احیای کارت سوخت بدون افزایش قیمت

سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز (دوشنبه، ۱۶ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست غیرعلنی مجلس گفت: در نشست امروز موضوع سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت، از این‌رو مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین به خاطر قاچاق سوخت از کشور است. اکثر نمایندگان معتقدند برای کاهش قاچاق سوخت از کشور، نظام سهمیه‌بندی سوخت احیا شود.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی مؤثرترین راهکار‌ها برای کاهش مصرف سوخت، استفاده فراگیر از سوخت CNG در شبکه حمل و نقل عمومی و خصوصی است و این موضوع جزو مطالب و پیشنهادات نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجلس بود، از این رو وزارت نفت باید از این مسئله حمایت کند.
در جلسه غیر علنی چه گذشت؟
در جلسه دیروز مجلس، وزیر نفت و وزیر کشور به همراه رئیس سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند و درباره سرنوشت قیمت بنزین بحث کردند. سیدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی تسنیم با اشاره به جزئیاتی از جلسه غیرعلنی که پیش از جلسه علنی برگزار شد، گفت: در این جلسه موضوع قیمت بنزین، مدیریت مصرف سوخت و نیز اصلاح ساختار بودجه‌های سنواتی مورد بررسی قرار گرفت.


وی افزود: در جلسه غیرعلنی وضعیت قیمت بنزین و همین‌طور سهمیه‌بندی آن بررسی و مقرر شد که کارت سوخت برای جلوگیری از قاچاق، مجدداً احیا شود، اما قیمت بنزین فعلاً تغییر نکند. در این جلسه آقای لاریجانی گفت که تغییر در قیمت بنزین باید پس از اصلاح ساختار بودجه انجام شود.
وی با اشاره به بخشی از اظهارات زنگنه وزیر نفت گفت: آقای زنگنه نیز در این جلسه گفت که مجلس هر تصمیمی راجع‌به قیمت و نحوه عرضه بنزین بگیرد، دولت آن را اجرا می‌کند. در این جلسه تعدادی از نمایندگان مجلس نیز دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را نسبت به هرگونه تغییر در قیمت بنزین اعلام و عنوان کردند که وضعیت اقتصادی کشور ظرفیت شوک قیمت در بنزین را ندارد.
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: برای افزایش قیمت بنزین، مجوز قانونی در دست دولت نیست و نمی‌تواند قیمت بنزین را بدون مصوبه مجلس افزایش دهد. اعضای این فراکسیون درباره مشکوک بودن منشأ خبر و اعلام یک باره افزایش قیمت بنزین به ۲۵۰۰ تومان از نظر قریب‌الوقوع بودن این اقدام بحث و تبادل نظر کردند.
۱۶۸ رأی منفی
سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فارس»، درباره جلسه دیروز گفت: در این جلسه استفاده از کارت‌های سوخت الزامی و دولت مکلف به تقویت جایگاه‌های CNG در کشور شد.
زرآبادی همچنین اضافه کرد: در این جلسه سه طرح به رأی گذاشته شد که نخستین پیشنهاد سهمیه‌بندی به صورت ۶۰لیتر در ماه به قیمت هر لیتر ۱۰۰۰ تومان و سهمیه آزاد ۲۵۰۰ تومان بود که با ۵۷ رأی موافق و ۱۶۸ رأی مخالف رد شد. این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی بر همین اساس اضافه کرد: همچنین پیشنهاد قیمت یکسان ۱۵۰۰ تومان هم با ۱۰۲رأی موافق و ۱۲۷ رأی مخالف رد شد.
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت:‌اکثریت نمایندگان در نشست غیرعلنی مجلس با گران‌شدن بنزین مخالف بودند و بر استفاده از کارت‌های سوخت تأکید داشتند.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد:‌در بحث الزام یا عدم الزام اجازه مجلس برای گران‌کردن بنزین بحث‌های مختلفی مطرح می‌شود. در قانون هدفمندی یارانه‌ها به دولت اجازه داده‌شده تا حامل‌های انرژی از جمله بنزین را گران و البته یارانه نقدی آن را به حساب مردم واریز کند، اما در قانون برنامه ششم توسعه تصریح شده که هر گونه گران کردن قیمت سوخت باید در قالب بودجه سنواتی و با اجازه مجلس انجام شود.