوده است. طرف اسرائیلی نیز احتمالاً به خاطر نزدیکی مسابقات یوروویژن که در آن اسرائیل باید میزبان گروه‌های هنری مختلف از سراسر اروپا باشد، نیازمند برقراری سریع آرامش بوده است.